Zoekintentie

Zoekintentie: machtig, maar onderschat

SEO gaat niet alleen over het vinden van populaire zoekwoorden en de transformatie van die zoekwoorden naar goede content. Het is veel breder dan dat. Wanneer je geen rekening houdt met de zoekintentie van je zoekwoorden, is je zoekwoordonderzoek veel minder effectief dan je denkt. Daardoor staat de hele strategie die daaruit voort komt, eigenlijk op losse schroeven.

 

Wat is zoekintentie?

De zoekintentie, ook search intent genoemd, geeft antwoord op de vraag waarom mensen een bepaalde zoekopdracht doen. Wat is de reden achter de zoekopdracht? Zoeken ze informatie? Willen ze iets kopen?

Zonder te weten wat de meeste mensen bedoelen wanneer ze een zoekopdracht gebruiken, is de kans groot dat je het verkeerde zoekwoord gebruikt bij het SEO optimaliseren, of de verkeerde soort informatie aanbiedt.

Zoekintentie vind ik hierdoor echt veel belangrijker dan zoekvolume. Zoekvolume is vaak niet heel accuraat, maar je kunt er alsnog mee werken zonder dat je hele grote fouten maken. Met een verkeerde zoekintentie sla je de plank juist meteen mis.

De zoekintentie van een zoekopdracht is van belang als je aan de slag gaat met SEO. Google, en elke andere zoekmachine, wil altijd het meest relevante antwoord op de zoekopdracht vinden. Als je dus wilt ranken op een bepaald zoekwoord, moet je de juiste informatie aanbieden. Je content moet aansluiten aan de zoekintentie van de zoekwoorden.

 

Boeken die interessant zijn voor je:

 

Soorten zoekintentie

Er zijn verschillende soorten zoekintenties. Ze spreken normaal van 4 soorten zoekintenties, maar soms worden de commerciële en transactionele zoekintentie op één hoop gegooid.

1) Informatief

Bij een informatieve zoekintentie is iemand op zoek naar informatie. Denk bijvoorbeeld aan:

  • “Wanneer is het X?”
  • “Hoe werkt X?”
  • “Hoe oud is X?”

De zoekopdracht bestaat overigens niet altijd uit een vraag, maar kan ook uit een paar woorden bestaan, zoals:

  • “X voordelen”

Zoekwoorden met een informatieve zoekintentie komen voornamelijk in aanmerking voor een Featured snippet, of How-to structured data.

2) Navigatie

Een deel van de zoekopdrachten hebben een navigationele intentie. Men weet al waar men naar op zoek is. En soms is het makkelijker om dat even te googlen, dan rechtstreeks via een url naar de site te gaan. Denk bijvoorbeeld aan:

  • “X aanmelden”
  • “X login”
  • “X openingstijden”

4) Commercieel

Zoekopdrachten met een commerciële intentie bestaan uit mensen die onderzoek doen naar producten of diensten die ze op een bepaald moment in de toekomst van plan zijn te kopen. Zoekwoorden met een commercieel intentie zijn bijvoorbeeld:

  • “Beste X”
  • “X reviews”

2) Transactioneel

Bij een transactionele zoekintentie is de bezoeker klaar om klant te worden. De zoekwoorden gaan over kopen, maar ook bijvoorbeeld over prijs of kosten.

  • “Rode X kopen”
  • “X kosten”
  • “X hout prijs”
  • “Vakantiehuis X huren”

Er hoeft trouwens niet per se een kopen-gerelateerd zoekwoord in de zoekvraag te staan. Wanneer men bijvoorbeeld zoekt naar een bepaald product, zoals ‘cv ketel of ‘mobiele airco’ is men hoogstwaarschijnlijk op zoek naar een webshop om zo’n product te kopen.

En hoe specifieker de product-zoekterm is, des te meer kans dat het een transactionele zoekintentie heeft. Vaak zijn dat longtail  zoekwoorden. Die hebben een lager zoekvolume, maar zijn vaak zo specifiek dat ze converteren.

 

Zoekintentie aansluiten bij de customer journey

De meeste bedrijven werken met een customer journey model. Een van de meest gebruikte is het See, think, do, care-model van Google. Daarom is het vaak logischer om in het bedrijfsleven de zoekintentie aan een bepaalde funnel of fase van de customer journey te koppelen.

Voorbeeld van hoe ik de Zoekintentie aan fasen uit de Customer Journey koppel.
ZoekintentieFase
InformationeelSee
Commercieel See/Think
TransactioneelThink/Do

 

Daarnaast kun je die customer journey dan weer koppelen aan bepaalde pagina’s en/of content op je website. En dat ziet er als volgt uit:

See-intentie:

  • Blogartikelen
  • How-to video’s
  • Infographics
  • Checklists

Do-intentie:

  • Categoriepagina’s
  • Productpagina’s
  • Landingspagina’s

 

Hoe ontdek je de juiste zoekintentie van een zoekwoord?

Om er achter te komen welke zoekintentie een bepaald zoekwoord heeft, zijn er een aantal methodes die je kunt uitproberen om die intentie te achterhalen.

1)  Check de zoekresultaten

De SERP geeft je meer informatie dan je denkt. Je ontdekt de zoekintentie van een zoekwoord het best door te kijken naar de informatie op de pagina’s in de SERP. Geven die pagina’s bijvoorbeeld alleen maar informatie in de vorm van een blog? Dan kun je er bijna vanuit gaan dat een bepaald zoekwoord een SEE intentie heeft. Zie je productpagina’s of landingspagina’s? Dan heeft je zoekwoord waarschijnlijk een DO intentie.

2) Let op meerdere zoekintenties

Soms heeft een zoekwoord meerdere intenties. De zoekresultatenlijst is dan verdeeld bijvoorbeeld in een see-intentie en een do-intentie. Dat kan komen omdat een zoekopdracht of een onduidelijke intentie heeft, of dat het punt hieronder invloed heeft gehad.

3) Zoekintentie verandert door het jaar heen

Soms kan een nieuwsbericht of event ervoor zorgen dat zoekintenties van zoekwoorden veranderen. Wat eerst een do-intentie had, kan opeens een informatieve see-intentie krijgen.

4) Zoekopdrachten met soms meerdere betekenissen

Het is niet gek dat een zoekopdracht meerdere betekenissen kan hebben. “Apple” kan betrekking hebben op het stuk fruit, of het bekende Apple merk. Zo heb je in het Nederlands ook een heleboel homoniemen, bijvoorbeeld arm (=niet rijk) en arm (=lichaamsdeel), die de betekenis (en dus ook de zoekintentie) van een zoekopdracht kan veranderen.

 

Ps: In deze blog worden affiliate links gebruikt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *