Je wilt dat jouw bezoeker iets doet op jouw website of webshop, toch? Waarom klikt degene dan niet op die ene belangrijke knop? Een call to action is meer dan een ‘lees meer’ of een ‘klik hier’ tekst. Volg mijn tips voor het maken van een goede call to action button.
Wat is een call to action?
Call to action knop of CTA button bestaat in allerlei vormen, kleuren en maten. Het is een knop die iemand aan moet zetten tot het ondernemen van actie, zoals de naam al doet vermoeden. Hierbij kan je denken aan een bestelknop of een contactknop. Het doel van zo’n knop is allereerst het trekken van jouw aandacht. Daarnaast is conversie het belangrijkste doel. Je wilt dat jouw bezoeker iets gaat doen.
Het geheim van een succesvolle CTA
Een call to action button maken hoeft niet zo heel moeilijk te zijn. De knop laten converteren is een stuk lastiger.
Valt de knop niet op? Is de actie onduidelijk? Klikken bezoekers er niet op? Maak je geen zorgen! Ik geef je hieronder een aantal tips hoe je een goede call to action knop maakt die wél converteert.
1) Knopkleur met contrast
De perfecte knopkleur voor een call to action bestaat niet. Wat wel belangrijk is is dat de knop contrasteert met de achtergrond [1]. Vraag je daarom maar even af of er voldoende verschil zit in de kleur van jouw CTA en de huisstijl van jouw website.
Ik hoor je nu al denken: “Ja, maar als ik het in kleur X verander, dan is dat zo lelijk.” Wat vervelend nou… Stel jezelf even deze vraag: wil je een minder mooie, maar converterende knop of een prachtige knop waar nooit op geklikt wordt? 😉

2) Verhoog de witruimte rond de knop
Ook door de witruimte rond de knop te verhogen, valt de call to action knop meer op.
3) Laat de knop er als een knop uitzien.
We beoordelen de waarschijnlijkheid van een gebeurtenis op basis van representativiteit. Met andere woorden: laat de knop er als een knop uitzien.
Geef het een 3D-look met diepte, een randje, een hover effect of een schaduw, zodat deze er erg klikbaar uitziet. Het mag naar mijn mening nog een tikkeltje meer dan het voorbeeld hieronder.
4) Afgeronde hoekjes
We vinden ronde vormen fijner dan puntige vormen, aldus het Bouba/Kiki effect. Met te hoekige vormen schrik je de consument misschien onbewust af. En dat wil je natuurlijk niet.
Het kan dus helpen om jouw call to action afgeronde hoekjes te geven.

5) Herhaal je CTA op dezelfde pagina
Door een CTA knop op een aantal plaatsen te herhalen (in de header en in de body tekst) is de knop ten eerste altijd goed zichtbaar. De kans is groter dat je de aandacht grijpt van de bezoeker.
Ten tweede zorgt het vaker zien van de knop ervoor, dat we de knop leuker vinden. Mensen ontwikkelen namelijk een sterkere affiniteit met iets als ze er vaker aan blootgesteld worden [3].
Conclusie: het herhalen van jouw CTA zou het aantal conversies moeten verhogen. Maar overdrijf niet… 😉
6) Gebruik de 1e persoons in de boodschap
Bezoekers herkennen zich beter in de boodschap als je ze in de 1e persoon aanspreekt. [4] Men voelt zich meteen aangesproken en het verkleint de afstand tussen de consument en de actie. Ze kunnen zich beter voorstellen dat ze daadwerkelijk die actie gaan ondernemen. Zo kan ‘Ik neem graag contact op ‘ beter converteren dan ‘Neem contact op’.

7) Laat ze een keuze maken
Een vrijstaande call to action knop is misschien niet zo effectief als het gaat om keuzes maken; het wel of niet klikken op de knop voelt namelijk niet als een keuze.
Heb je twee klikbare opties (een CTA knop en een minder aantrekkelijke optie), dan heb je het gevoel dat je als consument wel degelijk een keuze maakt; een keuze waar jij je goed bij voelt. De ene CTA knop is een stuk aantrekkelijker dan de andere keuze die je kreeg.


8. Denk grondig na over de boodschap
De exacte call to action tekst die je gaat gebruiken op de knoppen heeft een enorm effect op de conversie. Vergelijk nu eens “Koop nu” met “In winkelwagen“. De eerste tekst klinkt veel dringender dan de ander.
Of wat dacht je van ‘Probeer X nu gratis’ versus ‘Gratis Trial’? De ene boodschap is veel uitnodigender dan de andere.
Dus…
Gebruik eenvoudige, directe taal en zorg ervoor dat de taal duidelijk vraagt om een specifieke actie (dus geen ‘klik hier’).

9. Voeg eventueel een tweede boodschap toe
Geef in of bij de knop extra informatie aan de bezoeker door te vertellen wat er gebeurt als men op de call to action button klikt, zoals “het duurt maar 60 seconden” of “het is gratis”.
10. Formuleer voordelen/ reviews / USP’s in de buurt van de knop
De spanning stijgt. Jouw bezoeker wil bijna op die ene knop klikken. Geef ze net dat duwtje in de rug dat ze nodig hebben en vertel hen waarom ze erop moeten klikken. Deel jouw USP’s nog even mee of laat de klantenbeoordeling zien in de buurt van de knop.

11. Bestellen betekent ook betalen
Op 4 oktober 2024 heeft de Hoge Raad een belangrijke uitspraak gedaan over de formulering van bestelknoppen. Deze uitspraak komt voort uit de Europese Richtlijn Consumentenrechten (Richtlijn 2011/83/EU), die in Nederland is geïmplementeerd in artikel 6:230v lid 3 van het Burgerlijk Wetboek. De Hoge Raad oordeelde namelijk dat teksten zoals ‘bestellen’, ‘bestelling plaatsen’ of ‘bestelling afronden’ niet voldoende duidelijk zijn om een betalingsverplichting aan te geven.
Als je iets online verkoopt, moet je ervoor zorgen dat de koper begrijpt dat hij moet betalen voor wat hij bestelt. Dit betekent dat als je op een knop klikt om iets te kopen, er duidelijk op die knop moet staan dat je ervoor gaat betalen. De verkoper mag alleen woorden gebruiken als “Bestelling met betalingsverplichting” of iets dat net zo duidelijk is. Het idee is dat je niet per ongeluk iets kunt bestellen zonder te weten dat je ervoor moet betalen. De verkoper moet het dus heel duidelijk maken dat een bestelling plaatsen betekent dat je moet betalen.

Call to action voorbeelden
Wat is een goed voorbeeld van een call tot action button? Het ligt er natuurlijk een beetje aan waar de call to action button komt te staan en wat voor functie deze gaat krijgen op de website. Het is van te voren moeilijk te bepalen of de gekozen tekst en vorm werkt of niet.
De bovenstaande CTA’s geven je waarschijnlijk al een idee. Met onderstaande voorbeelden kom je waarschijnlijk nog een stukje verder en krijg je vast een idee hoe het wel en niet moet.
Goede CTA zinnen
- Bestel en betaal
- 30 dagen gratis uitproberen
- Boek nu met betaalverplichting
- Download het gratis e-book
Slechte CTA zinnen
- Klik hier
- Lees meer
Conclusie: een call to action is maatwerk
De perfecte call to action button bestaat niet. Het hangt af van jouw paginadoel, knopdoel, doelgroep en andere zaken hoe jouw call to action button eruit komt te zien. Het maken van een CTA button begint dus vooral bij het formuleren van het bovenstaande. Wat wil je dat de knop doet.?
En natuurlijk mag gluren bij de buren altijd even, maar raak niet te geïnspireerd. Wat voor hen werkt, werkt niet per se voor jouw bezoekers. Testen is daarom erg belangrijk! 🙂 Neem ook de tijd om de teksten en de vormgeving te testen. Controleer op welke versie het vaakst wordt geklikt. Een goede analyse is hierbij onmisbaar. Zo ontdek je wat voor jouw website het beste werkt.
Bronnen
- Signal Detection Theory (Verghese, 2001)
- Kahneman, D., & Tversky, A. (1972). Subjective probability: A judgment of representativeness. In The concept of probability in psychological experiments (pp. 25-48).
- Zajonc, R. B. (1968). Attitudinal effects of mere exposure. Journal of personality and social psychology, 9(2p2), 1.
- Lee, A. Y., & Labroo, A. A. (2004). The effect of conceptual and perceptual fluency on brand evaluation. Journal of Marketing Research, 41(2), 151-165.
Geef een reactie