Psychologie van kleur in marketing

Psychologie van kleur in marketing

Het gebruik van kleur op een website of webshop kan natuurlijk persoonlijke smaak zijn, maar je kunt kleur ook gebruiken om gedrag te sturen. Psychologie van kleur wordt gebruikt in allerlei marketinguitingen; van huisstijl tot webformulieren.

 

Misvatting over gebruik van kleuren

Er zijn verschillende misvattingen over de psychologie van kleuren in marketing te vinden. Helaas worden deze keer op keer opnieuw gedeeld en verspreidt, waardoor je ze bijna als waarheid zou beschouwen. Gelukkig ga je wél, in tegenstelling tot duizenden anderen, op onderzoek uit en trap jij niet in deze misvattingen.

 

1) Kleur lokt een vaste emotie uit

Overal wordt kleur gebruik, dus ook in branding. Het logo van een merk moet vormgegeven worden natuurlijk. Zo is een Fanta oranje gekleurd, omdat het vrolijkheid en vriendelijkheid moet uitstralen. Oreo is blauw, omdat het kracht en vertrouwen moet uitstralen. Fout. Ook al ben ik er mee eens dat een kleur wel een bepaalde emotie/hardheid uitstraalt; wordt de perceptie van kleur ook vooral beïnvloed door jezelf. Onderzoek ¹ heeft aangetoond dat persoonlijke voorkeur, ervaringen, opvoeding, culturele verschillen en context de perceptie van die kleur bepalen.

Kleuren in Branding

Kleuren in Branding © The Logo Company

 

2) Rood versus groen

Ik denk dat iedereen het onderzoek² van Joshua Porter wel kent. Uit het onderzoek bleek dat groen (i.p.v. rood) een veel betere keuze zou zijn voor een call-to-action knop. Fout. Het gebruik van kleuren voor een call-to-action knop bepaal je aan de hand van het contrast. Zo werkt een oranje knop op een blauwe achtergrond en een paarse knop op een gele afbeelding. Op deze manier valt de knop het meest op t.o.v. de achtergrond. Ja, die groene knop kan toevallig goed werken op jouw website, maar experimenteer met andere kleuren.

Rood versus groen

Rood versus groen © Joshua Porter

 

Hoe gebruik je kleur goed?

Hoe verleid jij de consument met kleur? Dat is eigenlijk de juiste vraag die je moet stellen. Kleuren hebben  een groot psychologisch effect op je bezoekers, en dus ook de conversie. Door psychologie van kleur te gebruiken, gebruik je kleuren op een slimme manier in je marketing en branding.

 

1) Mokka versus bruin

Wist je dat de beschrijving van een kleur belangrijk is voor de perceptie ervan? Onderzoek³ heeft aangetoond dat mensen voorkeur hebben voor fancy namen. ‘Mokka’ werd significant mooier gevonden dan ‘bruin’. Gebruik in je productbeschrijvingen of productnamen daarom niet licht blauw, maar hemelsblauw, en geen donkergroen, maar mosgroen.

 

2) Gebruik de perceptie van kleur in je voordeel

Kleuren hangen af van de ervaring die jij ermee hebt. Gebruik dat in jouw voordeel. Heb jij een lokaal bedrijfje in een natuurrijk groen land? Gebruik groen in je branding. Of is jouw bedrijf gevestigd bij de zee? Misschien is blauw wel geschikt voor je lokale branding.

 

3) Errors in webformulieren

Zijn de errors in jouw webformulieren rood? Stop daar dan onmiddellijk mee. Rood associëren we onbewust met een stoplicht of die rode pen van de leraar. Rood voelt niet fijn aan. Als je bezoeker dus een error krijgt in een formulier en overal een rode kleur ziet, voelt dat dus ook niet goed aan. Verminder slechte gevoel door rood te veranderen in oranje. Het heeft hetzelfde effect ‘oh nee er gaat iets mis’, maar voelt minder hard aan voor de bezoeker.

 


Bronnen
[1] Whitfield TW, Wiltshire TJ. Color psychology: a critical review. Genet Soc Gen Psychol Monogr. 1990 Nov;116(4):385-411. Review. PubMed PMID: 2289687.
[2] Joshua Porter: The Button Color A/B Test: Red Beats Green
[3] Skorinko, J. L., Kemmer, S. , Hebl, M. R. and Lane, D. M. (2006), A rose by any other name …: Color‐naming influences on decision making. Psychology & Marketing, 23: 975-993. doi:10.1002/mar.20142

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *