Gaze cueing

Gaze Cueing: hoe pas je dat toe op je website? (+ voorbeeld)

Het is je vast als eens opgevallen dat er vaak op websites een afbeelding gebruikt wordt van een persoon die een bepaalde richting op kijkt. Als je weet wat ik bedoel dan ben je onbewust beinvloed door het fenoneem Gaze Cueing. Wat het is en hoe je het op je eigen website toepast, leg ik je hieronder uit.

 

Wat is Gaze Cueing?

Gaze Cueing legt uit hoe we ons eigenlijk automatisch aangetrokken voelen tot de blikken, en vooral de kijkrichting van andere personen. Dat kan de rechtstreekse blik in iemands ogen zijn tijdens een 1-op-1 gesprek of de manier waarop we de blik van anderen volgen om te zien waar ze naar kijken. Evolutionair gezien vinden we gezichten erg belangrijk.

 

Hoe werkt het?

Ogen spreken boekdelen. Ze zijn een bron van informatie over het hebben van een emotie, intenties, mening of verlangens, omdat ze veel expressie laten zien.

Maar we ontvangen een overvloed aan visuele informatie wanneer onze ogen geopend zijn. En niet al deze input is relevant voor ons huidige gedrag of dingen die we op dat moment willen doen.

Daarom is het handig en gemakkelijker voor ons cognitieve systeem om alleen relevante input te selecteren (en dat vervolgens verder te verwerken) door alleen aandacht te schenken aan relevante aspecten van de omgeving; Gaze Cueing helpt je daarbij.

Het is niet verwonderlijk dat mensen gevoelig zijn voor aandacht van (en dus bekeken worden door) anderen. Het gevoel dat je ‘bekeken’ wordt, komt vrij vaak voor, en suggereert dat mensen een aanleg hebben voor de detecteren van een blik van iemand anders.

Die aanleg hebben we al vanaf onze geboorte…

Wetenschappers hebben aangetoond dat de kijkrichting een belangrijke sociale stimulus is vanaf dat je geboren wordt. We gebruiken de kijkrichting van onze ouders immers om nieuwe dingen te leren. Onze ogen zijn namelijk een bron van informatie. Na 5 maanden kunnen zuigelingen al een onderscheid maken tussen zeer kleine horizontale afwijkingen van de ogen ( Symons et al., 1998).

Het vermogen om te bepalen of een volwassene oogcontact maakt, of waar een volwassene naar kijkt, ontwikkelt zich echter pas op de leeftijd van 3 jaar ( Doherty & Anderson, 1999).

Het leggen van oogcontact dient ook als een signaal van aantrekkingskracht tussen twee personen. Uit recent onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat wanneer een persoon zijn ogen beweegt om oogcontact te maken, deze als aantrekkelijker worden ervaren (Mason MF et al. 2005).

Een studie van Jones, DeBruine, Little, Conway en Feinberg (2006) toonde aan dat Gaze Cueing wordt beïnvloed door emotionele expressie. Dat wil zeggen dat gezichten die naar je kijken als aantrekkelijker worden ervaren als ze glimlachen dan wanneer ze een neutrale uitdrukking hebben.

 

Hoe pas je zelf Gaze Cueing toe in op je eigen website?

Het Gaze Cueing effect wordt in tal van communicatie- en marketinguitingen gebruikt. Websites gebruiken bijvoorbeeld vaak foto’s met een gezicht in hun advertenties of op hun homepagina en landingspagina’s. Hierbij zorgen ze ervoor dat de belangrijkste elementen (zoals call-to-action-knoppen of belangrijke teksten met informatie) binnen de kijkrichting van de persoon op de foto worden geplaatst.

Dit zorgt ervoor dat de bezoeker van de website of webshop automatisch naar de gewenste elementen van de pagina wordt getrokken. Die elementen vallen eerder op dan de rest op de pagina.

  • Zorg ervoor dat gezichten naar CTA’s wijzen
  • Vermijd meerdere gezichten
  • Plaats pijnlijke elementen zoals prijzen niet in de kijkrichting

 

Voorbeeld

Gaze cueing voorbeeld

 


Bronnen
– Symons LA, Hains SMJ, Muir DW. Look at me: Five-month-old infantsí sensitivity to very small deviations in eye-gaze during social interactions. Infant Behavior and Development. 1998;21:531ñ536.
– Doherty MJ, Anderson JR. A new look at gaze: Preschool childrenís understanding of eye-direction. Cognitive Development. 1999;14:549ñ571.
– Jones BC, DeBruine LM, Little AC, Conway CA, Feinberg DR. Integrating gaze direction and expression in preferences for attractive faces. Psychological Science. 2006;
– Mason MF, Tatkow EP, Macrae CN. The look of love: Gaze shifts and person perception. Psychological Science. 2005;16:236ñ239.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *