Zoekvolume

Zoekvolume is geen heilige graal

Wanneer je begint met het leren van SEO, begin je vaak met het onderdeel ‘content’. Zo ben ik zelf ook begonnen. Raar is dat niet. Zonder content, geen website. En bij die content word je meteen in de wereld van zoekwoorden gegooid. Het wordt er bijna in gestampt dat zoekvolume super (maar dan écht super) belangrijk is. Wat jaren ervaring later, en veel meer SEO ervaring rijker, kan ik met een gerust hart zeggen dat zoekvolume niet de heilige graal is. Waarom niet? Dat heb ik zo mijn eigen mening over en leg ik graag aan je uit.

 

Wat is zoekvolume?

Zoekvolume is het gemiddelde aantal keren per maand dat er naar een specifieke zoekterm in een zoekmachine wordt gezocht. Het is een belangrijke, en waarschijnlijk de meest gebruikte, metrics in SEO.

De basislogica om zoekvolume te gebruiken bij SEO is heel eenvoudig: hoe meer mensen naar een specifiek zoekwoord zoeken in Google (of een andere zoekmachine), des te meer potentie een pagina van je website heeft om verkeer te genereren.

 

Waar gaat het precies mis met zoekvolumes tegenwoordig?

Begrijp mij niet verkeerd; met die logica van hierboven is an sich niets mis. Ik kom alleen steeds vaker tegen dat alleen supergrote zoekvolumes belangrijk zijn, en dat alleen dat volume de overtuigende factor is om voor een bepaald onderwerp een artikel te schrijven. Of nog erger: je hele strategie op de hoogst mogelijke zoekvolumes te baseren. En die trend is zorgelijk.

Mocht je het tot nu toe nog niet doorhebben: elke goede SEO specialist weet dat je niet altijd op de hoogste volumes moet mikken om kwalitatief verkeer naar je website te krijgen. Kun je nagaan hoeveel specialisten niet weten wat ze doen. Om van te janken eigenlijk.

Boeken die interessant zijn voor je:

 

Zoekvolume bevatten veel problemen

Het ouderwetse zoekwoordonderzoeksproces van het maken van een lijst met zoekwoorden en het schrijven van een tekst op basis van het zoekvolume van een hoofdzoekwoord is gebrekkig. De zoekvolumes die je via veel tooling kunt opvragen, bevatten veel problemen en zijn daarom inaccuraat. Ik heb het met name over de volgende issues:

1) Volumes zijn vaak gemiddeld

De zoekvolumes die je in de tooling kunt aflezen is vaak gemiddeld (gerekend vanuit een jaar). Dat betekent dat je per maand niet echt een juiste inschatting kunt maken. Als een zoekwoord in de zomermaanden populair is of juist alleen rond de kerstperiode, kun je dat niet aan je volume zien. Dan kun jij wel braaf een pagina maken in februari, maar dan merk je daar bijvoorbeeld pas iets in juli of december van.

Zoekvolume is gemiddeld

Dit bedoelt Semrush bij de metrics Zoekvolume.

2) Verschillende tooling geven verschillende volumes weer

Zoekvolume checken met tooling geeft vaak nooit het complete plaatje. Dat is niet omdat SEO tools, zoals Semrush of Mangools, slecht zijn, maar omdat een nauwkeurig zoekvolume moeilijk te verkrijgen is. Daarnaast is het vaak duur en lastig om de gehele database uit Google te halen. En vaak gebruiken de tools nog een eigen algoritme om de volumes te berekenen.

3) Een pagina rankt op meer dan één zoekwoord

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar dit gaat zo vaak mis. Er worden vaak veel pagina’s gecreëerd waarbij elk minuscuul zoekwoord een aparte pagina krijgt. Maar een pagina of blogartikel rankt altijd op meerdere zoekwoorden. Je pagina alleen baseren op één zoekwoord met een groot volume is dan ook echt kort door de bocht (en zo 2010 😉 )

4) Enorm veel zoekwoorden zijn onbekend

Er komen dagelijks enorm veel nieuwe longtail zoekwoorden bij. Met name zoekwoorden die nog nooit eerder zijn gebruikt om iets te zoeken. Die data is bij Google, en dus ook de SEO tools, onbekend. Het volume wat je daarmee misloopt, is daarom ook niet te achterhalen.

5) Gelijkende zoekwoorden geven vaak hetzelfde volume weer

Als je nu de zoekwoorden “SEO” en “search engine optimization” onderzoekt, is de kans groot dat ze hetzelfde volume weergeven. Sommige tooling gooien dergelijke gelijkende zoekwoorden in één bucket. De tooling voegt de twee zoekwoorden dan samen tot één zoekwoord. Hierdoor werk je met een gezamenlijk volume. En hoe bruikbaar is dat?

Zoekvolume in dezelfde bucket is vaak hetzelfde

Zoekvolume voorbeeld vanuit Semrush bij twee gelijkende zoekwoorden.

 

Wat is de oplossing?

Zoekvolume helemaal niet meer gebruiken, is niet iets wat ik met die artikel oog te bereiken. Het is alleen belangrijk om erg kritisch met dat volume om te gaan. Ik doe tegenwoordig nog steeds zoekwoordenonderzoek. Alleen houdt het daar niet op. Ik ga echt verder op onderzoek uit. 😉

  • Onderzoek de trend door het jaar heen. Aangezien zoekvolumes gemiddeld zijn is het noodzakelijk om te kijken naar de trend.Wat is het hoogseizoen en laagseizoen voor een groep zoekwoorden? Of is de trend door het jaar heen constant?
  • Gebruik zoekvolumes alleen als indicatie. Of een volume nu 4500 of 3500 is; maakt dat echt uit? Het is beiden hoog, waarom onderscheid maken?
  • Vul je content aan met input van je Search Console. In de search console (Prestaties > Zoekopdrachten) zie je pas echt waar je (potentiële) bezoeker naar op zoek is. Vul daarom alle pagina’s en artikelen aan met actuele input. Die informatie krijg je gratis en voor niks; doe er wat mee.
  • Vul je zoekwoordonderzoek ook aan met lage zoekvolumes. Zeker als je op zoek bent naar nieuwe contentideeën is het vaak handig om zoekwoorden te clusteren per onderwerp en per onderwerp het totale mogelijke zoekvolume op te schrijven. Vele kleintjes, maken uiteindelijk ook groot.
  • Kies een hoofdonderwerp per pagina. Focus niet te veel op één hoofdzoekwoord. Waarschijnlijk kun je op je pagina meerdere gelijkende onderwerpen (en dus ook meer zoekwoorden kwijt).
  • Aanvullen longtail zoekwoorden zijn onmisbaar. Eén zoekwoord met een groot volume is top, maar vul deze aan met zoekopdrachten die bestaan uit meerdere woorden. Vaak zijn longtail zoekwoorden zo specifiek dat de bezoeker eerder geneigd is om te converteren.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *