wat is hotjar en hoe werkt het

Wat is Hotjar? En hoe werkt het? [Handleiding ]

Zien hoe jouw bezoeker zich gedraagt op jouw website? Met Hotjar is dat geen probleem. Ik vind deze tool echt ge-wel-dig! 😀 Maar wat is Hotjar, hoe werkt het en hoe gebruik je het in jouw voordeel?

 

Inhoudsopgave
1. Wat is Hotjar?
2. Hotjar installeren
3. Acht Hotjar functies
4. Dé veelgemaakte Hotjar fout
5. Extra Adwords filter
5. Basic, Plus of Business?

 

Wat is Hotjar?

Hotjar is een van mijn favoriete tools als het gaat om conversie optimalisatie. Het helpt je om kwalitatieve data te verzamelen, waardoor je meer inzicht krijgt in het gedrag van jouw bezoekers.

Hotjar is namelijk een uitgebreide analyse en feedback tool. Hiermee zie je meteen hoe iemand zich gedraagt op een website of pagina. Zo heeft Hotjar acht verschillende functies die jij kunt gebruiken voor jouw analyse.

 

Hotjar installeren op jouw website

Stap 1. Account maken

Registreer een nieuw account bij Hotjar. Hierbij kies je natuurlijk een wachtwoord, maar krijg je ook vragen zoals ‘Your Role’, ‘Will you use this account to manage clients?’ en ‘Organization name’. Hierna vul je jouw website URL in en het type website. En voila; je bent klaar om te beginnen!Hotjar: registreren

 

Stap 2. Code installeren

Hotjar kan natuurlijk geen data verzamelen op jouw website zonder dat jij het Hotjar script op jouw website plaatst. Dit script plak jij in de <head> code op elke pagina van jouw website.

Installeer de code via een van de volgende manieren

  • In WordPress, Magento, Drupal, Wie, WooCommerce zelf
  • Via Google Tag Manager

Klik vervolgens op de groene knop ‘I have installed the tracking code’ om te checken of de installatie gelukt is. Op www.hotjar.com vind je een heleboel ‘installation guides’ mocht het niet lukken.Hotjar installeren met code

 

Stap 3. Ip-adres blokkeren

Vergeet niet je eigen IP-adres te blokkeren als de trackingscode succesvol geïnstalleerd is. Je wilt natuurlijk niet je eigen gedrag analyseren.

Je komt achter je eigen ip-adres door te browsen naar www.watismijnip.nl of de vele andere website die dezelfde functie aanbieden.

 

8 functies van Hotjar die je inzicht vergroten

Hotjar heeft, sinds de lancering van de tool in 2015, acht nuttige functies op de markt gebracht. Deze zijn ondergebracht onder twee verschillende kopjes ‘Analyse’ en ‘Feedback’.

 

A) Analyse

Onder dit kopje vind je allerlei analyse-tools: heatmaps, recordings, funnels en forms. De eerste twee zijn mijn persoonlijke favoriet en mijn meest gebruikte tools, maar de andere zijn net zo nuttig.

 

1. Heatmaps

Om een heatmap te maken klik je op “+ new heatmap”.  Vul een naam in die herkenbaar is voor de pagina die je volgt, zoals ‘homepage’, ‘productpagina’, ‘contactpagina’,… Daarna selecteer je het aantal pageviews en bij page targeting welke pagina je wilt bekijken. Voor een specifieke pagina gebruik je dan ‘exact match’. Daarna voer je een URL in. Gefeliciteerd; je hebt je eerste heatmap gemaakt.

Per URL worden er automatisch drie type heatmaps gemaakt: ‘click’, ‘move’ en ‘scroll’. Ook kan je het gedrag bekijken via verschillende type apparaten: ‘desktop’, ‘tablet’ en ‘mobiel’.  De verschillende typen gebruiken een kleurcode, waar rood staat voor ‘heel veel’ en grijs voor ‘enorm weinig’.

  • Click= Waar klikken jouw bezoekers op?
  • Move= Hoe bewegen ze de muis over de pagina heen?
  • Scroll=Hoe ver scrollen ze naar onder?

hotjar heatmap voorbeeld

 

2. Recordings

Een van mijn favoriete functies van Hotjar zijn de recordings. Hierin kan jij exact het muisgedrag zien van verschillende bezoekers, hoeveel tijd ze gespendeerd hebben op de pagina, welke browser ze gebruiken, enzovoort.

Hotjar recordings

 

3. Funnels

Een funnel maak je wanneer je nieuwsgierig bent naar het gedrag van een bezoeker van pagina A tot pagina F. Hoe vaak wordt mijn contactpagina bekeken vanaf de homepage? Hoe vaak wordt mijn winkelwagentje aangeklikt vanaf de productpagina? Dit soort dingen kom je met een funnel te weten.

 

4. Forms

Bij Forms analyseer je een formulier op de website. Na het invoeren van de URL van de pagina waar het formulier zich op bevindt, kom je meer te weten over het aantal sessies, conversion rate en bij welke velden de bezoeker afhaakt.

 

B) Feedback

Deze feedback-tools helpen je kwalitatieve data te verzamelen. Mijn tip is wel om deze met mate te gebruiken; het kan al snel wat spammerig worden. 😉

 

5. Incoming (Feedback)

Hiermee kan de bezoek feedback achterlaten in de vorm van een emoticon. Het feedbackbalkje komt dan aan de zijkant van jouw website te staan.

 

6. Polls

Wil je ze liever een poll laten invullen met een paar vraagjes? Geen probleem. Met deze tool kan je enkele open en gesloten vragen stellen.

 

7. Surveys

Deze tool lijkt op Polls, maar Surveys zijn een stuk langer en uitgebreider. Genoeg ruimte voor meer vragen dus.

 

8. Recruiters

Met de tool Recruiters nodig je de bezoeker uit om live met ze mee te kijken, bijvoorbeeld via Skype.

 

Dit is dé veelgemaakte Hotjar fout

Hotjar gebruik je om inzichten te krijgen. Je bent dus automatisch op zoek naar verbeterpunten. Goed bezig, maar sla niet door. Je kunt namelijk geen conclusie trekken uit 1 recording of 1 klik op je heatmap. 

Veel marketeers gaan hier de fout in. Ze zijn zo enthousiast op zoek naar verbetering dat ze soms iets te snel iets verbeteren.

Mijn wijze raad: wees geduldig en wacht af tot je genoeg bezoekers en dus recordings hebt. Pas dan kun je écht conclusies trekken en optimaliseren.

 

Gedrag bekijken van Adwords bezoekers

Wellicht komt een bezoeker jouw webshop binnen via een Adwords advertentie. Dan is het wellicht interessant omdat die recordings extra te bekijken. Gedragen zij zich anders na het zien van de advertentie vergeleken met bezoekers die de ad niet hebben gezien?

Zoek bij Recording bij de filtermogelijkheden naar ‘visited page’. Voer bij Contains gclid in. Gclid is een veelgebruikte parameter van Google om zijn advertenties te markeren.

 

Verschil tussen Hotjar Basic, Plus en Business

Hotjar is een freemium tool, wat betekent dat er, onbeperkt, een gratis variant te gebruiken is. Daarnaast zijn er twee betaalde varianten te verkrijgen. Elke met meer voordelen dan de ander.

De conclusie: hoe meer je betaald, des te groter de aantallen heatmaps, recordings, enzovoort worden. Ben je een beginnende blog? Dan volstaat het basic account nog wel even. Ben je een online marketing bureau die aan de slag gaat met CRO? Dan is Business wellicht een beter idee. 🙂

 

Maak jij gebruik van Hotjar?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *