Pop-up website

Website pop-ups: optimaliseren of weghalen?

Het internet heeft een lange weg afgelegd sinds we die knipperde, opdringerige pop-ups met geluid zagen die ons probeerden te overtuigen. Gelukkig is die tijd voorbij en is er ruimte gemaakt voor subtiele, relevante pop-ups op het grote world wide web. Het is dan ook geen verrassing dat een popup nog steeds gebruikt worden en goede resultaten opleveren als ze echte waarde voor de websitebezoekers bieden.

 

Wat zijn pop-ups?

Een pop-up is een extra venster/overlay dat verschijnt bij het bezoeken van een website waar een boodschap in staat. Pop-ups bieden meestal een generieke voorstel, zoals het downloaden van een e-book of inschrijven voor de nieuwsbrief. Je kent ze vast wel, maar er zijn een aantal verschillende soorten. 😉

Soorten pop-ups

  1. Entry pop-ups
    Je bent letterlijk net op de website gekomen en, BAM, daar is ‘ie dan; de entry pop-up.
    Een pop-up die wordt weergegeven direct nadat de bezoeker zich aanmeldt, is hinderlijk. Juist omdat die pop-ups gericht zijn op de volgende stap, is het waarschijnlijk dat bezoekers geen aandacht zullen besteden aan de pop-up en deze abrupt sluiten. Niet alleen dat, maar ze kunnen ook zo gefrustreerd raken door de onderbreking dat ze de website verlaten.
  2. Exit pop-ups
    Exit pop-ups  verschijnen vlak voor je de website verlaat. Ook hier lijkt de timing niet helemaal te kloppen. De interesse is al verloren gaan; waarom wil je de bezoeker dan nog meer vervelen met informatie die hij niet interessant vindt?
  3. Scroll pop-ups
    Deze pop-ups worden steeds vaker gebruikt. Ze worden geactiveerd wanneer de bezoeker en bepaalde hoeveelheid scrollt. Dat betekent dat de bezoeker geïnteresseerd is in de informatie op de pagina en dus waarschijnlijk ook de pop-up interessant is (mits deze relevant is natuurlijk).
  4. Delayed pop-ups
    Ook dit soort pop-up behoort tot de favorieten. Het instellen van een delay van  7 of 8 seconden staat de bezoeker toe om je content te lezen.
  5. Content based pop-up
    Deze pop-up verschijnt alleen als je een bepaalde pagina bezoekt.
entry pop-up voorbeeld

Voorbeeld van een entry pop-up op Effeweg.nl

 

Waarom haten we pop-ups toch zo?

Pop-ups kunnen je e-maillijst als een gek laten groeien, vooral wanneer je correct gebruik maakt van een opt-e-mailformulier. Maar pop-ups kunnen je bezoekers ook irriteren, waardoor de gebruikerservaring op je site verpest wordt.

Het blijkt dat popups vooral vervelend zijn als de propositie totaal geen waarde voor ons heeft. Anderen vinden het standaard irritant en worden niet echt geïnspireerd door een pop-up.

Soms is het zelf zo erg dat bezoekers de website verlaten. Oh jeetje. 😮

Een enkele pop-up is prima. Maar wanneer ze zo opdringerig worden dat het frustrerend is om toegang te krijgen tot de content, doet het meer kwaad dan goed.

De grootste irritatiepunten zijn dan ook het niet kunnen vinden van het kruisje X om de pop-up te sluiten en als de pop-up het hele scherm overneemt.

Komt dit al bekend voor? 🙂

 

Wanneer moet je pop-ups gebruiken om leads te genereren?

Veel marketeer gebruiken pop-ups om leads te genereren, iets wat in Europa steeds lastiger wordt met de GDPR-wet. Onthoud wat je met een pop-up probeert te doen: je wilt bezoekers op de minst storende manier overtuigen iets te doen.

Wanneer je probeert te beslissen of een pop-up het juiste hulpmiddel is voor het genereren van leads, vraag jezelf dan het volgende af: “Als ik deze pop-up zag, voel ik mij dan betrokken en gewaardeerd of juist ongemakkelijk en geïrriteerd?”

Wanneer gebruik je pop-ups dan wel?

  • Wanneer iemand je content leest
    Een websitebezoeker die je website bekijkt, is betrokken bij jouw merk. Dit creëert een geschikte context voor het suggereren van een webinar, e-book of een nieuwsbrief.
  • Wanneer iemand een terugkerende bezoeker is
    Als iemand meerdere pagina’s bekijkt of je site meerdere keren in korte tijd bezoekt, kan je aannemen dat ze geïnteresseerd zijn.
  • Wanneer iemand content op sociale media deelt
  • Wanneer iemand een comment achterlaat
  • …..

 

Best practices voor pop-ups

Hoewel elke marketeer een eigen mening over pop-ups heeft worden de volgende tips als best practices beschouw. Wanneer je bezoeker pop-ups toestaan, bied ze dan iets aan wat relevant en waardevol is, en maak het gemakkelijk om nee te zeggen tegen het aanbod.

  1. Kies een positie aan de onderkant van de pagina of schuif vanaf de zijkant de pop-up in.
  2. Maak de “X” duidelijk zichtbaar voor bezoekers om de pop-up te sluiten.
  3. Controleer hoe je pop-up eruitziet op mobiel, tablet en desktop. Zorg ervoor dat slechts een klein deel van het scherm wordt bedekt.
  4. Gebruik cookies. Als iemand al klant is, of als een bezoeker consequent je pop-ups sluit zonder er twee keer over na te denken, is het het beste om geen pop-up weer te geven.
  5. Presenteer een overtuigende call-to-action knop.
  6. Gebruik maar 1 pop-up per sitebezoek. Als je meerdere pop-ups gebruikt, ziet je site er sneller onprofessioneel, wanhopig en ongeorganiseerd uit.
  7. Wacht om de inhoud in de pop-up te presenteren totdat deze contextueel relevant is voor de gebruiker.
  8. Ook pop-ups die het hele “Nee bedankt, ik wil geen succesvol bedrijf hebben”-structuur gebruiken werken.
  9. Vraag niet te veel informatie. Een naam en een e-mailadres zijn meer dan genoeg, en veel mensen zijn niet bereid informatie vrij te geven.
  10. Gebruik geen popups in belangrijk onderdelen van de website of webshop, zoals de checkout.
  11. A/B test alles!

 

Hebben pop-ups invloed op SEO en de ranking in Google?

Pop-ups kunnen invloed hebben op SEO. De meeste pop-up plugins gebruiken namelijk JavaScript, en te veel JavaScript-bestanden vertragen je site. Pop-ups hebben dus invloed op de snelheid van je website.

Het is mogelijk dat pop-ups de bezoekers irriteren, waardoor ze je site snel verlaten. Er wordt ook aangenomen dat zoekmachines sites, zoals Google, beoordelen op de dwelltijd (tijdbesteding op de website voordat ze terugkeren naar de zoekresultaten), dus een hoog bouncepercentage kan van invloed zijn op SEO.

Als zoekmachine is Google’s nummer 1 prioriteit om te zorgen voor een positieve ervaring van de bezoeker. Dat betekent ook dat je een penalty kunt krijgen door het gebruiken van te veel pop-ups. Hou er dus zeker rekening mee dat je content gemakkelijk bereikbaar moet blijven.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *