Cognitieve Dissonantie theorie: van A tot Z

Er is veel onderzoek gedaan naar cognitieve dissonantie, wat enkele interessante en soms onverwachte bevindingen opleverde. Het is een theorie met zeer brede toepassingen, die laat zien dat we streven naar consistentie tussen attitudes en (consumenten)gedrag. Ik leg je uit wat de cognitieve dissonantie theorie inhoudt en hoe je je website of webshop hierop aanpast.

Lees meer

Confirmation bias: heb je tóch altijd gelijk?

Waar komen je overtuigingen en meningen vandaan? Je gelooft waarschijnlijk oprecht dat je mening rationeel is, onpartijdig en gebaseerd op je ervaring en de informatie die beschikbaar is. Ik moet je dan toch echt teleurstellen, want in werkelijkheid ben je vatbaar voor een lastig probleem dat bekend staat als de confirmation bias.

Lees meer

Het Asch experiment: conformiteit en groepsdruk

Het Asch-experiment, onder leiding van Solomon Asch, was een beroemd groepsdruk experiment dat was ontworpen om te testen hoe we reageren op groepsdruk en conformiteit. Wordt de mening en de individualiteit van een proefpersoon beïnvloed door de mening van de groep? Bezwijken we massaal onder groepsdruk?

Lees meer

De Piramide van Maslow en het vervullen van onze behoeften

Wat motiveert menselijk gedrag? Waar hebben mensen behoefte aan? De piramide van Maslow is een van de bekendste motivatietheorieën. Het piramidemodel focust maar op een ding: behoeftes vervullen.

Lees meer

Systeem 1 en 2: Hoe beïnvloed je het brein?

Het dual-process model van Daniel Kahneman is een belangrijke manier om je marketing vorm te geven. Door systeem 1 te misleiden en systeem 2 te bevorderen misleid je het brein. Maar wat is het verschil tussen systeem 1 denken en systeem 2 denken? Hoe verwerken ze informatie? En welk deel gaat wanneer aan de slag?

Lees meer

Hoe pas je het Mere Exposure Effect toe?

Wat is jouw favoriete merk? En waarom kies je dat ene merk boven een ander? Misschien omdat dat merk het beste op de markt is, en je waar voor je geld wil. Soms kan het echter iets te maken hebben met de hoeveelheid blootstelling aan het product via websites, op sociale media, tijdschriften of reclamespotjes. Dit is het resultaat van het Mere Exposure Effect.

Lees meer

Endowment Effect: de kracht van eigendom

Het Endowment effect of Eigendomseffect verhoogt de waarde die we geven aan producten. Door het correct toepassen van die effect op je website of webshop is de kans groot dat je de conversie verhoogt. Maar hoe pak je dat nu precies aan? Bekijk deze uitleg over het effect en hoe je het kunt toepassen in je marketing strategie.

Lees meer

Hoe beïnvloed je het reptielenbrein van je bezoekers?

De bezoeker van je website doet niet altijd wat je wilt dat ze doen. Als je ze echt wilt beïnvloeden moet je invloed uitoefenen op het reptielenbrein, het deel van de hersenen dat de échte beslissingen maakt.

Lees meer

Gaze Cueing: hoe pas je dat toe op je website? (+ voorbeeld)

Het is je vast als eens opgevallen dat er vaak op websites een afbeelding gebruikt wordt van een persoon die een bepaalde richting op kijkt. Als je weet wat ik bedoel dan ben je onbewust beinvloed door het fenoneem Gaze Cueing. Wat het is en hoe je het op je eigen website toepast, leg ik je hieronder uit.

Lees meer

Gebruik Loss Aversion / Verliesaversie om de conversie te verhogen

We gaan tot het uiterste om verlies te voorkomen. En als je dan een beroep doet op iemands angst om iets te  verliezen zet dat aan tot actie, zoals het klikken op de knop of het kopen van een product. Dit gedrag wordt ook wel Loss Aversion genoemd.

Als je je online bezoekers vertelt dat de verkoop binnenkort eindigt of het product uit het aanbod verdwijnt, gedragen ze zich allemaal op dezelfde manier: ze ondernemen actie.

In dit artikel leg ik je uit wat verliesaversie is, waarom je het moet gebruiken in je eigen marketingstrategie en geef ik je een aantal toepasbare Loss Aversion voorbeelden, die je onderaan de pagina vind.

Lees meer