Persona

Hoe maak je een persona / ijkpersoon? + voorbeeld

De consument van tegenwoordig laat zich niet meer in een vakje duwen. Het kan dus onduidelijk zijn wie jouw doelgroep is. Met een persona beschrijf je levendig en gedetailleerd hoe jouw doelgroep eruit ziet. Hierdoor krijg je die onmisbare basis voor alle marketing- en communicatiestrategieën.

 

Inhoudsopgave
1. Wat zijn persona’s
2. Wat is het belang van een persona?
3. Een persona opstellen in 5 stappen
4. Hoe maak je een persona?
5. Persona visualiseren
6. Persona voorbeeld
6. In de praktijk

 

Wat zijn persona’s?

Een persona is een gedetailleerd, fictief persoon die jouw doelgroep representeert. Het wordt ook wel een ijkpersoon genoemd, maar die term wordt minder vaak gebruikt. Het is belangrijk dat de doelgroep heel specifiek omschreven wordt in een persoon: een persona. Als je een brede doelgroep hebt, is het handig om meerde persona’s te maken. Een persona heeft interesses, gedrag en doelen die overeenkomen met het gedrag van je doelgroep. Je kruipt als het ware in de huid van je favoriete klant!

Persona, ijkpersoon, doelgroep persona?

Er worden meerdere termen voor gebruikt, maar hiermee wordt allemaal een en hetzelfde bedoelt. Al heb je technisch gezien nog een verschil tussen user persona (nog geen klant) en buyers persona (wel een klant).

Maar…

One size does not fit all. Helaas is doelgroep van elk product en bedrijf anders en zijn de persona’s dus ook niet hetzelfde. Het heeft dus geen zin om de persona van de concurrent te gebruiken. Sorry 😉

 

Wat is het belang van een persona?

Waarom een persona maken? Goede vraag!

Met een persona maak je onderbouwde beslissingen voor je marketing strategie.

Persona’s worden gebruikt bij een nieuwe website, campagne of product. Een persona wordt gebruikt in de marketing om een goede beslissingen te maken over het product of dienst. Wat zou het persona doen als we keuze X zouden doorvoeren?

Door persona’s te maken weet je precies hoe jouw doelgroep zich gedraagd. Buiten basisinformatie als leeftijd en opleidingsniveau kom je meer te weten over wensen, voorkeuren en behoeften.

 

Een persona opstellen in 5 stappen

Nu je weet wat een persona is en wat je er voor nodig hebt, is het handig om te weten hoe je zo’n persona maakt. Het opstellen van een persona gebeurt aan de hand van een doelgroeponderzoek die jij zelf uit kunt voeren of uit kunt laten besteden. Een persona opstellen doet je zo:

  1. Duik in Google Analytics (deskresearch)
    Hieruit haal je al snel informatie als leeftijd, geslacht en locatie.
  2. Gebruik Google (deskresearch)
    Achterhaal waar jouw doelgroep meer informatie over wilt. Waar zoeken ze precies naar?
  3. Interview bestaande klanten (fieldresearch)
    Ik heb het hier niet over vragen over leeftijd en geslacht. Vraag welke problemen je voor ze oplost of waarom ze juist voor jouw bedrijf hebben gekozen.
  4. Verstuur enquetes aan bestaande klanten (fieldresearch)
    Enquetes zijn een stuk anoniemer dan interviews. Ze zijn ook minder tijdrovend.
  5. Maak je persona(‘s)
    Je hebt nu een heleboel informatie verzameld om zelf aan de slag te gaan. Deze informatie werk je uit in een of meerdere persona’s.

Een buyer persona opstellen is gemakkelijker dan het maken van een user persona. Van een buyer persona heb je namelijk al een heleboel data ter je beschikking. Al het veldwerk (interviews/enquetes) is waarschijnlijk al een keer uitgevoerd. Zo hoef je alleen nog alle data voor je buyer persona te verzamelen en te analyseren. Bij een user persona weet je namelijk niet wie de doelgroep precies is. Dit wordt met name gebruikt als je een nieuw product of bedrijf lanceert.

 

Hoe maak je een persona?

Een ijkpersoon maken hoeft geen hogere wiskunde te zijn. Het bestaat echter wel uit een aantal factoren. Een naam en een foto mag daarbij zeker niet ontbreken. Daarnaast moet je denken aan factoren als leeftijd, burgerlijke staat, kinderen, opleiding, woonomgeving. Deze realistische omschrijving van je persona komt altijd overeen met de doelgroep.

Een persona bestaat uit een aantal onderdelen:

  • Achtergrondinformatie
  • Functie
  • Doelen
  • Pijnpunten
  • Uitdagingen
  • Wensen
  • Frustraties
  • Social Media gebruik

 

Persona’s visualiseren

Het is belangrijk voor je bedrijf om niet te vergeten wie de doelgroep is. Geef die doelgroep meteen een gezicht door de ijkpersoon een mooi plekje te geven in het bedrijf. Hang de persona’s aan de muur, zodat iedereen deze kan zien en gebruiken. Maar hoe visualiseer je een persona dan?

  • Maak gebruik van een template
  • Geef de persona een naam en een foto
  • Werk met kleuren

Persona maken online

Je kan natuurlijk zelf aan de slag met paint of excel, maar gelukkig zijn er online ook genoeg templates en websites te vinden voor degene die niet zo creatief zijn. Deze helpen je een handje met het visualiseren van een persona, zoals makemypersona.com (gratis).

 

Buyer Persona voorbeeld

Hieronder zie een je een buyer persona voorbeeld. Echter vind je al snel meerdere voorbeelden op Google die jou kunnen helpen om een persona te visualiseren.

persona-voorbeeld

Ben je al enthousiast geworden? Top!
Ga nu zelf aan de slag om een ijkpersoon te maken en til je bedrijf naar een hoger niveau!

 

Hoe werkt het op de werkvloer?

Nu jouw bedrijf een of meerdere ijkpersonen heeft gemaakt, moeten deze natuurlijk wel gebruikt worden in de praktijk. Om ervoor te zorgen dat iedereen in het bedrijf meewerkt aan deze nieuwe manier van werken, zijn onderstaande tips handig voor je. Succes!

  • Print je ijkpersoon uit en hang deze op een duidelijke plek aan de muur;
  • Stel problemen voor die het nieuwe product moet overbruggen;
  • Gebruik ze actief in meetings, zodat iedereen betrokken blijft;
  • Zorg ervoor dat iedereen scenario’s creëert waardoor de persona’s echt toegepast worden;
  • Blijf de persona aanpassen; de doelgroep verandert en dus ook de wensen en frustraties.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *