Rich Snippet

Rich Snippets en Structured Data: onmisbaar in SEO

De lijst met zoekresultaten van Google was vroeger best saai. Het deed mij bijna aan de Gouden Gids denken. Maar tegenwoordig ziet het er behoorlijk goed uit. Sommige websites worden op een speciale manier in de zoekresultaten in Google weergegeven. Dat komt omdat Google verschillende media gebruikt, waaronder afbeeldingen, video’s, carrousels en andere niet-tekstuele elementen om de zoekresultaten te verbeteren. Hiervoor gebruikt het ook rich snippets. Heb je ooit gehoord over het concept van rich snippets? In deze blog leg ik je uit wat rich snippets zijn, wat structured data is, en waarom ze belangrijk zijn voor SEO.

 

Wat is Structured Data?

Structured data zijn de gegevens die de basis vormen voor het verkrijgen van featured snippets en rich snippets in de zoekresultaten.

Wanneer je een rich snippet wilt maken, gebruik je dus een structured data markering. Voor deze structured data wordt de Schema markup gebruikt.

Schema.org is een initiatief van de bekendste zoekmachines, zoals Google, Bing en Yahoo. Deze uniforme markeringen informeren zoekmachines wat voor soort informatie kan worden gevonden op een pagina. Het bevat een reeks schema’s voor gestructureerde gegevens voor webpagina’s.

Vandaar dat structured data en schema markup vaak door elkaar worden gebruikt.

 

Wat zijn Rich Snippets?

Rich snippets verstrekken meer informatie over een pagina. Die extra informatie kan worden weergegeven in de vorm van een afbeelding of extra regels tekst over de pagina.

Een normale snippet gebruikt een titel, een URL, een beschrijving en laat af en toe een datum zien. Een rich snippet gebruikt de basis van een normale snippet, maar voegt er wat extra’s aan toe.

Rich snippets zijn ontworpen om de informatie die Google van een website verzamelt beter weer te geven zodat gebruikers meer informatie kunnen krijgen voor hun zoekopdracht. Google geeft alleen rich snippets weer als je structured data op je site hebt staan.

Net als de canonieke tag die ik in een andere blog heb besproken, is het gebruik van Rich Snippets niet verplicht, maar het komt zoekmachines, gebruikers en website-eigenaren ten goede.

Door rich snippets toe te voegen, kun je hoger in zoekresultaten komen, je verkeer vergroten en je merk als autoriteit in je vakgebied positioneren.

 

De voordelen van Rich Snippets

Hier lees je 4 manieren waarop rich snippets je marketingstrategie kunnen verbeteren.

Maar ze zijn slechts één onderdeel van een SEO-strategie.

Richt je op het leveren van relevante, actuele, originele inhoud die een bezoeker daadwerkelijk helpt. Op die manier bied je ze een geweldige zoekervaring én vinden ze op jouw website een geschikt en nuttig antwoord. Win-win 😉

1) Hogere zichtbaarheid bij organische zoekopdrachten

Een rich snippet dat een afbeelding bevat, is een sterke visuele weergave van informatie, waardoor je resultaat zich gemakkelijk onderscheidt van traditionele vermeldingen. Dit helpt natuurlijk om je website te laten opvallen wat betreft het uiterlijk van de zoekopdracht.

2) Creëert vertrouwen en geloofwaardigheid

Een grotere zichtbaarheid staat gelijk aan een grotere geloofwaardigheid en vertrouwen rondom je merk.

3) Het kan de CTR verbeteren

Doordat je zoekresultaat meer opvalt, is de kans groter dat men doorklikt op dat zoekresultaat wanneer het relevant is voor de zoekopdracht. De click-through-rate verbetert, waardoor dat weer effect kan hebben op de ranking.

4) Verlaag het bouncepercentage

Omdat rich snippets meer context bieden voor de lezer, kan een pagina met rich snippets relevanter zijn. Dit betekent dat een bezoeker die besluit op je link te klikken, weet wat hij kan verwachten. Het kan gebeuren dat degene meerdere pagina’s op je website interessant vind, waardoor het bouncepercentage lager kan worden.

 

Soorten rich snippets

Rich snippets geven meer pit aan reguliere zoekresultaten. Er zijn tientallen rich snippets die vele zoektypen dekken, en er worden er steeds meer gemaakt terwijl Google ernaar streeft om de zoekresultaten zo informatief en nauwkeurig mogelijk te maken.

Zolang je de informatie correct toevoegt, helpt het Google en de andere zoekmachines precies te begrijpen waar je paginatekst over gaat. En zodra zoekmachines dat weten, kunnen ze verschillende vormen van rich snippets in de zoekresultaten gebruiken.

De belangrijkste voor jouw webshop/website heb ik hieronder beschreven. In de zoekgalerij van Google vind je de hele lijst.

Omdat ik het in een van mijn laatste blogpost over hamburgers had, ga ik deze keer een ander lekker voorbeeld nemen: Pizza.

Artikel

Nieuws en sportresultaten worden gepresenteerd in een Top Stories Carousel met afbeeldingen bovenaan de zoekresultaten.

Boek

Hiermee kan je het boek direct kopen vanaf de zoekresultaten.

Breadcrumb

De navigatielinks die de positie van de pagina in de websitehiërarchie aangeven.

Rich snippet voorbeeld van een breadcrumb

How-to

Een handleiding, met of zonder foto’s, die jou stap voor stap begeleidt.

Local business listing

Ook wel bekend als de Google Knowlegde graph met informatie zoals openingstijden, beoordelingen en routebeschrijvingen.

rich snippet voorbeeld van een local business listing

 

Logo

Het logo van je bedrijf wordt weergegeven in de zoekresultaten.

Evenement

Dit is een interactief rich snippet dat een lijst toont van georganiseerde evenementen.

Video

De videocarrousel helpt gebruikers lijsten met films te verkennen. Wanneer je op dat pijltje naar rechts klikt, zie je er nog meer.

Rich snippet voorbeeld met video's

Product

Informatie over een product, inclusief prijs, beschikbaarheid en beoordelingsbeoordelingen.

Recepten

Deze worden weergegeven in een carousel met afbeeldingen.

Rich snippet voorbeeld van review

FAQ

Een lijst met vragen en antwoorden over een bepaald onderwerp.

Star Review Snippet

Geeft de beoordeling weer in de vorm van sterren net onder de titel.

Rich snippet voorbeeld met review

Sitelinks

Voegt een site-zoekvak toe onder je website in de zoekresultaten.

Carousel

Dit zijn rijke resultaten die in een galerij worden weergegeven.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *