seasonal seo voor de feestdagen

Seasonal SEO: bereid je voor op de feestdagen

Zodra je trends en relevante feestdagen voor je eigen branche identificeert, kun je content of landingspagina’s rondom deze feestdagen maken en pagina’s optimaliseren. Wanneer het op de juiste manier wordt gebruikt, kan Seasonal SEO een geweldig middel zijn om je te helpen om extra verkeer naar je website te krijgen. Met deze tips is jouw website of webshop klaar voor de feestdagen!

 

1) Maak een contentkalender met feestdagen ?

Ga aan het begin van het jaar op onderzoek uit welke feestdagen voor jouw website of webshop belangrijk zijn. Een contentkalender is een goede basis voor je SEO strategie.

Er zijn het hele jaar door een heleboel speciale gelegenheden die relevant voor je kunnen zijn, zoals moederdag, valentijnsdag of kerst.

 

2) Timing is cruciaal ⌛️

Lanceer je campagne vroeg, wanneer de interesse voor de feestdag pas begint. Het is slim om je content of landingspagina al klaar te hebben wanneer de interesse stijgt en de feestdag nog niet op zijn hoogtepunt is.

Kijk even naar de afbeelding hieronder van Google Trends. Hier zie je dat mensen al midden januari zoeken naar ‘Valentijnsdag cadeau’, terwijl het pas op 14 februari Valentijnsdag is.

Google trends voorbeeld van seasonal seo

De Google trend van het zoekwoord ‘Valentijnsdag cadeau’. De interesse begint al een maand op voorhand voordat de dag zelf aanbreekt.

 

3) Selecteer relevante zoekwoorden ?

Waar zoeken mensen naar rond de feestdagen? Dat is een vraag waar jij het antwoord op moet zullen vinden.

Het vinden van de juiste zoekwoorden is mogelijk door een zoekwoordonderzoekZo ontdek je waar je mensen interesse in hebben en naar zoeken. Richt je bij een zoekwoordonderzoek niet alleen op de zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Vaak zijn dat moeilijke of algemene zoekwoorden.

Gebruik daarom veel longtail zoekwoorden. Mensen gebruiken zeer specifieke zoekwoorden om een product of een inspiratieblog te vinden.

Een voorbeeldje:

Ja, ‘vaderdag’ heeft een groot zoekvolume, maar het merendeel van de mensen gebruikt dit zoekwoord om achter de exacte datum te komen. Daar heb je voor je eigen website waarschijnlijk niet veel aan. ‘Unieke vaderdag cadeaus’ zorgt daarentegen wél voor relevant verkeer.

 

4) Schrijf tijdloze content ✏️

Let er wel op dat de inhoud van de pagina ’tijdloos’ blijft en zorg ervoor dat je de pagina elk jaar van tevoren bijwerkt: voeg nieuwe producten toe en link naar nieuwe blogberichten.

Er zijn meerdere manieren om in te spelen op feestdagen:

  • Cadeaulijsten:Het samenstellen van een cadeaulijst is een geweldige optie, omdat het een grote selectie van je producten onder de aandacht brengt op één plek. Je deelt het ook gemakkelijk op sociale media.
  • Recepten: Hier speel je in op feestdagen zoals pasen of kerst met heerlijke hoofdgerechten of desserts.
  • DIY ideeën:
seasonal seo: relevante content

Een voorbeeld van de landingspagina van Gall&Gall waarbij ze een lijst met valentijnscadeau’s hebben gemaakt.

 

5) Optimaliseer de afbeeldingen ook ?

Afbeeldingen zijn belangrijk voor de vindbaarheid van je website en de conversie ervan.

Het gebruik van relevante visuele content doet je website veel goed op het gebied van SEO. Optimaliseer daarom alle afbeeldingen zodat deze goed vindbaar is in de zoekmachines. Zorg ervoor dat ze een klein formaat hebben, een alt-text hebben of een van de vele optimalisaties die mogelijk zijn.

Afbeeldingen kunnen je bezoeker langer op de site houden. Ze kunnen aanwijzingen volgen door tekst en illustraties. Je kunt ze bijvoorbeeld met Gaze Cueing naar een bepaalde knop of stuk tekst begeleiden.

 

6) Creëer een feestelijke landingspagina ?

Bezoekers genieten van een feestelijke pagina, zoals een mooie pagina met hartjes en rode accenten wanneer Valentijnsdag bijna aanbreekt. Hetzelfde geldt voor andere feestelijke momenten, zoals de Kerstmis, Nieuwjaarsdag of Black Friday.

Maak een pagina aan zonder jaartal in de URL. Doe je dit wel, dan zal je elk jaar een redirect moeten instellen naar de nieuwe pagina met een relevant jaartal.

 

7) Pas productteksten aan voor de feestdagen

Productomschrijvingen zijn heel waardevoor bij SEO. Zo zou je deze teksten kunnen wijzigen vlak voor een bepaalde feestdag.

Denk hierbij aan productomschrijvingen van keukenapparaten (“Hiermee bereid je geweldige maaltijden voor het kerstdiner”), cadeau’s (“Ideaal geschenk voor Valentijnsdag”) en speciale producten voor de feestdagen, zoals kerstbomen.

Weeg voor jezelf af of het de moeite is om de productteksten te wijzigen. Wanneer je een kleinere webshop hebt, en dus weinig tijd moet besteden aan het veranderen van je productteksten, zou dit best een goede manier zijn om je concurrentie voor te blijven. Voor de grotere webshops is dit misschien meer werk dan dat het oplevert, en dus de moeite niet waard.

Seasonal SEO: voorbeeld van een producttekst

Greetz heeft hier zijn producttekst geoptimaliseerd voor Valentijnsdag.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *