Call to Action button

10 tips voor een ijzersterke call to action button (CTA) + voorbeelden

Je wilt dat jouw bezoeker iets doet op jouw website of webshop, toch? Waarom klikt degene dan niet op die ene belangrijke knop? Een call to action is meer dan een ‘lees meer’ of een ‘klik hier’ tekst.  Volg mijn tips voor het maken van een goede call to action button.

 

Wat is een call to action?

Call to Action of CTA buttons bestaan in alle vormen, kleuren en maten. Het is een knop die iemand aan moet zetten tot het ondernemen van actie, zoals de naam al doet vermoeden. Hierbij kan je denken aan een bestelknop of een contactknop. Het doel van zo’n knop is allereerst het trekken van jouw aandacht. Daarnaast is conversie het belangrijkste doel. Je wilt dat jouw bezoeker iets gaat doen.

 

Het geheim van een succesvolle CTA

Een call to action button maken hoeft niet zo heel moeilijk te zijn. De knop laten converteren is een stuk lastiger.

Valt de knop niet op? Is de actie onduidelijk? Klikken bezoekers er niet op? Maak je geen zorgen! Ik geef je hieronder een aantal tips hoe je een goede call to action knop maakt die wél converteert.

 

1) Knopkleur met contrast

De perfecte knopkleur voor een call to action bestaat niet. Wat wel belangrijk is is dat de knop contrasteert met de achtergrond [1]. Vraag je daarom maar even af of er voldoende verschil zit in de kleur van jouw CTA en de huisstijl van jouw website.

Ik hoor je nu al denken: “Ja, maar als ik het in kleur X verander, dan is dat zo lelijk.” Wat vervelend nou…

Stel jezelf even deze vraag: wil je een minder mooie, maar converterende knop of een prachtige knop waar nooit op geklikt wordt? 😉

call-to-action: contrast

 

2) Verhoog de witruimte rond de knop

Ook door de witruimte rond de knop te verhogen, valt de button meer op. [1]

 

3) Laat de knop er als een knop uitzien.

We beoordelen de waarschijnlijkheid van een gebeurtenis op basis van representativiteit [2]. Met andere woorden: laat de knop er als een knop uitzien.

Geef het een 3D-look met diepte, een randje, een hover effect of een schaduw, zodat deze er erg klikbaar uitziet. Het mag naar mijn mening nog een tikkeltje meer dan het voorbeeld hieronder.

Call-to-action: 3D

 

4) Afgeronde hoekjes

We vinden ronde vormen fijner dan puntige vormen, aldus het Bouba/Kiki effect. Met te hoekige vormen schrik je de consument misschien onbewust af. En dat wil je natuurlijk niet.

Het kan dus helpen om jouw call to action afgeronde hoekjes te geven.

Call-to-action: Afgeronde hoekjesCall-to-action: afgeronde hoeken
 

 

5) Herhaal je CTA op dezelfde pagina

Door een CTA knop op een aantal plaatsen te herhalen (in de header en in de body tekst) is de knop ten eerste altijd goed zichtbaar. De kans is groter dat je de aandacht grijpt van de bezoeker.

Ten tweede zorgt het vaker zien van de knop ervoor, dat we de knop leuker vinden. Mensen ontwikkelen namelijk een sterkere affiniteit met iets als ze er vaker aan blootgesteld worden [3].

Conclusie: het herhalen van jouw CTA zou het aantal conversies moeten verhogen. Maar overdrijf niet… 😉

 

6) Gebruik de 1e persoons in de boodschap

Bezoekers herkennen zich beter in de boodschap als je ze in de 1e persoon aanspreekt. [4] Men voelt zich meteen aangesproken en het verkleint de afstand tussen de consument en de actie. Ze kunnen zich beter voorstellen dat ze daadwerkelijk die actie gaan ondernemen.  Zo kan ‘Ik neem graag contact op ‘ beter converteren dan ‘Neem contact op’.

call-to-action: 1e persoon

 

7) Laat ze een keuze maken

Een alleenstaande knop is misschien niet zo effectief als het gaat om keuzes maken; het wel of niet klikken op de knop voelt namelijk niet als een keuze.

Heb je twee klikbare opties (een CTA knop en een minder aantrekkelijke optie), dan heb je het gevoel dat je als consument wel degelijk een keuze maakt; een keuze waar jij je goed bij voelt. De ene CTA knop is een stuk aantrekkelijker dan de andere keuze die je kreeg.

Call to action: Extra Keuzecall-to-action: extra boodschap
 

8. Denk grondig na over de boodschap

De exacte call to action tekst die je gaat gebruiken op de knoppen heeft een enorm effect op de conversie. Vergelijk nu eens “Koop nu” met “In winkelwagen“. De eerste tekst klinkt veel dringender dan de ander.

Of wat dacht je van ‘Probeer X nu gratis’ versus ‘Gratis Trial’? De ene boodschap is veel uitnodigender dan de andere.

Dus…

Gebruik eenvoudige, directe taal en zorg ervoor dat de taal duidelijk vraagt ​​om een ​​specifieke actie (dus geen ‘klik hier’).

call-to-action tekstvs Tekst op de call-to-action
 

9. Voeg eventueel een tweede boodschap toe

Geef in of bij de knop extra informatie aan de bezoeker door te vertellen wat er gebeurt als men op de CTA button klikt, zoals “het duurt maar 60 seconden” of “het is gratis”.

call-to-action-button-extra-booschap

 

10. Formuleer voordelen/ reviews / USP’s in de buurt van de knop

De spanning stijgt. Jouw bezoeker wil bijna op die ene knop klikken. Geef ze net dat duwtje in de rug dat ze nodig hebben en vertel hen waarom ze erop moeten klikken. Deel jouw USP’s nog even mee of laat de klantenbeoordeling zien in de buurt van de button.

call-to-action: voordelen Voordelen bij call to action
 

Call to action voorbeelden

Wat is een goed voorbeeld van een call tot action button? Het ligt er natuurlijk een beetje aan waar de call to action button komt te staan en wat voor functie deze gaat krijgen op de website. Het is van te voren moeilijk te bepalen of de gekozen tekst en vorm werkt of niet.

De bovenstaande CTA’s geven je waarschijnlijk al een idee. Met onderstaande voorbeelden kom je waarschijnlijk nog een stukje verder en krijg je vast een idee hoe het wel en niet moet.

Goede CTA zinnen

Bijvoorbeeld: ik ga bestellen, bestel nu, 30 dagen gratis uitproberen, ik ga boeken, boek nu, download het gratis e-book, …

Slechte CTA zinnen

Bijvoorbeeld: klik hier, lees meer, …

 

Conclusie: een CTA is maatwerk

De perfecte Call to Action button bestaat niet. Sorry…

Het hangt af van jouw paginadoel, knopdoel, doelgroep en andere zaken hoe jouw call to action button eruit komt te zien. Het maken van een CTA button begint dus vooral bij het formuleren van het bovenstaande. Wat wil je dat de knop doet.?

En natuurlijk mag gluren bij de buren altijd even, maar raak niet te geïnspireerd. Wat voor hen werkt, werkt niet per se voor jouw bezoekers.

Testen is daarom erg belangrijk! 🙂 Neem ook de tijd om de teksten en de vormgeving te testen. Controleer op welke versie het vaakst wordt geklikt. Een goede analyse is hierbij belangrijk. Zo ontdek je wat voor jouw website het beste werkt.

 


Bronnen
[1] Signal Detection Theory (Verghese, 2001)
[2] Kahneman, D., & Tversky, A. (1972). Subjective probability: A judgment of representativeness. In The concept of probability in psychological experiments (pp. 25-48).
[3] Zajonc, R. B. (1968). Attitudinal effects of mere exposure. Journal of personality and social psychology, 9(2p2), 1.
[4] Lee, A. Y., & Labroo, A. A. (2004). The effect of conceptual and perceptual fluency on brand evaluation. Journal of Marketing Research, 41(2), 151-165.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *