Cornerstone Content

Wat is Cornerstone Content?

De structuur van je website wordt vaak onderschat. Vaak wordt gedacht dat je zomaar een hele hoop content online kunt plaatsen. Echter zijn niet alle pagina’s op je website even belangrijk. Hoe zorg je er dan voor dat je (potentiële) bezoeker en zoekmachines (zoals Google) de essentiële pagina’s van je website herkent? Dat kan met cornerstone content.

 

Wat is Cornerstone Content precies?

Cornerstone Content, ook wel Pilar Content of Topic Clusters genoemd, zijn gekozen blogartikelen of pagina’s op jouw website die de belangrijkste informatie van je site bevatten.

Je maakt hierdoor vaak een aantal clusters op je site om een  belangrijke pagina heen. Hierdoor krijgen ze in verhouding tot andere artikelen/pagina’s meer aandacht op je website.

Cornerstone Content heeft meerdere voordelen:

  • Vaak ontvangen deze pagina’s veel bezoekers;
  • De pagina’s zijn erg relevant voor je bezoeker, waardoor je bouncepercentage daalt;
  • Je geeft ermee aan waar jouw expertise ligt.

 

Cornerstone Content en SEO

Cornerstone content en SEO gaan hand in hand samen. Door het hebben van cornerstone artikelen is vaak je interne linkstructuur op orde. En Google kan aan die interne linkstructuur zien wat de meest belangrijke pagina’s op jouw website zijn.

Een cornerstone is altijd relevant voor je websitebezoeker, en zo uitgebreid dat mensen bereid zijn om ernaar te linken. Als je je strategisch gezien op deze twee doelen richt, snapt Google vanzelf wat ‘ie moet doen. 😉

cornerstone content

 

Hoe herken je cornerstone content?

  • Het is vaak een longread; het bevat vaak erg veel woorden. En dan is het aantal woorden op zich geen indicator. Als je een kwalitatief artikel schrijft, ga je vaak zodanig de diepte in, daar daar veel woorden aan de pas komen;
  • Kwalitatief sterke content. De informatie op de pagina is vaak erg kwalitatief en uitgebreid;
  • De pagina bevat onmisbare informatie die nodig is voor het doel van je website;
  • Het onderwerp van de pagina is tijdloos. De pagina bevat evergreen content, is niet trendgevoelig en is het hele jaar door relevant;
  • Het verbind meerdere pagina’s aan elkaar. Er linken intern veel andere blogs naar en/of het staat in de navigatie.

 

Hoe kies je de pagina’s/blogartikelen om te gebruiken als cornerstones?

Cornerstone content kies je vaak aan de hand van een aantal eigenschappen. Het is daarom ook belangrijk om van te voren in je strategie te bepalen wat de meest belangrijke pagina’s van je site gaan zijn.

Cornerstones zijn vaak pagina’s waarvan er op het (hoofd)zoekwoord van die pagina veel volume zit en dus erg concurrerend is in de SERP. Het is vaak een pagina waar mensen veel informatie over willen of waar simpelweg het onderwerp van die pagina erg in trek is en/of erg concurrerend in de zoekresultaten.

 

Aan de slag met je interne linkstructuur

Juist omdat de concurrentie voor zo’n cornerstone pagina vaak groot is, kan het een heleboel steun gebruiken. Een zoekwoord met veel concurrentie is namelijk erg moeilijk te ranken. En dat is niet zo heel gek. Iedereen wil immers op positie 1 staan.

Gebruik andere pagina’s en blogartikelen om je cornerstone content te ondersteunen. Een manier om dit te doen, is je te richten op de interne linkstructuur van je website.

Met interne links geef je aan een zoekmachine door wat de belangrijkste pagina’s/artikelen van je website of webshop zijn. Interne links geven namelijk autoriteit door van de ene naar de andere pagina.

Hoe meer interne links een pagina bevat, des te meer zoekmachines snappen dat die pagina een hele belangrijke pagina is. Daarnaast zorgen al die interne links ook voor context, waardoor zoekmachines nog beter begrijpen waar je cornerstone over gaat, en hoe het vragen van potentiële bezoekers beantwoordt.

 

Ontwerp een cornerstone infrastructuur

Ontwerp eerst een cornerstone infrastructuur voordat je begint met het plaatsen van interne links. Op die manier weet je welke pagina’s naar welke pagina’s moeten linken. Teken uit hoe de clusters op je site eruit moeten zien. Dat kan op papier, maar bijvoorbeeld ook in Excel.

Hoe maak je zo’n cornerstone infrastructuur? De pagina’s én blogs die je wilt gebruiken als pilar pagina’s plaats je bovenaan in Excel: in dezelfde rij, elke pagina in een aparte kolom.

In de rijen daaronder plaats je de resterende pagina’s/blogs. Elke kolom bevat rij voor rij een pagina die op een of andere manier aansluit bij je cornerstone artikel die je op de eerste rij hebt geplaatst. Zo hou je heel overzichtelijk bij welke pagina bij welke cornerstone hoort. 🙂

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *