Effectieve landingspagina

14 tips voor een Succesvolle Landingspagina

Een effectieve landingspagina mag niet ontbreken als je jouw dienst of product aan de man wil brengen. Een landingspagina maken kan iedereen wel, maar eentje die ook echt converteert is andere koek. Ga je zelf aan de slag? Bekijk dan even deze 14 tips voor een effectieve landingspagina.

 

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina kan de homepage of een andere pagina op jouw website zijn. Het is meestal een op zichzelf staande pagina die speciaal gemaakt is voor een specifieke campagne, dienst of product.

Een effective landingspagina is dus belangrijk, maar die pagina moet natuurlijk ook gevonden worden en bezoekers krijgen. Meestal wordt zo’n pagina gevonden in Google via een online advertentie of organisch.

Waarom zou je een landingspagina maken?

Elke landingspagina heeft zo zijn eigen doel; van informeren tot e-mailadressen verzamelen. Maar je maakt zo’n landingspagina eigenlijk maar voor een reden: het verhogen van de conversie.

Boeken die interessant zijn voor je:

 

Wat? Geen one-size-fits-all?

Jammer genoeg is er geen one-size-fits-all manier die altijd werkt voor landingspagina’s. 🙁

Landingspagina hebben namelijk allemaal een ander doel, een andere doelgroep en een ander product. Er zijn daarom verschillende doelen, producten, call-to-actions, teksten, headings en dus ook oplossingen.

Dus nee, er is geen one-size-fits-all manier. Echter zijn er wel een aantal elementen op een landingspagina die bijna altijd wel succesvol zijn en die je kunt testen. 🙂

 

Waar moet een landingspagina dan aan voldoen?

Als jij een goede landingspagina maakt, voldoet deze aan een aantal kenmerken. Deze moeten wel aangepast worden aan jouw doelgroep, product en branche.

 

1) Opvallende heading

Het eerste wat een bezoeker op een landingspagina leest is de heading. Die moet dus opvallen en de aandacht grijpen. De heading is het belangrijkste aan de hele pagina. Vang je de aandacht namelijk niet van de lezer, dan heb je ook niets aan je mooie pagina, want dan klikken ze misschien zo weer weg.

 

2) Ondersteunende subheading

De subheading ondersteunt de heading. Hier ligt je de boodschap uit de header toe, waardoor je de bezoeker binnenhaalt om de rest van de pagina te lezen.

 

3) K.i.s.s. – keep it simpel stupid

Hou de landingspagina zo simpel mogelijk. De belangrijkste informatie moet alle aandacht krijgen. Verwijder daarom alle informatie, tekst en afbeeldingen die niet relevant zijn voor het doel van de pagina. Hou ook de website navigatie van de pagina zo simpel mogelijk.

 

4) Vermijd een breed onderwerp

Een landingspagina moet gaan over 1 product of dienst. Zo zorg je ervoor dat de lezer niet overspoelt wordt door informatie en kan focussen op wat jij wilt verkopen.

 

5) Speel in op emotie

Emotie is een belangrijke kracht in online verkoop. Iedereen maakt op basis van zijn emoties keuzes.

  • Ontdek de emoties die jouw doelgroep ervaart
  • Gebruik afbeeldingen van mensen

 

6) Verhoog de betrouwbaarheid

Voordat bezoekers op jouw call-to-action knoppen klikken moeten ze je eerst vertrouwen. Daarom hebben landingspagina’s een heleboel elementen nodig die de betrouwbaarheid verhogen, zoals social proof of reviews:

  • Reviews
  • Succesverhalen
  • Aantal social shares
  • Aantal keer verkocht
  • Certificaten

7) Geef oplossingen en voordelen

Mensen willen een oplossing voor hun probleem. Ze weten precies wat ze willen en jouw dienst/product helpt hen hun probleem op te lossen. Focus daarom ook op de voordelen als je de landingspagina maakt en leg uit in welke mate het de persoon helpt.

 

8) Speel in op pijnpunten

Mensen zijn pijn-ontwijkende machines. Zo zijn we nu eenmaal geprogrammeerd. Vertel daarom wat degene misloopt als hij het product niet koopt.

 

9) Hou het formulier zo simpel mogelijk

Hoe langer het formulier, des te lager het conversieratio zal zijn. Vraag daarom alleen het nodige aan je bezoekers. Niemand zit erop te wachten om 15 velden in te vullen.

 

10) Bedenk een doeltreffende call-to-action

De call-to-action is de belangrijkste factor op de pagina bij het maken van een landingspagina, naast de heading dan.

  • Hou het kort: 5-7 woorden zou genoeg moeten zijn.
  • Bedenk een originele boodschap zoals “Maak een account aan” of “Download jouw e-book” in plaats van “Verstuur”.  Laat met de CTA meteen weten wat de bezoeker ervoor terug krijgt als hij zijn gegevens achterlaat.

 

11) Plaats de USP’s bij CTA knop

Unique selling propositions (USP) vertellen wat jouw product/dienst zo geweldig maakt ten opzichte van de competitie. Jouw USP’s zetten vooral extra kracht bij de call-to-action, waar je de bezoeker net of de streep trekt.

 

12) Optimaliseer met SEO

Een mooie landingspagina is waardeloos als er geen bezoekers zijn. Zorg daarom dat je de tekst op de pagina geoptimaliseerd is met SEO, zodat deze hoger in Google terecht komt op de zoekwoorden waar jij op gevonden wilt worden.

 

13) Gebruik een responsive design

Een landingspagina is pas effectief als deze werk op alle apparaten. 53% van de bezoekers verlaten een mobiele pagina binnen 3 seconden als de website niet geladen wordt.

 

14) Test, test, test

Om uit te zoeken welke elementen het beste werken op jouw website moet je de elementen A/B testen. Er is geen one-size-fits-all.

2 antwoorden
  1. Ambriyaaz
    Ambriyaaz zegt:

    Beste,
    Ik moet voor het vak Marketing, dat ik volg voor mijn opleiding ICT, een landingspagina maken. Het onderwerp dat ik heb gekozen is het introduceren van Ice Rolls (rol ijs) in Suriname. Maar ik weet niet hoe ik met mijn landingspagina moet beginnen. Ik hoop dat U mij kunt helpen.

    Met vriendelijke groeten,
    Ambriyaaz

    Beantwoorden
    • Natascha
      Natascha zegt:

      Een goede landingspagina begint met een uitgebreide brainstorm. Volg daarna mijn bovenstaande tips eventjes. Vul dat aan met wat je product is, wat het doet en hoe het degene kan helpen. Voor je het weet heb je een effectieve landingspagina online.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *