Longtail zoekwoorden

Longtail zoekwoorden: onmisbaar in je content strategie

Wat is er nou mooier dan organisch verkeer dat niet kan wachten om te kopen wat je te bieden hebt? Dat organisch verkeer lok je met een aantal zoekwoorden. De ultieme jackpot voor een SEO marketeer bestaat dan ook uit het vinden van een zoekwoord met een hoog zoekvolume en lage concurrentie. 

Maar helaas… zo gemakkelijk gaat het natuurlijk allemaal niet.

Gelukkig heb ik goed nieuws!

Zoekwoorden met een laag zoekvolume worden genegeerd, terwijl hier juist je kansen liggen. Ik leg daarom je uit hoe je deze zogenaamde longtail zoekwoorden in je voordeel gebruikt in je eigen SEO content strategie.

 

Wat zijn longtail zoekwoorden?

Longtail zoekwoorden, ook wel longtail keywords of long tail seo genoemd, zijn drie, vier of meer woordcombinaties die heel specifiek zijn. Hierdoor hebben de longtail keywords vaak een laag zoekvolume.

Als consumenten eenmaal een beslissing hebben genomen om iets te kopen, gebruiken ze zeer specifieke zoekwoorden om hun doelaankoop te vinden. Wanneer iemand zo’n zeer specifieke zoekterm gebruikt, willen ze daadwerkelijk iets gaan kopen.

In vrijwel alle gevallen zijn dergelijke specifieke zoekopdrachten daarom veel waarschijnlijker om te zetten in een aankoop dan generieke zoekopdrachten, die meer gericht zijn op het vooronderzoek dat consumenten doen.

En je hebt genoeg keuze. Maar liefst 70% van alle zoekwoorden die we gebruiken zijn longtail. Ja, 70%, dat is nogal wat.

Het integreren van long tail zoekwoorden op je website helpt je dus de organische rankings en organisch verkeer te maximaliseren.

De meeste topmerken richten zich namelijk niet op longtail zoekwoorden vanwege hun lage zoekvolumes.

En daar moet je als ondernemer of blogger nu juist je kans pakken! 🙂

Longtail zoekwoorden 70 procent

 

Long tail voorbeelden

Stel je hebt een webshop in leren tassen. Dan kan je je pijlen richten op het zoekwoord ‘leren tassen’ (zoekvolume = 2000), maar de concurrentie op dat zoekwoord is vrij hoog.

Wat je ook kunt doen is je tekst schrijven rond deze zoekwoorden, want het zoekvolume is lager en het zoekwoord specifieker:

  • dames schoudertas leer (30)
  • zwarte leren schoudertas dames (50)
  • kleine schoudertasjes dames (60)
  • leren tas dames zwart (140)
  • schoudertas dames leer (170)

 

Waarom moet je longtail zoekwoorden gebruiken?

De waarde van longtail zoekwoorden gaat veel verder dan alleen de mogelijkheid om een ​​voorsprong te krijgen op je concurrenten of het krijgen van een beetje meer verkeer.

  1. Krachtig: Long-tail-zoekwoorden zijn belangrijk bij het genereren van organisch verkeer. Ze worden vaak onderschat, maar kunnen vrij krachtig zijn.
  2. Gemakkelijker: De keyword difficulty is vaak lager. Dit betekent dat je gemakkelijker met zulke zoekwoorden kunt ranken.
  3. Super relevant: Het zoekverkeer is gefocust en betrokken. Je krijgt bezoekers op je website bezoekers die interesse hebben getoond in uw oplossing voor hun probleem.
  4. Meer kansen: Grotere partijen focussen zich minder op longtail keywords, waardoor jij als ondernemer of blogger meer ruimte krijgt.
  5. Meer diepgang: Longtail zoekwoorden geven je content meer context. Je gaat meer de diepgang in.

 

Hoe gebruik je longtail keywords in je voordeel?

1. Gebruik Google Suggest of een zoekwoordentool

Als je een zoekwoord intypt in het zoekveld, stelt Google een aantal suggesties voor. Dit zijn vaak zoekwoorden met meerdere woorden.

2. Kies de juiste longtail zoekwoorden

Als je een webshop hebt, focus dan bijvoorbeeld vooral op zoekwoorden met het woordje ‘kopen’ erin. Die keywords worden gebruik door consumenten die al bijna hun portemonnee boven halen. Wees ook creatief, denk zo breed mogelijk na over de juiste zoekwoorden, want ze moeten wel relevant zijn voor je content.

3. Gebruik veel relevante longtail zoekwoorden samen

Door het gebruiken van vele variaties van hetzelfde hoofdzoekwoord, dus een optelsom van verschillende longtail zoekwoorden, krijg je een totaalsom met een groot zoekvolume.

Bovenstaande longtail keyword voorbeelden hebben samen namelijk een zoekvolume van 450 zoekopdrachten per maand.  Laat staan als je er nog meer verwerkt in je content.

 

Conclusie

Richt je bij een zoekwoordonderzoek niet alleen op de zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Vaak zijn dat moeilijke zoekwoorden.

In plaats van tijd of geld te verspillen aan het proberen om de nummer 1 te worden met deze longtail keywords bieden longtail zoekwoorden veel kansen.

Vergis je dus niet: Longtail zoekwoorden zijn belangrijk als het gaat om zoekmachine-optimalisatie. 😉

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *