seo mythes en fabels

13 SEO mythes/fabels die helaas niet kloppen

Hoger in Google, hoe doe je dat precies? Geen enkele marketeer heeft daar een pasklaar antwoord op. Hierdoor is er veel onduidelijkheid en wordt er regelmatig foutieve informatie verspreid. Soms onbewust , maar soms ook bewust om potentiële klanten in de val te lokken en geld af te troggelen. Maar welke SEO beweringen kloppen er dan niet en zijn dus fabels? En wat is waarheid?

 

1. Een tekst moet uit een minimaal aantal woorden bestaan

Soms lees je dat een tekst uit minimaal 500 woorden moet bestaan om goed te ranken, of zelfs uit 2000 woorden. Heel leuk en aardig allemaal, maar als je drie A4-tjes vol typt en de content totaal niet waardevol is, dan rank je alsnog niet. Beter kort en krachtig, dan lang(dradig).

 

2. “Ons bureau is een Google-partner, waardoor jij hoger in Google komt”

Marketing bureaus die een Google-partner zijn krijgen extra trainingen en ondersteuning, maar ze hebben krijgen geen streepje voor in de online wereld van Google. Niet intrappen dus 😉

 

3. Keyword density is super belangrijk

Keyword density is tegenwoordig niet echt belangrijk meer. Behalve als je aan keyword stuffing doet natuurlijk. Google kan tegenwoordig perfect weten waar een tekst over gaat, ook al staat het zoekwoord er niet eens in.

 

Boeken die interessant zijn voor je:

 

4. Oude domeinen scoren altijd hoger

Oude domeinen hebben misschien een streepje voor, maar scoren niet altijd hoger. Er zijn zoveel andere SEO factoren die bepalen hoe hoog een website in de zoekmachine komt te staan.

 

5. Links kopen werkt niet

Links kopen; Google heeft er een hekel aan. Als ze merken dat je een do-follow link hebt gekocht, dan wordt je ook flink afgestraft. Echter werkt links kopen nog steeds en wordt vaak in de SEO wereld gebruikt bij het linkbuilden.

 

6. Garantie bieden op een nummer 1 positie in een korte periode

Als iemand ooit tegen je zegt dat ze kunnen garanderen dat jouw website op positie 1 komt, ren dan snel de andere kant op. Die garantie kan een SEO marketeer je nooit bieden! Die persoon kan dat op voorhand  nooit 100% zeker weten, omdat het van zoveel verschillende factoren afhangt.

 

7. Social heeft geen impact op SEO

Social heeft wel degelijk invloed op SEO, alleen is deze invloed erg klein. Het heeft dus nog steeds zin om jouw waardevolle content op social media kanalen te delen. En okay, een link op Facebook naar je blog telt niet als een backlink, maar de blog kan vaak gedeeld worden. Een populaire blog op social media kan wel indirect een positief effect hebben op de rankings.

 

8. Van een eenmalige SEO aanpassing heb je jaren profijt

Nee nee nee. Hier gaan veel bedrijven de fout in, want SEO is een proces. Het algoritme van Google verandert en je concurrenten boeken ook vooruitgang. SEO staat niet stil, dus moet jij dat ook niet doen.

 

9. Een pagina heeft altijd backlinks nodig om een goede positie te behalen

De uitspraak ‘content is king’ bestaat niet voor niks. Backlinks zorgen voor een extra boost, maar als de content niet staat als een huis heb je helemaal niks aan die links. Een pagina zonder backlinks kan net zo goed op de eerste pagina van Google komen te staan.

 

10. “Alle bolletjes in Yoast zijn groen, dus ik doe het geweldig”

Ik heb dit al zo vaak gehoord: “In de Yoast plugin staan alleen maar groen bolletjes, dus de pagina is perfect geoptimaliseerd”. De Yoast plugin wordt door velen als heilig beschouwd, maar houdt geen rekening met synoniemen, URL structuur of een van de andere honderden factoren die SEO tot een succes maken. Ook gaat het vaak mis met het invoeren van het zoekwoord. En daarom is dit een mooi voorbeeld van een SEO fabel.

 

11. Adwords Keyword Planner is een goede gratis zoekwoordentool

Goede tools zijn voor een SEO marketeer onmisbaar. Echter wil je niet de Keyword planner gebruiker voor je zoekwoordonderzoek. De data (zoals zoekvolume) wordt sterk beïnvloed door de biedingen in Adwords. Het geeft je een erg vertekend beeld. Beter investeer je in een goede zoekwoordentool.

 

12. “Er is zoveel concurrentie, ik maak geen kans met SEO”

Wie zegt dat jouw concurrentie iets met SEO doet? Tegenwoordig wordt er nog steeds veel geïnvesteerd in SEA, omdat SEO veel tijd en energie kost. Daarnaast is niet elke marketeer even goed, waardoor je met een goede SEO marketeer echt sprongen kunt maken.

 

13. “Mijn webshop kan nooit boven een bekende webshop staan in Google”

Bekendere webshops hebben misschien een voorsprong met backlinks en content. Maar hun naamsbekendheid garandeert geen goede plek in de rankings. Jij kan met jouw onbekende webshop echt wel boven de bekendere concurrent uitkomen. Er is hoop, want het is niet onmogelijk.

 

14. “Je krijgt een penalty voor duplicate content”

Deze klopt technisch gezien niet. Nee, je website wordt niet afgestraft, maar echt goed ranken zal die pagina met duplicate content nooit.

 

15. “Hoe langer de tekst, des te beter deze rankt.”

Dit is een andere SEO fabel die niet klopt. Kwaliteit gaat altijd voor kwantiteit. Ik hoor dan ook vaak dat een artikel minimaal 2000 woorden moet zijn om goed te ranken. Maar weet je ook hoeveel onzin je in die 2000 woorden kwijt kunt? Meer tekst betekent niet dat het een goede SEO tekst is.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *