Gamification llustratie

Gamification in marketing: hoe werkt dat?

Games zijn enorm populair. Ze zorgen voor plezier, beloningen, en competitie. Gamers spenderen graag uren aan een spel, zijn betrokken en gaan recht op hun doel af. In hun geval is dat het einde van het level. Deze verhoogde motivatie is wat veel bedrijven ertoe aanzet om een onderdeel van een spel te integreren op hun website of app. Ook wel gamificatie genoemd. Maar hoe gebruik je die gamification dan in je marketing?

 

Wat is Gamification?

Gamification, in het Nederlands ook wel Gamificatie genoemd, neemt elementen uit het game-design en de gameplay aansturing over en past deze toe op een andere context.

Maar het is veel meer dan ‘alleen spelmechanismes integreren’ in een website of app. Het betekent ook dat de activiteiten, processen van en competitie uit de spelomgeving worden omgezet in een systeem dat de betrokkenheid en loyaliteit van de consument stimuleert.

Door gebruik te maken van technieken die de aandacht van gamers trekken, kunnen bedrijven via nieuwe interactiemethoden waarde toevoegingen aan hun marketingstrategie en – activiteiten.

Je gebruikt bij Gamificatie dus psychologie en technologie samen om je zakelijke doelstellingen te bereiken. Het geeft consumenten een unieke ervaring die niet bestaat in traditionele marketing.

 

Gamification als marketingstrategie

Met Gamification Marketing trek je potentiële nieuwe klanten aan en betrek je ze actief bij je merk en producten.

Een van de belangrijkste doelen van gamification in marketing is dus het vergroten van de klantinteractie. Je kunt bijvoorbeeld beloningen geven aan klanten die zich bezighouden met je website, waardoor de kans op toekomstige interactie stijgt.

Wanneer je gebruik maakt van de juiste gamification-marketingstrategie in je content, e-mails of social media kun je de betrokkenheid voor je bedrijf vergroten. Neem daarom de tijd om te experimenteren totdat je de juiste strategie vindt die perfect bij je merk past.

Gamification voorbeeld van Google

Gamification voorbeeld van Google. Je kunt je even bezighouden op Google tot de Wi-Fi of internet het weer doet. Hierdoor blijven bezoekers langer op de website.

 

Hoe werkt Gamification precies?

Door gamification toe te passen op je marketing, kun je veel kansen creëren voor betrokkenheid bij merken, specifiek gedrag stimuleren en spelers (a.k.a. websitebezoekers) motiveren om taken uit te voeren die veel moeite of tijd vergen, en die moeilijk zouden voltooid zijn in een niet-gamifiede omgeving.

1) Het verhoogt de klantbetrokkenheid. En dat verkleint de kans dat bezoekers langs je content en scrolt of je website verlaat.

2) Er ontstaat meer interactie op de website. Als bezoekers gemotiveerd raken om taken te voltooien voor een beloning door gamificatie, stijgt de interactie met de website.

3) Het aantal conversies en omzet stijgt. Wanneer bezoekers meer interactie hebben met de content op je website,gaan bezoekers verder de funnel in, via the call-to-action knoppen, recht op het winkelwagentje of ander doel af.

4) Merkbekendheid en merkloyaliteit nemen toe. Als gevolg van de grote hoeveelheden interactie of aankopen.

 

Gamification voorbeelden voor de marketing

Verschillende bedrijven gebruiken als een soort gamificatie op hun website of in apps. Komen onderstaande gamification voorbeelden je niet bekend voor? 😉

1. Rad van Fortuin

De belangrijkste reden waarom het Rad van Fortuin zo succesvol is, is dat je eigenlijk niet kunt verliezen. Je hebt geen uitleg nodig en je kunt het soms meerdere keren spelen. En waar het wiel ook stopt; je krijgt een prijs, of de kans om opnieuw aan het rad te draaien.

Zo’n Rad van Fortuin wordt vaak gebruikt in een website pop-up om bezoekers langer op de website te houden. Door de gewonnen beloning (een kortingscode, gratis e-book,…) gaan ze toch weer even het de producten bekijken en/of zijn ze een stukje verder in de verkooptunnel.

Gamification voorbeeld: rad-van-fortuin

Gamification voorbeeld van een Rad van Fortuin van Optispins. Ideaal om te gebruiken in een pop-up.

 

2) De voortgangsbalk

Dit soort voortgangsbalken informeren de bezoeker door middel van een voortgangspercentage of kleur over hoe dicht ze zijn bij het voltooien van een hun doel. Dit is een eenvoudige gamification voor in webshops om bezoekers een account te laten maken, de checkout te voltooien, of (zoals in het voorbeeld hieronder) bij een taalapp.

Het lijkt min of meer op de health bar of level progress bar tijdens het spelen van een game; die wil je zo vol mogelijk hebben. Dit wordt extra versterkt door de Sunk Cost fallacy waar je je activiteit wilt voltooien, omdat er al energie of tijd in is geïnvesteerd.

Gamificatie voorbeeld van het spaarprogramma van de Duolingo.

Gamificatie voorbeeld van het spaarprogramma van de Duolingo.

 

3) Badges

Badges zijn een geweldige manier om klantenloyaliteit op te bouwen. Ze lijken erg op de Achievements die je kunt behalen tijdens je game. Zo kan een badge een beloning zijn voor het gebruik van het product, het voltooien van een level, of het behalen van een groot aantal comments of berichten (zoals je vaak ziet op een forum zoals bij het voorbeeld hieronder).

Het is altijd spannend om nieuwe niveaus te ontgrendelen en nieuwe badges te verzamelen, waardoor klanten/leden op je website of app blijven interacteren.

 

Gamification voorbeeld: badge

Voorbeeld van Gamification in de vorm van een Facebook badge.

 

4) Adventskalender

In de app van McDonalds kun je rond December elke dag de adventskalender bekijken en ontdekken wat jouw prijs van de dag is. Met deze gamificatie introduceert McDonalds op een speelse manier hun eigen coupons en kortingen. En omdat je nieuwsgierig bent wat er achter het luikje zit, heb je de neiging om toch elke dag even te kijken.

We herkennen allemaal wel het plezier dat we beleven bij een chocolade-adventskalender of eentje van de Rituals. En het liefst wil je alle vakjes in één keer openen, toch? Daarom werkt een adventskalender zo goed als onderdeel van je gamification strategie.

 


Bronnen:

Blohm, I., & Leimeister, J. M. (2013). Gamification. Business & information systems engineering, (4), 275-278.

Deterding, S., & et al. (2011b). Gamification : Toward a Definition. In D. Tan, & B. Begole (Eds.), Proceedings of the 2011 Annual Conference

Yang, Y., Asaad, Y., & Dwivedi, Y. (2017). Examining the impact of gamification on intention of engagement and brand attitude in the marketing context. Computers in Human Behavior, 73, 459-469. ISO 690

Lucassen, G., & Jansen, S. (2014). Gamification in Consumer Marketing-Future or Fallacy?. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 148, 194-202.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *