Zoekfunctie website

12 tips om de zoekfunctie op je website te optimaliseren

Je denkt misschien dat het succes van een website of webshop afhangt van dingen zoals productkeuze of websitesnelheid. Maar er is nog een element dat invloed heeft op het winkelgedrag van je bezoeker: de zoekfunctie. 

 

Interne zoekopdrachten moeten worden aangepast aan je bedrijf, de inhoud van de website en de behoeften, wensen en gewoonten van je klanten weergeven. Net als andere optimalisatie mogelijkheden, kan het verbeteren van de prestaties van je zoekfunctie leiden tot meer conversies. Bij het wijzigen van een zoekfunctie op je website laat je betere resultaten zien bij de zoekopdracht, zodat meer bezoekers vinden (en kopen) wat ze nodig hebben.

Hoewel het relatief eenvoudig is om een goede zoekfunctie op je website te krijgen, de echte test is in de werking ervan. Hoe goed werkt de zoekfunctie? Hoe snel haalt de functie resultaten op? Hoe nauwkeurig zijn de resultaten die het weergeeft?

Beter kunnen zoeken, betekent dat bezoekers in staat zijn om de gewenste producten of diensten sneller te kunnen vinden, waardoor er meer kans is dat ze een aankoop doen. Een goede zoekfunctie verbetert de ervaring van de klant en maakt de webshop gebruiksvriendelijker.

 

1) Gebruik auto-complete

Auto-complete is een belangrijk zoekfunctie om veel redenen. Wanneer een gebruiker op zoek is naar iets, wordt er onmiddellijk voorgestelde resultaten weergegeven zodat de gebruiker de volledige zoekterm niet hoeft te typen. Potentiële klanten kunnen een product selecteren en dan direct naar de productpagina gaan en de pagina met zoekresultaten overslaan. Het bespaart tijd en versnelt het aankoopproces.

 

2) Let op spelfouten, meervoud, synoniemen,…

Ondanks de goede inspanningen van de bezoekers, zit het maken van een foutje in een klein hoekje. Door een robuuste spellcheck en een geavanceerde on site zoekmachine te gebruiken, kan je zoekfunctie de bezoeker pas echt helpen.

 

3) Gebruik een uitnodigende zin in de zoekbalk

Als de zoekfunctie op je website een belangrijk element is, is het een goed idee om een uitnodigende zin in de zoekbalk te plaatsen, zolang het maar duidelijk is hoe

zoekfunctie website met tekst

 

4) Plaats de zoekfunctie op een duidelijke plek

De plaatsing van de zoekfunctie is heel belangrijk. De beste manier om de zoekfunctie te optimaliseren is door te testen. Dat gezegd hebbende, zijn er een aantal best practices die kunnen worden geïmplementeerd. De meeste websites gebruiken namelijk de header om de zoekfunctie in te plaatsen. Dit maakt de zoekfunctie zichtbaar op alle pagina’s van de website en dus gemakkelijk bereikbaar.

 

5) Maak gebruik van visueel zoeken

Visueel zoeken maakt gebruik van afbeeldingen om bezoekers van de site vinden wat ze zoeken. Deze functionaliteit is gegroeid in populariteit. 

zoekfunctie website met afbeeldingen

 

6) Gebruik beelden met productnamen in de zoekresultaten

Je kent het bekende gezegde “een beeld zegt meer dan duizend woorden” vast wel. Dit geldt ook voor zoekresultaten. Beelden plaatsen bij de productnamen in de zoekresultaten maakt het makkelijker voor de potentiële kopers om het juiste product te selecteren omdat het de ervaring van het winkelen verbetert.

 

7) Biedt filteropties aan

Voor webshops met veel producten, is het een goed idee om filteroptie in de zoekfunctionaliteit te plaatsen. Het maakt het zoekproces gemakkelijker voor bezoekers, waardoor ze meer kans hebben om te vinden wat ze zoeken. Met filters geef je de bezoeker controle over hun zoekopdracht, zodat de prijsklasse, grootte, merk,…

 

8) Optimaliseren voor mobiel zoeken

Mobiel zoeken is niet hetzelfde als zoeken op desktop. Want om al die informatie in een klein scherm te proppen veroorzaakt alleen maar eindeloze frustratie.

 

9) Gebruik oude zoekgeschiedenis

Maak het de bezoeker een stuk gemakkelijk en laat ook oude zoekopdrachten zien. Als ze de zoekbalk gebruiken, zoeken ze waarschijnlijk iets specifieks. Zo’n zoekgeschiedenis is handig als de bezoeker weer je website bezoekt.

zoekfunctie website met geschiedenis

10) Bestudeer de bezoeker (met data)

Soms kan het bestuderen van het gedrag van bezoekers inzicht geven in de aard van de zoekresultaten die moeten worden weergegeven. Deze gegevens (in Google Analytics) benutten is daarom een idee om je zoekfunctie te perfectioneren.

 

11) Te veel on-site zoekopdrachten is niet goed

Hoewel een bepaalde hoeveelheid on-site zoekopdrachten normaal is, kan dat betekenen dat er een fouten zitten in je website/webshop. Onderzoek daarom meteen de navigatie of het design van je website als het meeste verkeer op je site gebruik maakt van de zoekfunctie.

 

12) Toch geen resultaten?

Het maakt niet uit hoe goed je je zoekfunctie met spelfouten en alternatieve zinnen voor producten hebt geoptimaliseerd. De kans dat iemand ‘geen resultaten’ te zien krijg is ook een reële mogelijkheid. Dat betekent niet dat ze met lege handen moeten komen te staan. Stel categorieën, bestsellers en andere aanbiedingen voor.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *