Barnum of Forer effect toepassen in marketing

Jij weet net als ik dat horoscopen voor de grote massa zijn geschreven. Toch heb je de neiging om te denken dat het precies bij jou past.  In deze blog onderzoek ik waar het Barnum of Forer-effect vandaan komt en op welke manier het tegenwoordig vaak op websites wordt gebruikt.

Lees meer

Bouba/Kiki effect: relatie tussen klank en betekenis

In deze blog ga ik dieper in op de associaties tussen niet-woorden en abstracte vormen. Deze woord-vorm associaties zijn het meest bekend door een fenomeen dat vaak het bouba/kiki-effect wordt genoemd.

Lees meer

Bandwagon effect: Haal het schaap in je naar boven

Trends komen en gaan, maar het Bandwagon Effect blijft altijd bestaan. “Bandwagon effect, waar heb je het over?” hoor ik je denken. Nou, stiekem zijn we allemaal schaapjes. Omdat een heleboel anderen iets doen, heb je de neiging om mee te doen. Ik leg je in deze blog uit wat het bandwagon effect is en wat je er mee kunt doen.

Lees meer

Het IKEA-effect: van werken naar waardering

Er zijn genoeg bedrijven ​​die consumenten hun eigen producten laten creëren en ontwerpen, zoals T-shirts en koffiemokken, maar denk ook zeker aan het bakken van je eigen taart, of het in elkaar zetten van LEGO en IKEA-producten. En wat ben je trots en blij wanneer je het succesvol in elkaar hebt gezet. En dat gevoel is het resultaat van het IKEA-effect.

Lees meer

Peak-end rule en beïnvloeden van herinneringen

Als je terugkijkt naar een ervaring zijn er twee dingen belangrijk: het hoogte- of dieptepunt van je ervaring , én het laatste moment van de ervaring. En een van die twee beïnvloedt onbewust jouw algehele herinnering van die ervaring. In de psychologie wordt dit fenomeen aangeduid als de ‘peak-end rule’.

Lees meer

Change Blindness: Spot jij de verschillen?

Je beschouwt het kunnen zien van dingen waarschijnlijk als een van de meest betrouwbare bronnen om informatie over de wereld te verzamelen. Echter ervaar je dagelijks beperkingen bij de verwerking van die beelden, wat dus ook de volledigheid van de visuele ervaring verstoort en aantoont dat kleine veranderingen in een visuele scène vaak onopgemerkt blijven. Dit wordt ook wel change blindness genoemd.

Lees meer

Halo Effect: Wat is het en hoe werkt het?

Door deze blog krijg je een ​​beter begrip van hoe je meningen over anderen vormt. Op zijn beurt kun jij jouw eigen denkgewoonten veranderen, betere beslissingen nemen en objectief oordelen over andere mensen. Door het Halo-effect vormen we namelijk op een bepaalde manier een mening over iemand anders of een product. Hoe werkt dat precies?

Lees meer

Het Omstandereffect: help jij een mens in nood?

Wanneer mensen wordt gevraagd of ze een iemand in een noodsituatie spontaan zouden helpen, zal bijna iedereen positief antwoorden met “ja”. Hoewel we allemaal denken dat we helden zijn, is er een kans dat we juist niet helpen wanneer iemand hulp nodig heeft, vooral als we ons ervan bewust zijn dat er andere mensen aanwezig zijn. En dit, dames en heren, wordt ook wel het omstandereffect genoemd.

Lees meer

Zeigarnik effect; voltooi jij al je taken meteen?

Heb je ooit gedacht dat je aan een onvoltooid project voor school of werk dacht, terwijl je je op andere dingen probeerde te concentreren? Of misschien vroeg je je af wat er zou gebeuren in je favoriete tv-programma of filmserie. Wanneer een taakonderbreking ertoe kan leiden dat deze in detail wordt onthouden, ervaar je waarschijnlijk het Zeigarnik Effect.

Lees meer

Het Cheerleader effect en de invloed op aantrekkelijkheid

Het plaatsen van groepsfoto’s op social media of het plaatsen van verschillende recensies of producten in je webshop zorgt ervoor dat die foto’s aantrekkelijker worden ervaren. Wil je weten hoe dat werkt? Lees meer over het Cheerleader Effect en hoe jij het gebruikt in je voordeel, zowel privé als in de marketing.

Lees meer