Google update met favicon: mei 2019 & jan 2020
Bij deze nieuwe update voegt Google favicons toe aan elk resultaat op mobiel. Het doel van dit visuele herontwerp en de toevoeging van de favicons is om “je beter te begeleiden bij het vinden van informatie die beschikbaar is”, aldus Google.
In plaats van de naam en de URL van een website onder de titel van de hoofdpagina te plaatsen, is dit nu de eerste regel bovenaan het zoekresultaat, en in zwart in plaats van groen. Google voegt ook sitefavorieten toe aan de linkerbovenhoek, terwijl het AMP-icoon opeens naar rechts is verplaatst. De star rating bij de SERP is onder de meta description verplaatst.
Advertenties krijgen een vergelijkbare make-over met het groene ‘Advertentie’ dat nu zwart is en naar die positie in de linkerbovenhoek is verplaatst, samen met een zwarte URL. Later werd hier een Ad favicon voor gebruikt.
24/01/2020: Google heeft alle favicons in de SERP weggehaald op desktop. Alleen bij de advertenties staat er nog ‘Advertentie’. Op mobile lijkt alles nog ongewijzigd ten opzichte van de laatste update.
15/01/2020: Na de January core update zijn er een heleboel berichten over dat mensen de favicons in de SERP zien. Het lijkt erop dat heel Nederland het nu te zien krijgt.
06/07/2019: Google lijkt te testen met favicons, de een ziet ze niet, de ander wel. Ik zie ze overigens standaard wel, op desktop en mobile.
27/05/2019: In plaats van het woord ‘advertentie’ staat er nu ook een favicon.
24/05/2019: Vanaf vrijdag is het nieuwe ontwerp live op verschillende apparaten in verschillende landen. Zo te zien loopt Nederland nog wat achter. De links zijn nog steeds groen en de favicons ontbreken nog bij de advertenties.
22/05/2019: Google begint met het uitrollen van de favicon-update. Organische resultaten hebben een favicon in de SERP.
14/06/2019: Google lanceert een nieuw pictogram onder de zoekbalk voor desktop search
Is deze update gevaarlijk voor SEO?
Advertenties lijken nu opeens een stuk meer op een organische SERP. Hierdoor is de kans groter dat mensen meer of per ongeluk op een Google Ad klikken in plaats van een organisch resultaat. En we weten allemaal dat de CTR van organische resultaten veel hoger is dan van een Google Ad. Het kan dus gebeuren dat de CTR van advertenties zullen stijgen, ten nadele van de organische resultaten.
Daarnaast kan Google zelf bepalen of je favicon überhaupt getoond zal worden. Gaat deze tegen de Google faviconregels in, dan gebruikt Google gewoon een andere afbeelding daarvoor. Je krijgt er geen penalty voor wat gevolgen zou hebben voor je ranking. Nee, het heeft alleen gevolgen voor je favicon. Hoe lang deze ‘straf’ duurt is nog onduidelijk.
Vergeet dus je favicon niet toe te voegen
Voor iedereen die niet weet wat een favicon is: Favicons zijn 16 × 16 pixels kleine pictogrammen die meestal het logo bevatten, de eerste letter van het merk of een generieke afbeelding die het bedrijfstype weergeeft.
Deze bestanden worden in een bestand met de naam favicon.ico geplaatst en in de hoofdmap van een website geplaatst. De eigenaar van de website kan kiezen welke afbeelding (favicon) er gebruikt wordt, omdat men zelf een favicon op de website kan uploaden.
Het bestand kan overal op de domeinnaam staan, de HTML-code van de site hoeft alleen de zoekmachines te vertellen waar het bestand zich bevindt. Het hoeft ook geen .ico-bestand te zijn. Het kan tegenwoordig ook .JPG of .PNG zijn, die tegenwoordig vaker worden gebruikt.
Als de website geen favicon opgeeft, geeft Google een standaardafbeelding weer in de mobiele zoekresultaten.
Experimenteren met de nieuwe update?
Het wijzigen van het favicon van je site in de advertentieafbeelding van Google is een leuk experiment om uit te proberen. In Nederland wordt het op dit moment nog lastig om te testen, maar in andere landen worden advertenties weergegeven als een favicon in de mobiele zoekresultaten. Het gebruik van het favicon dat eruitziet als de Google Ads-afbeelding biedt een bijzonder interessant dilemma.
- Er wordt minder op een advertentie geklikt dan op een organisch resultaat.
- Als je organische resultaat niet net onder de advertenties verschijnt, wekt de afbeelding waarschijnlijk veel verwarring op.
We kunnen ook een revolutie beginnen…
Wat als veel websites hun favicons zouden veranderen naar de ‘Ad’ favicon?
Nou, dan moet ik je teleurstellen…
Google straft het meteen af. Een van de regels die Google hanteert voor favicons is de volgende:
Google will not show any favicon that it deems inappropriate, including pornography or hate symbols (for example, swastikas). If this type of imagery is discovered within a favicon, Google will replace it with a default icon.
Dus je favicon veranderen naar de gebruikte Ad favicon gaat niet lukken. Google verandert het om den duur naar een standaardafbeelding.
Maar aangezien er (nog) geen drastische penalty aanhangt, zou je alsnog kunnen experimenten.
mooie blog met handige tips en informatie 🙂
Het lijkt erop dat het nog kan verschillen per apparaat. Zo zie ik vandaag nog wel favicons in de mobiele zoekresultaten op Google, maar bij dezelfde zoekopdracht via een laptop niet (meer).
Oh, daar heb je helemaal gelijk in; goed opgemerkt! Ik ben wel benieuwd hoe vaak Google deze update nog gaat wijzigen …