Framing effect in de marketing

Framing effect toepassen in marketing 

Het framing effect is een goede overtuigingstechniek om consumenten over de streep te trekken. Ik leg je uit hoe het het framing effect gebruikt, met voorbeelden, zodat jij deze zelf moeiteloos kunt toepassen.

 

Wat is het framing effect?

Voordat we ingaan op de definitie van framing, moet je eerst weten dat framing perceptueel is. Het is de manier waarop mensen worden beïnvloed met psychologie door bepaalde woorden door de manier waarop de keuzes worden ingekaderd.

Het framing-effect , ook wel framing bias, framing theorie of gewoon framing genoemd, is een soort cognitieve vertekening waarbij iemands beslissing wordt beïnvloed door de manier waarop de informatie wordt gepresenteerd.

Met andere woorden; framing gaat niet over wat er wordt gezegd, maar over hoe het wordt gezegd. Het gaat om de manier hoe de dingen worden ‘voorgesteld’.

 

Waarom is het framing effect belangrijk?

Het framing effect heeft zich consequent bewezen als een van de sterkste technieken voor besluitvorming. De manieren waarop framing gebruikt kan worden zijn bijna eindeloos; van emotionele overtuigen, tot priming.

Wanneer een positief kader wordt gepresenteerd, is het waarschijnlijker dat mensen risico’s vermijden. Als er een negatief frame wordt gepresenteerd,  zal diezelfde persoon eerder risico-zoekend zijn. Het is daarom vooral belangrijk om op te merken dat het effect sterker wordt naarmate we ouder worden, wat belangrijk is bij het ontwerpen van gezondheids- en financiële maatregelingen.

We reageren onbewust op dingen zoals ze ons worden overgebracht. Denk maar eens na over het eenvoudige voorbeeld van een pessimist en een optimist. Een glas water dat halfvol of half leeg is: beide zijn gelijkwaardige waarheden. Wanneer je echter in een negatief frame wordt afgebeeld, denk je dat het glas half leeg is. Als het in een positief kader wordt weergegeven, zie je het glas als halfvol.

 

Verschillende framing technieken

Er zijn verschillende soorten framingtechnieken die je kunt toepassen. Gebruik de framing theorie om de positieve of negatieve aspecten van dezelfde beslissing te benadrukken.

1) Positief versus negatief

Framing komt vaak in de vorm van winsten of verliezen, zoals uitgelegd in de prospect theory (Kahneman & Tversky, 1979). Deze theorie toont aan dat een verlies zwaarder aanvoelt, dan dat een equivalente winst goed voelt. In onze hiërarchie van keuzes maken, heeft een zekere winst de voorkeur boven een waarschijnlijke winst, en een waarschijnlijk verlies verdient de voorkeur boven een zeker verlies.

2) False Alternative Framing

Hierbij geef je bij het maken van een keuze bijvoorbeeld een negatieve twist.

Wilt je je abonneren op onze nieuwsbrief over investeren?

✓ Ja
✘ Ik wil roekeloos investeren zonder geïnformeerd te worden

3) Decoy Framing

Decoy Framing gaat over een voor de hand liggende slechte keuze in een lijst met alternatieven. Dit wordt vaak gedaan in prijslijsten. Wanneer klanten zien dat de ene prijs beter is dan de andere, kunnen ze een impuls voelen die te kopen.

 

Framing voorbeelden

Een beroemd voorbeeld van framing is er een die verschillende woorden gebruikt om een ​​auto-ongeluk te beschrijven. Deelnemers van een experiment keken naar een video van een auto-ongeluk. De vraag die ze kregen over de snelheid van de voertuigen terwijl ze elkaar “raakten” was op twee verschillende manieren geframed:

  • “Hoe snel gingen de auto’s toen ze met elkaar in contact kwamen?”
  • “Hoe snel gingen de auto’s toen ze botsten?”

Deelnemers aan wie de eerste vraag werd gesteld, reageerden meestal met een lagere autosnelheid dan deelnemers aan wie de tweede vraag werd gesteld. In contact komen klinkt dus voorzichtiger als botsen, aldus de deelnemers van dat onderzoek.

 

Het toepassen van framing in je marketing

Wat betekent dit in de praktijk? Online marketeers moeten rekening houden met hoe ze hun boodschap presenteren.

Maak dus gebruik van framingtechnieken; het gebruik van zoekwoorden en headings die laten zien hoe een klant baat zal hebben bij het consumeren van een product, wat dan leidt tot meer conversies.

Ze begrijpen de emotionele reacties die consumenten hebben op specifieke woorden. Ze gebruiken daarom bepaalde woorden die een positief kader vormen voor het product.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *