Reptielenbrein beïnvloeden

Hoe beïnvloed je het reptielenbrein van je bezoekers?

De bezoeker van je website doet niet altijd wat je wilt dat ze doen. Als je ze echt wilt beïnvloeden moet je invloed uitoefenen op het reptielenbrein, het deel van de hersenen dat de échte beslissingen maakt.

Het reptielenbrein, ook wel het oude brein genoemd, is een primitief orgaan. En dat fight-or-flight brein wil alleen maar overleven. Het reptielen brein is onze hoofdschakelaar als het gaat om core beslissingen. De invloed van dat brein wordt nog steeds zwaar onderschat voor marketingstrategieën, terwijl je er echt een impact mee kan maken.

Maar hoe beïnvloed je dat reptielenbrein dan?

Naast het doorspelen van informatie naar het emotionele brein en het rationele brein, reageert het reptielenbrein op zes stimuli. En wanneer je deze beïnvloed krijg je toegang tot het oude brein. Op die manier verander je onbewust het gedrag van je websitebezoeker.

 

1) Het reptielenbrein is egoïstisch

Ikke ikke ikke. Het reptielenbrein denkt alleen maar aan zichzelf. Geduld en medelijden kent het niet. Alles gaat over overleven en op jezelf op nummer 1 zetten.

  • Spreek je bezoekers aan met jij/je om ze een stukje specialer te laten voelen.
  • Speel in op pijnpunten en presenteer oplossingen voor die pijnpunten of problemen.
Reptielenbrein: pijnpunt aankaarten

Netflix beïnvloed het reptielenbrein door in te spelen op de oplossingen die een abonneement biedt: Minder data gebruiken, offline en onderweg kijken.

 

2. Het reptielenbrein is gevoelig voor contrast

Contrast zorgt ervoor dat het reptielenbrein snel een beslissing kan maken. Denk maar aan snel versus langzaam, voor versus na of licht versus donker. Zonder contrast raakt het reptielenbrein in de war en zorgt voor een vertraagde, of helemaal geen, reactie.

Reptielenbruin: contrast voorbeeld

Ook hier is Netlix slim bezig met een call-to-action knop met veel contrast.

 

3. Het reptielenbrein houdt van herkenbaarheid en tastbaarheid

Het reptielenbrein is voortdurend op zoek naar herkenbare, gemakkelijk te begrijpen of eenvoudige informatie. Dat stuk brein houdt namelijk totaal niet van onduidelijk informatie.

  • Maak de voordelen of eigenschappen concreet.
  • Laat de bezoeker het product alvast inbeelden door afbeeldingen te gebruiken waarbij het voorwerp gebruikt wordt of maak gebruik van 360 graden foto’s.
reptielenbrein: oplossingen

De plus- en minpunten zie je hier concreet vermeldt.

Reptielenbrein: herkenbaarheid

Burkely verhoogt de tastbaarheid door foto’s te plaatsen waarop het product gebruikt wordt.

 

4. Het reptielenbrein onthoudt alleen het begin en het einde

Het reptielenbrein kan niet altijd op alles focussen. De kleine aandachtspanne zorgt ervoor dat dingen in het midden niet onthouden worden. Plaats de meest belangrijke dingen vooraan en herhaal deze nog eens op het laatst. Alles in het midden wordt gemakkelijk genegeerd.

  • Bij het opsommen van een rijtje voordelen, USP’s of eigenschappen plaatst je de belangrijkste vooraan en achteraan. Gebruik een combinatie van het primacy effect en het recency effect.
reptielenbrein: primacy en recency voorbeeld

Door het primacy en recency effect te gebruiken accentueert BagageOnline in dit voorbeeld de bezorgtijd en de waardering.

 

5. Het reptielenbrein houdt van afbeeldingen

Het visuele kanaal geeft een snelle en effectieve signaal naar het reptielenbrein. Vooral gezichten trekken onze aandacht.

  • Gebruik Gaze Cueing om de kijkrichting te bepalen van je bezoeker
  • Gebruik afbeeldingen van mensen, met name gezichten, om de aandacht te trekken.

 

 

6. Het reptielenbrein wordt getriggerd door emotie

Emotionele reacties zorgen voor een chemische reactie in je hersenen, en hebben direct impact op de manier hoe je informatie verwerkt en herinnert.

Je emotionele brein heeft waarschijnlijk allang besloten wat het van deze blog vind, terwijl je reptielenbrein die keuze nog probeert te verantwoorden. 😉

  • Gebruik positieve emoties in je webteksten
  • Gebruik woordspelingen en grapjes

 


Bronnen

Neuromarketing : is there a “buy button” in the brain? : How selling to the old brain will bring you instant success”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *