SEO vs SEA in Google

SEO vs SEA: Voordelen en nadelen op een rijtje

Er is geen goed of fout antwoord als je aan mij zou vragen of SEO of juist SEA beter is. Per website en per zoekwoord kan dat verschillend zijn. Om te bepalen welke van de twee jij moet gebruiken om je online positie te versterken is het nodig om ze met elkaar te vergelijken. Het is hierbij belangrijk dat jij eerst een goed beeld krijgt wat SEO en SEA is, hoe ze van elkaar verschillen en hoe ze elkaar versterken.

 

Waarom SEO en SEA?

Wat is SEO en SEA in Google

Als je wilt dat je website zichtbaar is in allerlei zoekmachines (Google, Bing of zelfs Yahoo), dan moet je jouw online positie versterken. Maar ja, hoe doe je dat? Dat doe je op twee manieren: SEO en SEA.

Als jij een zoekwoord intypt, bijvoorbeeld ‘iPhone kopen’, dan zie je een lijst met zoekresultaten. De bovenste resultaten zijn altijd advertenties, daaronder komen er organische resultaten en daaronder weer advertenties.

 

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands wordt dit ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd.

Voordelen

  • Het is “gratis”.

    Ja, daar horen aanhalingstekens bij, want niks is natuurlijk gratis. Wil jij er zelf mee aan de slag dan moet je er energie in stoppen om het te leren. Als je iemand ervoor aanneemt, moet hij/zij natuurlijk beloond worden voor zijn/haar diensten. SEO is altijd dus een investering; of dat nu tijd of geld is.

  • Blijvend resultaat

    Als je SEO goed toepast, pluk je daar later echt de vruchten van. Heb je een goede positie in Google behaald, dan blijven de bezoekers binnenstromen. Je hoeft er niet constant je aandacht bij te houden of geld in te stoppen om die positie te behouden. Dit wil trouwens ook niet zeggen dat je automatisch je posities behoudt. Je moet natuurlijk wel jouw content blijven updaten en relevant houden. Je concurrentie zit namelijk ook niet stil.

  • Hoge click-through-rate

    SEO heeft een hogere CTR. Sta je op de eerste positie in Google, dan klikt 24% op dat organisch resultaat.

Nadelen

  • SEO heeft tijd nodig

    Je ziet geen direct resultaat.  Het kan lang duren voordat de moeite die je erin hebt gestopt zichtbaar is op het world wide web.

  • Het is een risico investering

    Het kan gebeuren dat je investering in tijd en energie voor niks is geweest als je SEO toepast. Soms zit er teveel concurrentie op een zoekwoord of investeer je er toch te weinig tijd in. Pak het liever goed aan en werk samen met een SEO marketeer.

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. In Nederland wordt dit ook zoekmachine adverteren genoemd. Iemand die met SEA werkt zorgt ervoor dat de website goed gevonden door middel van advertenties in de zoekmachines. Dit kan Google of Bing zijn.

Voordelen

  • Je ziet direct resultaat

    Als je een advertentie hebt gemaakt en deze is goedgekeurd, verschijnt deze direct in je zoekmachine.

  • Krijg bezoekers op de gewenste zoekwoorden

    Het komt met SEO wel eens voor dat een pagina rankt op een verkeerd zoekwoord. Daar heb je met SEA geen last van.

  • Volledige controle over de uitgaven

    Jij bepaalt zelf hoeveel je uitgeeft aan je advertenties. Is het geld op, dan is het op en verdwijnt je advertentie.

  • Advertenties staan boven organische zoekresultaten

    In Google staan er een viertal advertenties boven de zoekresultaten en een drietal eronder. Mensen zijn lui en willen helemaal niet scrollen, des te meer kans dat er op jouw advertentie wordt geklikt.

Nadelen

  • Je betaalt ervoor

    Dit hoeft geen direct nadeel te zijn. Technisch gezien maakt het niet zoveel uit hoeveel geld je in jouw SEA stopt, zolang je de investering er maar uit haalt. Echter gaat dat laatste af en toe wel eens mis. Ja, daar leer je van. Maar ik gok dat je liever wat conversie uit je advertenties haalt, niet?

  • Tijdelijk resultaat

    SEA is heel simpel. Stop je met adverteren, dan heb je geen advertenties en kan niemand er op klikken. Stop je dus opeens met SEA, dan levert het je ook niks meer op.

  • Click-through-rate van SEA is lager

    Hoewel de advertenties boven de organische resultaten staan, is de CTR voor SEA echt lager dan die van SEO.

 

Kijk verder dan alleen de verschillen

Vergelijk wat het beste is voor jou en kijk verder dan de pure verschillen tussen SEO en SEA. Het hangt ook per zoekwoord, per website of jouw concurrentie af welke je moet kiezen. Overweeg dus altijd bij beiden technieken welke meeste kans van slagen heeft.

Soms is er gewoon teveel concurrentie om er goed organisch mee te scoren als je een beginnende website hebt. Het zoekwoord is dan ‘te moeilijk’. Je kunt dan wel een hele tekst schrijven, maar als deze maar rankt op de 5e pagina, zal niemand die ooit lezen.

Ook op het gebied van SEA krijg je te maken met concurrentie. Veelgezochte zoekwoorden in de advertenties kunnen namelijk vrij duur zijn. Tsja, niemand zit op een €1 per klik te wachten?

 

SEO versus SEA: welke kies jij?

Zoals je leest zijn er dus veel verschillen tussen SEO en SEA. Het is aan jou om te kiezen welke je geschikt vind voor jouw website/webshop. En ook al impliceert de titel van deze blog dat je een keuze zou moeten maken tussen de twee; niets is minder waar. Je kunt er voor kiezen om SEO én SEA te gebruiken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *