404 pagina

Hoe schrijf je een goede 404 pagina? + voorbeelden

De ‘Pagina niet gevonden’ tekst is waarschijnlijk een van de meest irritante dingen om naar te kijken op je computerscherm. Niemand wil op je 404 pagina belanden; ze zijn meestal saai, nietszeggend en lopen vaak dood. Maar wat als ik je zou vertellen dat je 404-foutpagina het aantal conversies en omzet zou kunnen verhogen? Bizar, niet? Met een beetje moeite en optimaliseren van je 404-pagina verander je verdwaalde bezoekers in klanten. Of zet ze in ieder geval weer op het goede spoor. 😉

 

Wat is een 404 error?

Een 404 error is een HTTP-errorcode die je krijgt als je de website(pagina) die je probeerde te bereiken niet op de server gevonden wordt. In technische taal is code 404 het foutnummer dat wordt geretourneerd wanneer je toegang probeert te krijgen tot een pagina die niet op je site bestaat. Andere namen die ook gebruikt worden zijn foutmelding 404, foutcode 404, http 404 fout, enzovoort.

Http 404 fout betekent dat de pagina nooit heeft bestaan, verwijderd of verplaatst is; de gevraagde pagina bestaat niet meer op de door jouw ingevoerde URL. Deze 404 error komt na verloop van tijd wel eens op websites voor; producten en pagina’s worden wel eens verwijderd of vervangen. En nee, ze zijn niet per se een probleem.

Wat zijn mogelijke oorzaken voor foutmelding 404?

  • Onjuist getypte URL
  • Fout bij kopiëren en plakken
  • Broken link
  • Verkorte link
  • Content is verplaatst
  • Content is verwijderd

 

Wat is een 404 pagina?

Een 404 pagina verschijnt wanneer je een websitepagina probeert te bezoeken die niet bestaat. Als je een website bezit, heb je er een nodig. Geen discussie over mogelijk. Als we terugdenken aan vroeger zijn ze een immense bron van frustratie, maar tegenwoordig kunnen de leukste 404 pagina’s in je voordeel werken.

Goede 404 pagina’s waarschuwen de bezoeker dat de pagina die hij probeerde te vinden niet meer bestaat, en begeleidt die bezoeker (hopelijk) naar een ander gedeelte van de website.

Helaas worden 404 pagina’s vaak over het hoofd gezien en als een bijzaak beschouwd. Je stopt talloze uren in je website en alle pagina’s, maar wanneer de 404-pagina aan de beurt is, wordt er vaak tijd bespaard en niet meer naar de pagina omgekeken.

En dat is zonde.

De belangrijkste taak van de 404 melding en de bijbehorende pagina is om de bezoeker op te vangen en een uitweg te bieden, zoals in het voorbeeld hieronder. Zo’n pagina moet je merk reflecteren om geen bezoekers te verliezen. Dus neem de tijd om je 404-tekst te optimaliseren en een mooi ontwerp te maken, zodat je het exitpercentage of bouncepercentage verlaagt.

404 pagina voorbeeld

Voorbeeld van de 404 pagina van Zalando.

 

404 foutmelding oplossen

De meest voorkomende oorzaken voor een foutmelding 404 is een typefout of een gebroken link. Zelfs als je elke broken link verwijdert, betekent dit niet dat je de 404-foutpagina zomaar kunt vergeten.

Integendeel. En even opletten nu. 😉

Wanneer je websitebezoeker per ongeluk een typefout maakt, is een goede 404 nog steeds een must; het ziet er aanzienlijk beter uit dan een standaard foutmelding en kan de perceptie van je merk veranderen.

Het herstellen van de aanleiding voor een error 404 doe je door alle interne en externe links te controleren.

Vervang 404 interne links met een nieuwe interne URL. Bij een externe link neem je eerst contact op met de website eigenaar met het advies om de link te veranderen. Wordt er geen gehoor gegeven, kan je altijd een redirect plaatsen naar een relevante URL of er bewust voor kiezen om de 404 melding te houden.

 

Best practices en voorbeelden

Het feit dat je een unieke 404 pagina niet gevonden wilt, betekent niet dat je alles uit de kast moet halen om iets innovatiefs te creëren. Bekijk de huidige trends, wat populair is en de voorbeelden hieronder en implementeer dat op je eigen 404 pagina.

 

1) Redirect/verwijs niet standaard naar de homepagina

Maak nooit een redirect aan en verwijs de bezoeker niet alleen naar de homepagina.

Heb je externe links die niet meer werken? Maak dan een redirect aan naar de meest relevante of bovenliggende pagina. In sommige gevallen is het beter om een geschikte 404 pagina te laten zien.

Ze naar de homepagina begeleiden lijkt misschien een gemakkelijke, tijdbesparende oplossing, maar je maakt je bezoekers er alleen maar van in de war. Bezoekers begrijpen op het moment niet dat ze op een broken link geklikt hebben en dat er iets verkeerd is gegaan.

Daarnaast is het een omweg om ze naar de homepagina te sturen; je plaatst ze weer helemaal aan het begin van je sales funnel met een ‘zoek het maar lekker zelf uit!’ attitude. Er zijn diverse websites die hier nog gebruik van maken, zoals wefashion.nl/404 of vakanties.nl/404.

Maar nee, vakanties.nl, je helpt mij op deze manier helemaal niet op weg. 🙁

404 pagina: verwijzen naar de homepagina

404 pagina voorbeeld van Vakanties.nl

 

 

2) Vertel dat er iets mis is gegaan

Vertel in een menselijke taal dat er iets fout is gegaan. Probeer de term ‘404 error’ te vermijden. Voor het groepje mensen dat niet weet wat een 404 pagina is, moet je duidelijk zijn.

Je kunt gerust humor gebruiken om de boodschap overbrengen en wees verontschuldigend. Geef de bezoeker niet de schuld.

404 pagina: fout gegaan

Dit is de 404 error pagina van de CASA.

 

3) Biedt een alternatief aan

Een van de meest irritante dingen aan 404-foutpagina’s is dat het een doodlopende weg kan zijn. Het is belangrijk dat je een uitweg aanbiedt, waardoor het niet voelt alsof de 404 pagina het einde van de website is.

Bied daarom een klein aantal alternatieven aan. Je wilt niet dat bezoekers keuzestress krijgen en je site ontevreden verlaten. Geef je bezoekers dus geen overvloed aan opties wanneer ze je 404-pagina tegenkomen en geef ze een duidelijke indicatie van wat ze moeten doen.

Gebruik een van de volgende opties voor je 404 webpagina:

  • Verwijs ze naar een belangrijke pagina;
  • Biedt ze een weggevertje aan;
  • Verwijs ze naar populaire blogartikelen;
  • Plaats een zoekveld;
  • Verwijs ze naar relevante producten.

 

4) Gebuik afbeeldingen

Gebruik pictogrammen, foto’s, GIFS of (bewegende) afbeeldingen. Je kunt bewegende beelden creëren met verschillende technieken; er zijn dus veel opties die je kunt uit proberen.

Gebruik afbeeldingen die nuttig zijn voor je pagina en herkenbaar zijn voor je merk. Het brengt de boodschap sterker over en het is logischer voor de bezoeker om te begrijpen wat er gebeurt.

De afbeelding op deze 404-pagina hieronder van bol.com/404 is herkenbaar voor zowel het publiek als de boodschap die het weergeeft, al kunnen ze wel wat hulp gebruiken bij de andere tips die ik in deze blog benoem…

404 pagina: afbeelding

Een voorbeeld van de grappige 404 pagina Bol.com

 

5) Denk na over de boodschap

404 pagina’s gaan over iets dat niet gevonden wordt, dus waarom zou je daar niet op inspelen? Denk aan veel voorkomende uitdrukkingen of woordspelingen die betrekking hebben op iets dat verloren is gegaan. Wees uitnodigend en vriendelijk met je boodschap. Laat ze weten wat ze nu kunnen doen en leg niet al te veel nadruk op wat er gebeurd is.

HEMA maakt hier gebruik van een grappige woordspeling, mocht je nog niet doorhebben dat ze inspelen op hun beroemde tompoucen. Daarnaast bieden ze een heleboel alternatieve aan, zoals de homepagina of andere categorieën.

404 pagina en een grappige boodschap

Voorbeeld van de 404 pagina van de HEMA.

 

6) Speel in op emotie

Speel in op de emoties van mensen. Aangezien ons reptielenbrein getriggerd wordt door emoties, zijn we er vrij gevoelig voor. Mensen zijn emotioneel van aard en het zou zonde zijn om die emotie niet te gebruiken.

Gebruik je 404 pagina om bezoekers eraan te herinneren waarom je een geweldig merk/product bent. Wat is jouw unieke waardepropositie ? Wat onderscheid je van je concurrenten?

Ziggo gebruikt een 404 foutmelding als woordspeling biedt vooral de zoekbalk aan om bezoekers verder te helpen. Ze herinneren je er even aan dat ze geweldig zijn. Het zou wel net een tikkeltje beter zijn om dat meteen te specificeren.

404 pagina met emotie

De 404 pagina van Ziggo.

 

Een slechte 404 pagina: hoe het dus niet moet …

Lidl.nl/404 is een goed voorbeeld van hoe het niet moet. Sorry Lidl. 🙁

  • ‘error 404, er is een fout opgetreden’; Dit zegt toch helemaal niks over wat er fout is gegaan en het klinkt nogal technisch. Ik mis menselijke vibe.
  • ‘U heeft een fout gemaakt’; Ook al zou dit het geval zijn, laat dit nooit blijken. Neem altijd een verschuldigde houding aan.
  • ‘Klik hier om terug te gaan naar onze homepage’; Dit is de ‘zoek het maakt uit’-attitude die ik voorheen benoemde. Het is zonde om de bezoeker aan hun lot over te laten. Begeleid ze naar een andere, betere pagina.

Een slecht voorbeeld van een 404 pagina

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *