Navigatie website menu

Effectieve website navigatie nodig? Dat doe je zo.

Een goede website navigatie is een belangrijk element om bezoekers op de website te houden. Als de navigatie van een site verwarrend, onduidelijk is of niet bestaat, zullen gebruikers nooit vinden wat ze zoeken en een andere website bekijken. En dat wil je niet.

 

De website navigatie moet duidelijk zijn, want…

Een doeltreffende en opvallende website navigatie is een belangrijke onderdeel van een website.

Onderzoek toont aan dat de aandachtsspanne van de mens over het algemeen niet langer dan 8 seconden duurt. En binnen die 8 seconden willen ze de volgende vragen beantwoorden:

  • Waar gaat deze site over?
  • Interesseert het mij?
  • Wat moet ik doen?

Het ontwerpen van de juiste navigatie voor een website is niet zo eenvoudig. Maar dit bepaalt uiteindelijk hoe snel de bezoeker de pagina weer verlaat. Als je dat wilt voorkomen, moet je allereerst een eenvoudige, duidelijke menustructuur en navigatie labels hebben.

Als je niet te veel websitepagina’s hebt, moet je jezelf beperken tot zo’n simpel en klein mogelijke navigatie. Maar als je een complexe website met veel functies hebt, kan dit ertoe leiden dat belangrijke pagina niet meer terug te vinden zijn.

Het is daarom belangrijk om een goede middenweg te vinden.

En dat betekent:

Een zo’n eenvoudig en klein mogelijke navigatie die de belangrijke functies bevat.

 

Wat zijn de belangrijkste pagina’s?

Het heeft geen zin om alles in de website navigatie te plaatsen. Naast de primaire functies van een website, moeten extra belangrijke pagina’s direct toegankelijk zijn. En juist die pagina’s plaats je in de navigatie van je website.

Maar de contactpagina hoeft niet noodzakelijk in je hoofdmenu te staan. 

 

Hoe creeër je de beste website navigatie?

Het ontwerpen of optimaliseren van website navigatie is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Minimalistische websites zijn een bijzonder goede inspiratiebron, omdat ze het voor elkaar hebben gekregen om alle noodzakelijke informatie en de navigatie terug te brengen tot de basis; alleen het nodige vind je in de navigatie terug. Echter moet je ook rekening houden met de emoties van mensen door ze iets meer diepgang te geven en ze te sturen op onbewust niveau.

Maar hoe ga je je navigatie ontwerpen om te voldoen aan psychologische behoeften en behoeften van gebruikers?

 

1) Gebruik beschrijvende labels

Hoe belangrijk zijn die navigatielabels aan de bovenkant van je website? Volgens onderzoek zijn labels essentieel – zolang je maar wilt dat je klanten vinden waar ze naar op zoek zijn. Het wordt tenslotte niet voor niets “navigatie”  genoemd.

“Wat we doen” zegt niet echt wat je doet. Noch “Producten”, “Diensten” of “Oplossingen.” Beschrijvende labels hebben het extra voordeel dat niet alleen de gebruikerservaring wordt ondersteund, maar ook zoekmachineoptimalisatie (SEO).

  • Beschrijvende labels in je navigatie zijn zoekmachine-vriendelijk.
    De navigatiebalk is een belangrijke plaats om de relevantie voor zoekmachines aan te geven. Omdat die navigatie op elke pagina wordt weergegeven, laat het beschrijvende label Google zien dat het echt over dat onderwerp gaat.
  • Beschrijvende labels in je navigatie zijn goed voor bezoekers.
    De website navigatie is visueel prominent, dus het communiceert direct met je bezoeker. Wanneer het de belangrijkste producten of services opsomt, zal het in één oogopslag duidelijk zijn wat je bedrijf doet, zodat zij weten dat ze op de juiste plaats zijn.

 

2) Vermijd dropdown-menu’s

Ze zijn hartstikke populair, ja. Maar geen goed idee. Het vermijden van dropdownmenu’s is om twee redenen goed:

  • Zoekmachines worden er niet blij van.
    Dropdown menu’s kunnen voor zoekmachines moeilijk te doorspitten zijn. Afhankelijk van hoe dit soort menu’s zijn geprogrammeerd, kunnen ze tot problemen leiden.
  • Dropdown navigatie is irritant.
    Usability-onderzoeken tonen aan dat dropdown menu’s vervelend zijn.
    Waarom? Bezoekers bewegen hun ogen veel sneller dan dat ze hun muis kunnen bewegen. Wanneer ze hun muis naar een menu-item verplaatsen, hebben ze waarschijnlijk al besloten om op ergens op te klikken. Er komt echter verwarring als er dan nog meer opties verschijnen…

 

3) Beperk het aantal menu-items tot zeven (ish)

Ons kortetermijngeheugen bevat slechts zeven items, plus of min twee. Dat toonde George Miller in 1956 aan.

Meer recent onderzoek toont aan dat hoewel het brein “chunking” gebruikt als een methode om het geheugen in het kortetermijngeheugen te verbeteren.  Maar het verschilt per categorie.

Het is misschien zeven voor cijfers, maar slechts vijf voor woorden. Maar het komt erop neer dat hoe meer items je ervaart, des te moeilijker de informatie is om te onthouden en te verwerken.

Minder items in je navigatie zijn dus goed voor je bezoekers. Als er te veel items in de navigatie staan, kunnen de ogen van bezoekers voorbij belangrijke items scannen.

En als je dan toch meer dan zeven items moet plaatsen in een dropdown menu, overweeg dan om ze in groepen op te splitsen.

 

4) De volgorde van de navigatie op je website is belangrijk

Het aantal items is van belang, maar dat geldt ook voor de volgorde van die items.

In website navigatie zijn items aan het begin en het einde het meest effectief, omdat dit is waar de meeste aandacht aan besteed wordt. Het wordt het seriële positie-effect genoemd en het combineert:

  • Primacy-effect: Items aan het begin van een lijst worden gemakkelijker onthouden.
  • Recency-effect: items aan het einde van een lijst (of dingen die net zijn gebeurd) worden gemakkelijker onthouden.

Om deze reden wordt alles wat we aan het begin of einde van onze navigatie plaatsen prominenter. Plaats de items die het belangrijkst zijn dus aan het begin of het einde van de navigatie.

 

5) Gebruik breadcrumbs

We verdwalen af en toe op websites.

Dan mag je best een handje helpen door aan te geven waar de bezoeker zich op de website bevindt, zoals met kleur of design.

Wat nog duidelijk is, is het gebruiken van breadcrumbs. Met een duidelijk zichtbare breadcrumb bovenaan de pagina kunnen ze terug keren naar de bovenliggende categorie. Overweeg daarom om breadcrumbs te gebruiken om precies aan te geven waar de bezoeker zich bevindt in de hiërarchie van de website.

 

6) Hamburger menu

Het hamburger menu is een hot topic nu mobiel steeds belangrijker wordt. 

Je hebt ze waarschijnlijk al eerder gezien – de drie horizontale lijnen waar je op tik om de navigatie van een site te openen. Ze zijn een goede manier om ruimte te besparen.

Er was slechts één probleem.

Bezoekers van de website begrijpen het hamburger pictogram niet. Sommige designs verliezen het belangrijkste doel uit het oog: de gebruikerservaring. Als gevolg daarvan, missen de bezoekers belangrijke menu-items.

  • Plaats het hamburger menu onderaan het scherm
    Dan kan de duim van de bezoeker er beter bij.
  • Plaats het woordje ‘menu’ onder de drie horizontale strepen
    Zo is er geen twijfel over mogelijk dat je bezoeker niet begrijpt wat het doet.

 

Evalueren

Het ontwerpen van je navigatie is pas het begin, niet het einde. Enkele weken na het maken van je navigatie, gebruik je Google Analytics om die navigatiebalk te evalueren.

  • Verwijder items waar maar zelden op geklikt wordt;
  • Hernoem items waar zelden op geklikt wordt;
  • Verplaats items naar het begin als er vaak op wordt geklikt.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *