Hoe gebruik je Data-nosnippet?

Data-nosnippet is een krachtig hulpmiddel om de weergave van je content in de zoekresultaten te beheren. Door selectief te kiezen welke inhoud je uitsluit van snippets, bepaal jij wat gebruikers niet te zien krijgen. Geen idee waar je moet beginnen? In deze blog leg ik alles over data-nosnippet uit.

 

Wat is Data-nosnippet?

Data-nosnippet is een HTML-attribuut dat je gebruikt om te voorkomen dat zoekmachines specifieke delen van een pagina weergeven in zoekresultaten. Je past het vaak toe op delen van een pagina die je liever niet in een zoekmachine snippet ziet verschijnen. Dit kan een korte beschrijving van je pagina zijn, zoals een woordje, een paar zinnen, of zelfs een hele alinea.

Door data-nosnippet te gebruiken, geef je bij Google aan dat deze specifieke content niet moet worden weergegeven in de featured snippets of de normale zoekresultaten snippets; zowel tekst als video. En dit geldt dan ook voor alle zoekresultaatvormen: Web, Afbeeldingen, Discover, en AI overviews.

 

Waarom zou je Data-nosnippet willen toepassen?

Er zijn verschillende redenen waarom je Data-nosnippet zou willen gebruiken.

1) Gevoelige informatie beschermen

Gebruik het als er gevoelige informatie op je pagina staat die niet openbaar in de zoekresultaten moet verschijnen; voor wat voor reden dan ook. Denk aan:

  • Bepaalde prijzen;
  • Telefoonnummers;
  • E-mailadressen.

2) Verbeteren van CTR

Door te voorkomen dat te veel (overbodige) informatie in de zoekresultaten wordt weergegeven, kun je bezoekers motiveren om door te klikken naar je website voor meer details. Op die manier kunt je de CTR proberen te beïnvloeden.

Doorklikken naar je website is alleen niet altijd nodig, afhankelijk van de zoekopdracht, dus ik vind dit niet de meest relevante reden. Maar je kunt er dus ook mee experimenteren.

3) Optimaliseren van snippets

Soms wil je de inhoud van de snippets beheersen om ervoor te zorgen dat deze relevant en aantrekkelijk zijn voor de gebruiker . Data-no-snippet geeft je meer controle over wat er in de zoekresultaten wordt getoond. Dit kan handig zijn als je wilt sturen welke informatie gebruikers te zien krijgen voordat ze op je link klikken.

4) Beheren van content

Sommige delen van de pagina kunnen mogelijk niet relevant zijn voor bezoekers in de zoekresultaten zelf. Soms duiken die onnodig op in meta descriptions. Denk aan:

  • Logo’s van betaalmogelijkheden;
  • Andere technische details.

5) Misinformatie voorkomen

Soms kan een stukje tekst zonder de bredere context verkeerd worden begrepen, wat kan leiden tot misinterpretaties. Door te voorkomen dat onvolledige of niet-representatieve informatie in snippets verschijnt, kun je misverstanden vermijden en er ook voor zorgen dat gebruikers op je pagina belanden voor de juiste redenen.

 

Hoe pas je “data-nosnippet” toe op je website?

Het toepassen van “data-nosnippet” is relatief eenvoudig. Je voegt simpelweg het data-nosnippet attribuut toe aan het HTML-element waarvan je niet wilt dat de inhoud in de zoekresultaten wordt weergegeven. Je kunt de “data-nosnippet” toepassen op <span>, <div> en <section> elementen.

1) Identificeer de content die je wilt uitsluiten van snippets. Kijk hoe je zoekresultaat eruit ziet en op welke pagina het probleem ontstaat. Op die pagina zelf ga je het attribuut toepassen.

2) Pas het attribuut toe: Voeg het data-nosnippet attribuut toe aan de relevante HTML-elementen waar het stuk tekst of media staat die je uit wilt sluiten in de zoekresultaten. De tekst binnen het <span>-element wordt niet meer getoond in de zoekresultaten van zoekmachines die dit attribuut ondersteunen.

Gebruik de volgende code om een aangegeven stuk tekst in de body uit te sluiten:

<span data-nosnippet>Deze tekst wil je niet in een snippet.</span>

3) Controleer de implementatie: Gebruik tools zoals Google Search Console om te controleren of de wijzigingen correct zijn doorgevoerd en geen onverwachte nadelen ondervindt. Je kunt bijvoorbeeld kijken of het aantal klikken op de pagina toeneemt of afneemt.

 

Met welke nadelen moet je rekening houden?

1) Beperkte ondersteuning: Niet alle zoekmachines of browsers ondersteunen ‘data-no-snippet’. Hoewel grote zoekmachines zoals Google dit attribuut wel respecteren, kan het bij andere zoekmachines dan weer anders zijn.

2) Overmatig gebruik vermijden: Hoewel het echt nuttig kan zijn om bepaalde inhoud uit te sluiten, moet je het niet te vaak gebruiken. Als je opeens de helft van je pagina’s gaat data no snippet’en dan gaat er iets heel anders mis. Als je een hele pagina gaat uitsluiten moet je jezelf afvragen of die hele pagina niet gewoon uit de index van Google gehaald moet worden.

 

Wanneer gebruik je data-nosnippet dus niet?

Je kunt data-nosnippet prima gebruiken om een paar keer iets uit de zoekresultaten uit te sluiten. Geen probleem. Maar soms wordt dit attribuut op een verkeerde manier gebruikt. Gebruik dit dus liever niet als je de volgende problemen ervaart:

  • Informatie voor intern gebruik: de pagina’s moet je beschermen met een inlogpagina, of niet-crawlbaar/noindex gemaakt worden .
  • Verouderde content: Je kunt die verouderde informatie beter herschrijven of verwijderen.
  • Duplicate content: Je kunt bijvoorbeeld beter een interne link plaatsen, of de canonical url aanpassen, afhankelijk van hoeveel duplicate content je hebt.

 

Hoe maak ik een specifieke pagina helemaal onvindbaar?

Data no-snippet is specifiek ontworpen om bepaalde delen van de inhoud op een pagina uit te sluiten van weergave in de snippets, maar het voorkomt niet dat de pagina zelf in de zoekresultaten verschijnt. Als je een volledige pagina wilt uitsluiten van de zoekresultaten, zijn er andere technieken die je kunt gebruiken:

  • Robots.txt bestand: Voeg een regel toe aan het robots.txt-bestand om zoekmachines te instrueren de pagina niet te crawlen.
  • Noindex: Gebruik de noindex meta tag in de HTML van de pagina. Deze tag vertelt zoekmachines expliciet om de pagina niet op te nemen in de zoekresultaten.
    <meta name="robots" content="noindex">
  • HTTP Header: X-Robots-Tag: Als je meer controle wilt of als je bepaalde bestandstypen (zoals PDF’s) wilt uitsluiten, kun je de X-Robots-Tag HTTP-header gebruiken. Dit werkt op dezelfde manier als de noindex meta tag, kan je toepassen op niet-HTML-bestanden.

 

Voorbeeld waarbij je data-nosnippet correct toepast

Er staan op een aantal pagina’s van de klantenservice op een website verschillende telefoonnummers waar je als klant met je vragen terecht kunt. Zo is er een ook een telefoonnummer voor zakelijke klanten, of een telefoonnummer voor annuleringen. Klanten komen vaak via de chat in contact om vragen te stellen over hun energiecontract.

Helaas wordt het verkeerde telefoonnummer gevonden als men zoekt op ‘merk + telefoonnummer’. Het telefoonnummer wat in Google meteen bovenaan de resultaten zichtbaar voor deze zoekopdracht is eigenlijk een telefoonnummer om je energiecontract te annuleren.

Dat staat ook zo op de website. Echter laat Google die informatie niet in de snippet zien. Gebruikers zien dus alleen dat telefoonnummer in een featured snippet staan. En ja dan gaan ze bellen. Het aantal telefoontjes nam gedurende een aantal maanden toe, dus het probleem moest opgelost worden.

Het telefoonnummer is nog steeds op de website zichtbaar, maar door data-nosnippet toe te voegen aan twee zinnen is het nummer inmiddels uit de zoekresultaten verdwenen. Hierdoor worden nu een hoop misverstanden voorkomen en is het aantal -verkeerde- telefoongesprekken afgenomen. Klanten komen nu wel bij het juiste telefoonnummer uit en kunnen beter geholpen worden.

Klanten blij, klantenservice blij. Win-win. 😉

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *