canonical url tag

Canonical URL: Complete Handleiding van A tot Z

Het komt vaak voor dat er dubbele content op een website staat, met name op e-commerce sites, maar dit kan slecht uitpakken voor je ranking. Canonical urls lossen dat probleem op. In dit artikel leg ik je uit wat een canonical url is, wat de voordelen van een canonieke tag zijn en hoe je deze instelt op je website.

 

Wat is een canonical url?

Een canonieke url (ook bekend als “rel canonical”, “canonieke url” of “canonical tag”) is een manier om zoekmachines te laten weten dat een specifieke URL de originele versie van een pagina is.  Dit is dus een verwijzing naar de originele (en dus de belangrijkste) pagina.

Sinds begin 2009 gebruiken de grote zoekmachines (Google, Bing en Yahoo) De canonical URL om de kwaliteit van de resultaten in SERP’s te verbeteren.

Met een canonical URL laat je zoekmachines weten dat bepaalde vergelijkbare URL’s hetzelfde zijn. Een canonical url is daarmee een manier om zoekmachines te laten weten dat een specifieke webpagina de beste kopie is.

Want soms heb je producten of content die je op meerdere URL’s kunt vinden (of zelfs meerdere websites). Maar door gebruik te maken van canonieke URL’s kun je deze op je site hebben zonder je rankings te schaden.

Het instrueert zoekmachines namelijk welke versie van een URL moet worden gebruikt om te indexeren en te gebruiken in de zoekresultaten.

Wat is een canonical url

 

Waarom zijn canonieke-tags belangrijk voor SEO ?

Wanneer zoekmachines veel URL’s crawlen met identieke (of zeer vergelijkbare) content, kan dit een aantal SEO problemen veroorzaken. Google houdt nu eenmaal niet van identieke content.

  1. Zoekmachines missen wel eens unieke content op websites, omdat ze eerst door veel duplicate content moeten worstelen. Je wilt geen crawl budget verspillen en door het instellen van canonical urls voorkom je dat.
  2. Grootschalige duplicate content kan je ranking verslechteren. Niet dat je per se een penalty krijgt, maar andere unieke content is vaak beter.
  3. Zoekmachines kunnen de verkeerde URL kiezen als het ‘origineel’. En dat wil je natuurlijk niet.

 

Wanneer is een canonical url cruciaal?

Met behulp van de canonical url beheer je je websitepagina’s en de content die daarop staat. Er zijn daarom een aantal condities waarbij de canonical tag gebruikt moet worden. Je moet een canonieke tag toevoegen op je website waar twee keer dezelfde inhoud op staat.

Hier zijn enkele vaak voorkomende opties met duplicate content die gelden voor alle soorten websites:

  1. Bij het gebruiken van parameters, zoals zoekparameters (Bijvoorbeeld www.voorbeeld.nl?s=zoekterm)
  2. Bij aparte printbare versies van de pagina  (Bijvoorbeeld www.voorbeeld.nl/pagina/print)
  3. Bij pagina’s voor verschillende apparaten, zoals een mobiele versie (Bijvoorbeeld voorbeeld.nl en m.voorbeeld.nl)
  4. Bij het hebben van AMP en niet-AMP pagina’s
  5. Bij URLs met een http en https versie met dezelfde inhoud (Bijvoorbeeld http://www.voorbeeld.nl en https://www.voorbeeld.nl)
  6. Bij URLs met een www en niet-www versie met dezelfde inhoud (Bijvoorbeeld voorbeeld.nl en www.voorbeeld.nl
  7. Bij sites met dynamische URLs: gebruik canonical url’s om je URL structuur te bepalen
  8. Als je identieke content gebruik op verschillende domeinen. Het is belangrijk dat er altijd een canonical tag wordt geplaatst naar de originele versie.
  9. Bij e-commerce sites / webshops op productlijsten: wanneer klanten de sorteercriteria wijzigen bijvoorbeeld.

canonical url voorbeeld

 

Canonical instellen: hoe doe je dat?

Kies een van de twee pagina’s als de canonieke versie. Dit zou de versie moeten zijn waarvan jij denkt dat die het belangrijkst is. Heel simpel gezegd: wat is de originele versie? Mocht je niet goed kunnen kiezen, kies dan de pagina met de meeste backlinks of bezoekers.

 

 Via HTML

Een eenvoudige manier om canonieke tags toe te voegen, is om het rechtstreeks via de HTML te doen.

De canonieke tag moet worden geïmplementeerd in het <head> gedeelte van je webpagina, waar je ook de title- en meta description tag kunt vinden.

Voeg een rel = canonical toe van de kopie naar de hoofdpagina. Aangezien pagina B de gedupliceerde versie van pagina A is, moet pagina B een canonieke tag bevatten met de URL naar pagina A. Dit zal zoekmachines vertellen dat ze pagina A moeten indexeren en ranken in plaats van pagina B.

<link rel = “canonical” href = “https://voorbeeld.nl/voorbeeld/”>
canonical tag voorbeeld

 

Via Yoast in WordPress

Een gemakkelijke manier om met canonieke URL’s om te gaan, is door het gebruiken van een plugin. Als jouw website op WordPress draait, dan is de Yoast SEO plugin een goede optie.

Je hoeft de canonical URL  alleen maar in te stellen als je de canoniek wilt wijzigen in iets anders dan de URL van de huidige pagina.

Onder het tabje ‘Geavanceerd’, vind je het veld waar je de URL in kan voeren.

 

Via Magento

Onderneem in Magento de volgende stappen om een canonical url in te stellen. Systeemmenu > Configuratie > Catalogus > Search Engine Optimisation.

Zorg ervoor dat de ‘Use Canonical Link-metatag for products’ en ‘Use Canonical Link-metatag for categories’  is ingesteld op ‘Ja’.

Ga vervolgens naar de categoriepagina waaraan je een canonieke tag wilt toevoegen. Selecteert Catalogus > Manage Categories > Kies vervolgens een categorie > ‘Custom Design’. 

Kopieer de volgende code vervolgens in de ‘Custom Layout Update’

<reference name = “head”>
<action method = “removeItem”>
<type> link_rel </ type>
<naam> https://www.voorbeeld.nl/de-kopie </ name>
</ action>

<action method = “addLinkRel”>
<rel> canonical </ rel>
<href> https://www.voorbeeld.nl/originele-content </ href>
</ actie>
</ reference>

Dat is het. Niets meer, niets minder.

 

5 gouden regels bij het instellen van de canonical URL

Als je deze gouden regels volgt bij het instellen van je canonical tag, dan doe je het goed. 😀

#1: Gebruik URLs in kleine letters

Zorg dat er geen hoofdletters gebruikt worden in de URL die je opgeeft.

#2: Gebruik de juiste domein versie (HTTPS vs. HTTP)

Zorg ervoor dat je de juiste versie van je website gebruikt in de tag, https of http.

#3: Gebruik de absolute (volledige) URL

Gebruik de volledige URL in de tag, dus met http(s) en met of zonder www.

#4: Zelfverwijzende canonical url

Zelfverwijzende canonieke tags zijn is een goede SEO-techniek die de relevantie van de webpagina verbetert. Met de Yoast plugin worden deze automatisch toegevoegd. Heb je deze of een andere SEO plugin niet, dan moet je dit handmatig toevoegen.

#5 Voorkom gemengde signalen

Zorg dat een canonical URL uniek is. Maak bijvoorbeeld geen canonical URL van pagina A naar pagina B, en van pagina B naar pagina A. Maak ook geen twee pagina’s aan waarbij je pagina A canoniseert naar pagina B, en dan pagina B redirect naar een andere pagina. Wees duidelijk.

 

Veelgemaakte fouten

Er kan veel fout lopen bij het instellen van een canonical tag. Wat je ook doet, zorgt dat je de volgende zaken voorkomt.

 

1. Zet geen canonical tags op elke pagina naar de homepagina

Je moet nooit al je pagina’s naar je homepagina verwijzen als canonieke pagina. Door dit te doen, zelfs per ongeluk, wordt elke pagina die niet canoniek is (en dus niet je homepagina is) verwijderd uit de index van zoekmachines.

 

2. Gebruik rel = “canonical” niet samen met “noindex”

Het gelijktijdig gebruiken van canonicals en noindex is onwenselijk. Terwijl de Canonical zegt dat twee pagina’s identiek zijn, geeft “noindex” aan dat de pagina niet geïndexeerd mag worden. Met “noindex” los je het duplicate content gedeelte niet op.

 

3. Op pagina’s met nummering plaats je geen canonieke URL

Gebruik geen canonicals op pagina’s met nummering om naar de eerste pagina te verwijzen, zoals in een webshop bijvoorbeeld. De pagina’s zijn niet identiek, hun inhoud is anders, dus een canonieke tag klopt niet.

 

4. Gebruik niet meer dan één canonical tag

Zorg ervoor dat je op elke pagina slechts één canonical tag gebruikt. Als je er meerdere gebruikt, negeert Google eenvoudig alle canonical tags.

 

5. Gebruik geen canonical om linkjuice door te geven

Canonicals kunnen link juice doorgeven, maar alleen als Google dat wil. Say what?

We weten allemaal dat 301-omleidingen alle koppelingen naar de andere pagina zullen doorgeven. Maar handelen canonieke tags hetzelfde? Volgens Google zelf wel, maar er is nog geen sterk bewijs gevonden.  

 

6. Rel = canonical vs mobiele versies

Een veel voorkomende fout die mensen maken, is zelfverwijzende canonicals instellen naar hun mobiele URL-versies. De juiste manier om dit te doen is een canonieke tag en een alternative tag toe te voegen aan de mobiele URL en de desktop versie.

Je kunt het gebruik van tags omzeilen door een responsive design te gebruiken.  Hierdoor gebruik je maar één URL en heb je geen problemen.

 

7. Canonical URLs zijn een suggestie, geen richtlijn

Robots.txt-bestanden zijn een richtlijn. 301-omleidingen zijn een richtlijn. Met deze zaken vertel je een zoekmachine “Hé, je moet dit doen”. Bij canonical tags is het een heel ander verhaal.

Zoekmachines hoeven canonical URLs niet op te volgen. De meeste zoekmachines doen hun best om de wensen van de admin te respecteren, maar als ze je canonieke pagina niet willen weergeven, doen ze dat gewoon niet.

 

8. Een 301 redirect is niet hetzelfde als een canonical URL

Met een 301 redirect vertel je Google eigenlijk: “Deze pagina bestaat niet meer. Negeer deze inhoud en bekijk deze andere geweldige pagina.”

Met canonieke tags vertel je Google: “Hé, deze content is gekopieerd. Er is een vergelijkbare, originele versie van deze pagina.”

Haal deze dus niet door elkaar 😉

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *