Primacy Effect

Primacy effect gebruiken op je website

Er is vaak gezegd dat “de eerste indruk telt.” Social psychologisch onderzoek ondersteunt dat gezegde. Heb je ooit geprobeerd om een ​​lijst met items te onthouden? Als dat zo is, heb je misschien gemerkt dat het makkelijker is om de eerste punten van de lijst te herinneren. En dat wordt mogelijk gemaakt door het primacy effect.

 

Wat is het primacy effect?

Het primacy effect beschrijft dat je de eerste items uit een lijst gemakkelijker onthoudt dan de items je later leest/hoort. Als je een lange lijst van woorden ziet, is de kans groter dat je de eerste woorden/zinnen (aan het begin van de lijst dus) beter herinnert dan de woorden/zinnen later in de lijst, zoals in het midden of aan het einde.

Primacy effect vs recency effect

In tegenstelling tot het primacy effect verwijst het recency effect naar de neiging van mensen om de laatste items van een lijst juist gemakkelijker te onthouden. Dit is waarschijnlijk te danken aan het feit deze items nog steeds vastgehouden worden in je korte termijn geheugen.

Wanneer je het primacy effect en het recency effect combineert, zie je dat er een u-vormige curve ontstaat. Die curve is ook wel bekend als de seriële-positie curve.

 

Oorzaken van de Primacy Effect

Er zijn verschillende redenen die het primacy effect mogelijk maken.

1) Herhaling

Herhaling is belangrijk voor het primacy effect. Zo verdwijnt dit effect meteen als je de personen niet de tijd geeft om de lijst te kunnen herhalen.

2) Concentratievermogen

Je aandachtsspanne is het grootst aan het begin en aan het einde van een lijst. Aan het begin ben je nog erg aan het opletten; je zoekt immer informatie. Nadat je even hebt opgelet, verslapt je aandachtspanne in het midden. Bij de laatste items wordt je aandacht weer vastgehouden.

 

Studies over de Primacy Effect

Veel studies die zich hebben gericht op het onderzoeken van het primacy effect gaan helemaal terug naar 1940. De voornaamste studies over dit effect beschrijf ik hieronder.

1) Asch (1946)

Asch Solomon onderzocht als eerste het primacy effect bij een onderzoek waarbij een reeks bijvoeglijke naamwoorden werden genoemd. Bij twee groepen werd een persoon omschreven als “jaloers, koppig, kritisch, impulsief, vlijtig en intelligent” of “intelligent, vlijtig, impulsief, kritisch, koppig en jaloers.”

De studie toonde aan dat bij de tweede beschrijving de persoon het meest werd gewaardeerd.

2) Murdoch (1962)

In de studie van Murdoch werden de deelnemers gevraagd om een ​​lijst met woorden die in lengte variëren van 10 tot 40 woorden uit hun hoofd te leren. Ze werden vervolgens gevraagd om de woorden te op te noemen.

Deze studie toonde aan dat de kans voor het terugroepen van woorden op de lijst afhankelijk van hun positie op de lijst. Vooral de woorden aan het begin en het einde werden vaker onthouden.

3) Glanzer en Cunitz (1966)

Glanzer en Cunitz gaven tijdens hun studie twee groepen deelnemers dezelfde lijst met woorden. De ene groep werd gevraagd om de woorden onmiddellijk te herinneren nadat ze de lijst bekeken hadden, terwijl de andere groep 30 seconden kregen om terug te tellen voordat ze de woorden moesten opnoemen.

De studie toonde dus aan dat zowel het primacy en recency effect verdwenen als ze niet de tijd kregen om te oefenen.

 

Primacy effect voorbeelden voor je eigen website

Het primacy effect kun je gemakkelijk gebruiken op je eigen website. Het effect kan een rol spelen bij het maken van een grote aankoop of een belangrijke beslissing.

Consumentenpsychologen zijn er zich dan ook bewust van deze denkfout en gebruiken het in hun voordeel. De eerste indruk en de laatste indruk van een product moet dan ook positief zijn.

  1. Zet de minst belangrijke items in het midden van de opsomming, en de belangrijkste als eerste (of als laatste).
  2. Plaats de gerelateerde actie binnen een tijdspanne van 30 seconden.
  3. Plaats de voor jouw belangrijkste items aan het begin van de zoekresultatenlijst in een webshop.
  4. Benadruk op een landingspagina de belangrijkste informatie aan het begin (en het einde) van de pagina.
  5. Plaats het duurste product aan het begin van de rij, daarbij lijkt de rest van de producten een stuk voordeliger.
  6. Plaats de belangrijkste boodschap aan het begin van je advertentie.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *