Zo bepaal jij de beste USP voor je webshop

Wat maakt jouw bedrijf zo bijzonder? Geen idee? Hoog tijd om een USP te bepalen! Met een USP onderscheid je je van de rest. Hoe je dat het beste doet, leg ik je in deze blog uit.

 

Wat is een USP?

Een USP is een waardepropositie die jou onderscheid van vergelijkbare producten of diensten. Deze eigenschappen zijn echt uniek en onderscheiden je je van jouw concurrenten. USP is een afkorting voor Unique Selling Proposition. Zo’n waardepropositie bestaat vaak uit een aantal Unique Selling Points.

Zo’n onderscheidende waarde kan ervoor zorgen dat een consument jouw product boven die van de concurrent kiest, omdat jij blijkbaar de beste keuze in de markt bent.

De vraag is dus: wat maakt jou bedrijf zo bijzonder? 😉

Boeken die interessant zijn voor je:

USP’s bepalen of  scherpstellen

Stel jezelf de volgende vragen om zo de beste USP te bepalen voor jouw bedrijf. Met die antwoorden stel jij een hele lijst voordelen van jouw product of dienst samen. Ga daarna in die lijst krassen totdat je er maar een of twee overhoudt. Naast een waardepropositie kan je een aantal waardepunten samenstellen die je ook communiceert.

  1. Wat vind jij uniek aan jouw bedrijf?
  2. Wat biedt jij aan toegevoegde waarde aan klanten?
  3. Wat zijn de voordelen van jouw bedrijf?
  4. Op welke behoefte van de klant speel jij in?

 

USP voorbeelden

Goed dat je aan de slag bent gegaan, maar ik snap ook dat een voorbeeldje kan helpen. Hoe ziet een goede USP eruit? Hoe moet het wel en hoe moet het juist niet?

Goede USP voorbeelden

Hieronder lees je enkele goedeUSP voorbeelden van grote bedrijven

  • Bol:
    Propositie: De winkel van ons allemaal
    Points: Zondagbezorging, Binnen 2 uur bezorgd in Amsterdam,…
  • Coolblue
    Propositie: Alles voor een glimlach
    Points: Gratis zondagbezorging, 6 echte winkels

Slechte USP voorbeelden

De meeste USP’s van bedrijven zijn totaal niet onderscheidend. Hieronder zie je een lijstje met voorbeelden van slechte USP’s. Kan jij raden over wie deze USP’s gaan? Niet? Precies, ik ook niet. Ze zijn zo generiek dat je van iedereen kunnen zijn…

  • Gratis retouren
  • Gratis bezorging vanaf€20,-
  • Niet goed, geld terug
  • Achteraf betalen

Echter…

Soms heb je wel een generieke unique selling point nodig in een rijtje van drie of vier punten als de concurrenten dat wel hebben. Gratis retourneren is daarmee niet weg te denken in veel webshops. Is het niet meteen duidelijk, dan kunnen klanten je product ergens anders kopen. We beslissen namelijk in een split-second of we een webshop betrouwbaar vinden of niet.

 

USP in marketing

Elk bedrijf heeft een Unique Selling Proposition nodig om een plekje op de markt te veroveren. Daarom worden deze unique selling points ook gebruikt in campagnes. In de marketing is jouw USP erg belangrijk. Hierin wordt jouw waardepropositie gecommuniceerd aan de doelgroep. Op deze manier worden USP’s gebruikt als basis van een marketingstrategie. De Unique Selling Points worden geplaatst op de website of webshop om de doelgroep te overtuigen.

Maar….

Een USP leidt niet altijd tot succes….

Denk maar eens aan Blackberry. De handige telefoon met een klein toetsenbord was uiteindelijk toch niet zo succesvol. Waarom niet? Nou, misschien was dat toetsenbord geen oplossing voor een probleem?

Daarom is het heel belangrijk dat je echt nadenkt over jouw klant: wie is jouw doelgroep en wat is het probleem dat jij kunt oplossen?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *