Status Quo Bias: Als je bang bent voor verandering

Je zorgverzekering veranderen, van bank wisselen of een nieuw gerecht kiezen in een restaurant kan flink lastig zijn. Maar waarom dan? Grote kans dat de Status Quo Bias er wat mee te maken heeft. In deze blog leg ik je uit wat het is, wat de onderliggende factoren zijn, en hoe je de conversie van je website ermee verhoogt. Lees meer

Hoe val je op met het Von Restorff effect?

Producten of andere objecten die anders zijn ten opzichte van de rest vallen meer op. Gebruik het Von Restorff effect in je voordeel om dat product beter te laten onthouden door je potentiële klant. Wil je weten hoe je dat doet? Lees hieronder dan even verder.

Lees meer

Dunning-Kruger effect: overschat je je vaardigheden niet?

Als je ooit iemand hebt ontmoet van wie zijn prestatie slecht is (op het werk of tijdens je studie), waarbij ze niet alleen geen idee hebben dat hun prestatie zo slecht is, maar ze ook denken dat ze hartstikke goed zijn; dan heb je waarschijnlijk het Dunning-Kruger effect in het echt meegemaakt. Hieronder leg ik je uit wat het Dunning-Kruger effect is, hoe het jouw gedrag beïnvloedt en hoe je het effect kunt overwinnen. Hoe meer je weet, hoe meer je weet wat je niet weet. 😉

Lees meer

Cognitieve Dissonantie theorie: van A tot Z

Er is veel onderzoek gedaan naar cognitieve dissonantie, wat enkele interessante en soms onverwachte bevindingen opleverde. Het is een theorie met zeer brede toepassingen, die laat zien dat we streven naar consistentie tussen attitudes en (consumenten)gedrag. Ik leg je uit wat de cognitieve dissonantie theorie inhoudt en hoe je je website of webshop hierop aanpast.

Lees meer

Confirmation bias: heb je tóch altijd gelijk?

Waar komen je overtuigingen en meningen vandaan? Je gelooft waarschijnlijk oprecht dat je mening rationeel is, onpartijdig en gebaseerd op je ervaring en de informatie die beschikbaar is. Ik moet je dan toch echt teleurstellen, want in werkelijkheid ben je vatbaar voor een lastig probleem dat bekend staat als de confirmation bias.

Lees meer

Het Asch experiment: conformiteit en groepsdruk

Het Asch-experiment, onder leiding van Solomon Asch, was een beroemd groepsdruk experiment dat was ontworpen om te testen hoe we reageren op groepsdruk en conformiteit. Wordt de mening en de individualiteit van een proefpersoon beïnvloed door de mening van de groep? Bezwijken we massaal onder groepsdruk?

Lees meer

De Piramide van Maslow en het vervullen van onze behoeften

Wat motiveert menselijk gedrag? Waar hebben mensen behoefte aan? De piramide van Maslow is een van de bekendste motivatietheorieën. Het piramidemodel focust maar op een ding: behoeftes vervullen. De Maslow’s hierarchy of needs is enorm populair geworden, zowel in als buiten de psychologie. Ook in het onderwijs en in marketing wordt de theorie gebruikt. Ontdek wat de theorie precies in houdt, wat je er mee kunt met betrekking tot je eigen doelen, en hoe je het toepast in je marketingstrategie.

Lees meer

Systeem 1 en 2: Hoe beïnvloed je het brein?

Het dual-process model van Daniel Kahneman is een belangrijke manier om je marketing vorm te geven. Door systeem 1 te misleiden en systeem 2 te bevorderen overtuig je het brein. Maar wat is het verschil tussen systeem 1 denken en systeem 2 denken? Hoe verwerken ze informatie? En welk deel gaat wanneer aan de slag?

Lees meer

Hoe pas je het Mere Exposure Effect toe?

Wat is jouw favoriete merk? En waarom kies je dat ene merk boven een ander? Misschien omdat dat merk het beste op de markt is, en je waar voor je geld wil. Soms kan het echter iets te maken hebben met de hoeveelheid blootstelling aan het product via websites, op sociale media, tijdschriften of reclamespotjes. Dit is het resultaat van het Mere Exposure Effect.

Lees meer

Endowment Effect: de kracht van eigendom

Het Endowment effect of Eigendomseffect verhoogt de waarde die we geven aan producten. Door het correct toepassen van die effect op je website of webshop is de kans groot dat je de conversie verhoogt. Maar hoe pak je dat nu precies aan? Bekijk deze uitleg over het effect en hoe je het kunt toepassen in je marketing strategie.

Lees meer