Amazon SEO

Amazon SEO: Hoe werkt marketing voor Amazon Search?

Als we aan SEO denken, denken we meestal alleen aan Google. Maar wist je ook dat SEO toegepast kan worden op Amazon? Amazon is de Amerikaanse versie van onze bol/coolblue. De laatste jaren wordt het gebruik van Amazon in Nederland steeds populairder. Daar hoort dan ook een Amazon SEO strategie bij.

Waarom heb je Amazon SEO nodig?

Als je je product verkoopt op Amazon, wil je natuurlijk dat jouw product getoond wordt in de Amazon zoekresultaten. Liefst helemaal vanboven op de eerste plaats, want dat valt natuurlijk het meest op. Je wilt met bepaalde zoekwoorden die klanten gebruiken gevonden worden. Maar hoe val je dan op in dat A9 algoritme? Als je geen Amazon SEO toepast, heb je minder verkeer en minder transacties.

 

Amazon’s A9 zoekalgoritme

Amazon’s A9 is de meest gebruikte naam voor de zoekmachine van Amazon. A9 is een woordspeling met het woord ‘Algoritme’, waarbij er 9 letters na de A komen.

 

Amazon SEO voor een goede zichtbaarheid

Amazon is een van de grootste e-commerce sites van de wereld en heeft maar 1 doel; zo efficiënt mogelijk producten verkopen. Jij kan meehelpen aan die efficiëntie door jouw product op Amazon op zo’n manier te optimaliseren dat je product goed gevonden wordt. Daarom mag Amazon SEO niet ontbreken als je regelmatig gebruik maakt van die website.

 

1. Zoekwoorden

Amazon werkt, net als Google, ook o.b.v. zoekwoorden. Een big no no is dan ook de bekende keyword stuffing. Dus ook hier moet je je gedragen en de welbekende regels volgen.

  • Onderzoek de producten van de concurrent; welke zoekwoorden gebruiken zij?

1.1 Backend zoekwoordvelden

Backend zoekwoorden zijn te vergelijken met de verouderde meta keywords. Zoals jij vast weet, werken die niet meer voor Google, maar de vergelijkende backend zoekwoorden voor Amazon wel.

  • Herhaal geen zoekwoorden
  • Gebruik synoniemen van je zoekwoorden
  • Vermijd overbodige leestekens, omdat ze meetellen aan maximaal aantal tekens.
  • Komma’s worden genegeerd; scheidt de zoekwoorden gewoon met een spatie.

 

2. Titel optimaliseren

Titel in organische resultaten bestaan meestal uit 115-144 tekens. Mobiele titels hebben juist tussen de 55-63 karakters. Dat betekent dat het meest relevante zoekwoord vooraan in je titel moet staan. De titel moet ook de volgende elementen bevatten:

  • Merk/bedrijfsnaam
  • Beschrijf wat het product doet
  • Specifiek ingrediënt of soort materiaal
  • De kleur
  • Grootte van het product
  • Kwantiteit

Je kunt het best de volgorde van bovenstaande elementen testen in je titel. Op die manier stel jij de beste titel voor je product samen.

 

3. Afbeeldingen optimaliseren

Optimaliseer de afbeeldingen voor je ermee aan de slag gaat. Producten met foto’s van een betere kwaliteit hebben een hoge CTR dan producten die dat niet hebben.

  • De foto’s van het product moeten minstens 1000 pixels breed of hoog zijn.
  • Afbeeldingen van hoge kwaliteit

 

4. De beschrijving en bulletpoints

De beschrijving en de balletpoints gaan hand in hand. Ook hier vermeld je de belangrijkste zoekwoorden. Wees informatie in je beschrijving, maar ook overtuigend.

 

5. Klantenreviews

Ook Amazon weet dat klanten vertrouwen op reviews. Zo’n beoordeling is dan ook een sociaal bewijs dat het een goed product is. Reviews zijn dus belangrijk in het algoritme. Het hebben van veel reviews heeft daarmee een positief effect op je click-through-rate.

Voor het krijgen van reviews, zou je een follow-up e-mail kunnen versturen. Vraag je eigen klanten gewoon of ze een beoordeling willen achterlaten. In Nederland zijn we altijd zo lekker direct, dus kan je dat ook gewoon vragen. Ook met deze vraag kun je creatief omgaan. Schrijf een overtuigende tekst waarmee jij je klanten om je vingers windt.

Een product met een beoordeling van 4 of meer sterren heeft meer kans om bovenaan de zoekresultaten getoond te worden. Maar jammer genoeg zal je nooit iedereen tevreden kunnen maken. Laat je echter niet afschrikken van een aantal slechte reviews.

  • Reageer altijd op negatieve reviews, liefst met een oplossing natuurlijk. Beoordelingen zijn openbaar, dus ook toekomstige klanten zien dan hoe goed je het probleem oplost.

 

6. Verkopen, verkopen, verkopen

Er werkt niets zo goed als een goed verkopend product. Hoe meer een product gekocht wordt, des te hoger je in de zoekresultaten komt te staan. Als zoveel mensen het kopen, zal het wel een relevant product zijn, toch?

Hierbij is de lancering van je product een belangrijk moment. Hierbij krijg jouw product het meeste aandacht. Als je product eenmaal goed verkocht wordt, kom je eigenlijk in een soort loop terecht; meer verkocht → hogere ranking → nog meer verkocht → hogere ranking.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *