Featured snippets

Featured snippets: krijg je website bovenaan in Google

SEO is niet meer een wedstrijdje om de nummer 1 positie. Tegenwoordig moet je ook zaken zoals Rich snippets in je strategie meenemen.  Daarom is het nu echt tijd voor de echte winnaar: positie nul neemt namelijk de beste plaats in de zoekresultaten over. Deze Featured snippets zijn niet meer weg te denken. Wat is het? Hoe maak je er eentje? En waarom is een Featured Snippet zo enorm waardevol? Ik leg het je uit.

 

Wat is een featured snippet?

Featured snippets beantwoorden meteen een vraag. Ze zijn een soort zoekresultaat in Google die bovenaan de pagina met zoekresultaten verschijnt. Het wordt ook wel positie nul of answer box genoemd. Een google featured snippet is dus letterlijk een ‘aanbevolen fragment’ met tekst dat direct een zoekopdracht beantwoordt.

Featured snippets hebben een andere stijl dan de rest van de zoekresultaten. Op die manier vallen ze goed op. Het is een fragment waarbij er een stukje content wordt gepresenteerd; altijd met een URL waar de tekst vandaan komt en vaak met een afbeelding rechts van de tekst. De tekst bij zo’n featured snippet wordt ook snippet bait genoemd.

Als je pagina ergens in de top 10 van zoekresultaten van Google staat, heeft het kans om ook de 0-positie te krijgen. Featured snippets verschijnen dan ergens in de top 5 resultaten, maar meestal bovenaan de zoekresultatenlijst.

Soorten featured snippets

  • Paragraaf: De meest voorkomende vorm is een inhoudsblok van 40 tot 60 woorden dat de zoekopdracht beantwoord;
  • Genummerde lijsten: Een lijst met opsommingstekens;
  • Tabellen: Een grafiek met gegevens.

featured snippets voorbeeld

 

Hoe maak je een featured snippet?

Er is niet zoiets als een soort schema of code om een snippet in Google te laten zien. Het algoritme van Google haalt zelf kanshebbers uit de resultaten op, maar dan moet jij wel de juiste informatie kunnen aanbieden.

1. Waar zoeken je bezoekers naar?

Om een featured snippet te maken is het belangrijk dat je antwoord geeft op een vraag. Tools zoals Answer The Public helpen je om je te oriënteren. Deze tool geeft je een overzicht waar mensen naar zoeken door middel van vragen, vergelijkingen en allerlei gelijksoortige zoekopdrachten.

Ook kan je in Google onderaan een aantal voorgestelde zoekopdrachten vinden waarop je vragen kunt baseren.

✔ Welke informatie zoeken mensen nou?

2. Bekijk alle zoekwoorden in de top 10

De eerste stap om positie nul te krijgen, is het identificeren van kansen. Niet elk zoekresultaat heeft een feature snippet. Onderzoek heeft aangetoond dat alleen zoekresultaten in de top 10 kans maken om een featured snippet te worden. Bekijk in Ahrefs al je zoekopdrachten die in de top tien van de zoekresultaten staan.

✔ Op welke zoekopdrachten kan jij het best een goed antwoord geven?

3. Bekijk featured snippets van de concurrent

Onderzoek ook zoekwoorden met een featured snippet van websites die op jouw website lijken. Met behulp van Ahrefs bekijk je waar anderen een featured snippet voor hebben. Klik onder Organische zoekwoorden op SERP-functies en selecteer featured snippets.

✔ Is er een featured snippet die je wilt stelen?

4. Onderzoek de stijl

Het is belangrijk dat je kijkt naar hoe de zoekresultaten eruit zien. Het geeft je een idee van hoe je je content moet optimaliseren.

✔ Wat voor soort content rankt Google voor dat zoekwoord? Welke content moet je schrijven?

5. Schrijf een informatieve alinea

Bovenstaande verkregen informatie schrijf je uit in een alinea (of hoe lang als nodig is). Daarna is het een kwestie van wachten of Google jouw informatie oppikt en inderdaad kenmerkt als een featured snippet.

 

Waarom is een featured snippet waardevol?

Ja, SEO verandert constant. Er zijn altijd nieuwe tactieken en nieuwe technieken en het kan een worsteling zijn om bij te blijven. De ontwikkelingen van featured snippet staan daarom ook niet stil.

Marketeers protesteerden in eerste instantie, omdat featured snippets hun organisch verkeer zouden schaden en mensen hun sites niet zouden bezoeken.

Het lijkt erop dat featured snippets het totale aantal klikken verminderen. Dat is eigenlijk geen verrassing, want het doel van deze aanbevolen fragmenten is om de zoeker een direct antwoord op hun vraag te geven.

Dus ik snap die paniek wel.

Ahrefs.com toont aan dat de featured snippet 8.6% van de klikken krijgt, terwijl de pagina die er direct onder staat ongeveer 19.6% van de klikken krijgt.

Maar…

Een featured snippet snoept alleen vaak organisch verkeer weg van het resultaat wat er direct onder staat. Dus als je bijvoorbeeld op positie 7 staat, loont het wellicht wel om te investeren in een featured snippet! 😉

Featured snippets in Google worden overigens ook gebruikt bij Voice Search met gesproken zoekopdrachten. Het kan een ongelooflijk nuttige boost voor je website geven naarmate gesproken zoekopdrachten steeds populairder worden.

Ik zeg: Doen!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *