A/B testing tools vergelijken: welke kies jij?
Er zijn een hoop A/B testing tools op de markt op dit moment, en dat aantal zal alleen maar toenemen aangezien testen steeds populairder wordt in Nederland.
Natuurlijk is niet elke testing tool voor elk bedrijf interessant. Het hangt af van het budget, doelen en technische kennis welke tool er gekozen wordt.
Maar voel je je een beetje verloren in alle keuze? Of wil je gewoon weten welke de beste is?
Ik heb de populairste A/B testing tools die worden gebruikt in Nederland op een rijtje gezet. Ja, er zijn er veel meer. Maar als je een beetje goede ondersteuning wilt of een online marketeer wilt inhuren om te helpen, dan gaat mijn voorkeur toch echt naar een van onderstaande opties. 😉
Weet wat je nodig hebt – en wat je nodig hebt in de toekomst – en kies de A/B testing tool die het beste bij jou past.
1. Optimizely
Optimizely is eigenlijk de grote jongen op de markt. Het wordt vaak gebruikt in de wat grotere bedrijven (met grote klanten), en ondanks de aanzienlijke prijsstijgingen door de jaren heen, blijft het toch populair.
Je hebt enkele krachtige tools tot je beschikking met Optimizely en ze zijn allemaal eenvoudig te implementeren. Optimizely biedt ook het testen van dynamische websites en personaliteit aan, en kan tests uitvoeren op meerdere pagina’s. Met deze tool kun je ook tests uitvoeren op de cookies, op basis van demografie, locatie en doelgroep segmenten. En nog leuker: je kunt ook testen op iOS en Android.
Daarnaast analyseert de tool zelf de data en transformeert het in een kraakhelder rapport. Deze tool integreert goed met vele andere optimalisatie tools zoals Crazyegg of KISSmetrics.
Wordt gebruikt door: KPN, Sony, Thomas Cook, TUI, Ebay, Microsoft en IBM
Voordelen
✔ Terugwerkende filtering
✔ Grote integratie met third party tools
✔ Speciale mobiele testing tool
Nadelen
✖ Targeting is moeilijker
✖ Vrij prijzig
Prijs
De prijs van Optimizely is maatwerk. Daarvoor kun je een aanvraag doen op de website.
2. VWO
VWO, languit ook wel Visual Website Optimizer genoemd, is ongelooflijk populair in de marketingwereld, Voorheen was het vooral populair bij bedrijven met een kleiner budget; helaas heeft VWO de prijs enorm verhoogd…
VWO is waarschijnlijk de grootste concurrent Optimizely’s en deze twee platforms zijn zeer vergelijkbaar. Maar VWO heeft minder functies. Het is een van de gemakkelijkste A/B testing tools met een zeer eenvoudige installatie, waardoor iemand vrij snel meerdere variaties van een pagina kan maken en testen.
Wordt gebruikt door: Ebay
Voordelen
✔ Goede klantondersteuning
✔ Resultaatgegevens zijn gemakkelijk te downloaden
✔ Gemakkelijke interface
Nadelen
✖ Slaat geen targeting op
✖ Vrij prijzig
Prijs
De VWO pakketten beginnen bij $199 per maand bij 10.000 bezoekers per maand. Het basispakket wordt duurder voor bedrijven met meer bezoekers per maand. Elk plan wordt geleverd met een 30-dagen gratis op proef.
3. AB tasty
AB Tasty is redelijk geprijsd en een van de eenvoudige conversie optimalisatie tools. Zo heeft deze tool ook andere functies, zoals heatmaps, en personalisatie. Bedrijven die net beginnen te investeren in conversie optimalisatie zullen daarom smullen van AB tasty. Omdat het is ontworpen voor beginners, is de tool echt betaalbaar.
AB Tasty biedt A/B testen, split testen, multivariate testen en funnel testmogelijkheden aan. Je kunt ook testen maken op basis van URL, geolocatie of demografie.
Wordt gebruikt door: Mc Donalds, CenterParcs, Jaguar, Unicef, Groupon, Carrefour.
Voordelen
✔ Redelijk geprijsd
✔ Duidelijke interface
✔ Goede klantondersteuning
Nadelen
✖ De statistische significantie calculator is erg basic
Prijs
De tarieven van AB Tasty kun je aanvragen via de website, net als een gratis een gepersonaliseerde web demo.
4. Google Optimize 360
Google Optimize is een A/B testing tool van Google Analytics. Als je op zoek bent naar een redelijk krachtige AB testoplossing met weinig kosten, kijk dan niet verder. Als je wilt beginnen met testen zonder budget, dan is dit een goede plek om te beginnen.
Het is verbazingwekkend hoeveel je kunt met de gratis versie van deze testing tool. Google Optimize heeft van deze tools de meeste functies, maar die kun je alleen optimaal gebruiken als je technische kennis in huis hebt.
De belangrijkste unique selling point van Google Optimize is de integratie met Google Analytics, zodat je automatisch toegang hebt tot inzicht in het gedrag van je bezoekers.
Voordelen
✔ Ingebouwde functionaliteit integratie met je Google Analytics-profiel.
✔ Gratis
Nadelen
✖ Zonder technische kennis kun je er niet alles optimaal uit halen.
✖ Het vertraagt de laadtijd van een website meer in vergelijking met de andere genoemde tools
Prijs
Google Optimize is gratis.
Wat is de beste A / B testing tool voor jou?
In deze lijst heb ik de top vier A/B testing tools besproken die het meest gebruikt worden in Nederland op dit moment; van gratis versie tot betaalde tools. Elke optimalisatie testing tool is goed op zijn eigen manier. De beste keuze zal afhangen van je specifieke behoeften.
Hopelijk heb ik je een beetje kunnen duwen in de goede richting en het maken van een weloverwogen keuze. Laat het mij weten als je denkt dat er een andere A/B test tool in deze lijst moet komen te staan.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!