Bounce rate (bounce percentage)

Wat is de perfecte bounce rate? Ontdek alle ins en outs

Er is geen twijfel over mogelijk: bounce rate is een van de belangrijkste e-commerce statistieken, mits je deze statistiek op de juiste manier gebruikt. Als je je bounce rate niet in de gaten houdt, maak je een grote – en zeer kostbare – vergissing. Dus hop, aan de slag met het verlagen van de bounce rate van de belangrijkste pagina’s.

 

Wat is een bounce rate?

Bounce rate (ook wel bouncepercentage genoemd) is het percentage van de bezoekers dat je website verlaat (of  terug “bounced” naar de zoekresultaten of verwijzende website) na het bekijken van slechts één pagina op je site.

Google Analytics Help biedt een vrij eenvoudig definitie van bounce rates:

Een bounce is een sessie waarbij slechts één pagina van uw site wordt geladen.

In Google Analytics wordt het bouncepercentage specifiek berekend als een sessie met 1 pagina: een bezoeker bezoekt een pagina en verlaat deze weer zonder enige andere actie / interactie tijdens die sessie.

Een interactie is elke actie die worden verzonden naar Google Analytics. Natuurlijk kan het een nieuwe paginaweergave zijn, maar ook een transactie, een gebeurtenis of een andere gedefinieerde hit.

Het verlagen van je bounce rate gaat niet alleen over het terugdringen van één-pagina-sessies. Het gaat ook over het structureren van je data, zodat je de analyse ervan zo goed en duidelijk mogelijk kunt interpreteren.

 

Bounce rate berekenen

Voordat je begint met het analyseren van je bounce rate is het best handig om in te gaan op de berekening van het bounce percentage. Er zijn drie manieren om ernaar te kijken:

  • Pagina niveau: Totaal aantal bounces op een pagina (in een bepaalde periode) gedeeld door het totale aantal instappen (eerste paginaweergave) op de pagina (in dezelfde periode).
  • Website breed: Totaal aantal bounces van alle pagina’s op de website (in een bepaalde periode) gedeeld door het totale aantal instappen van alle pagina’s op de website (in dezelfde periode).
  • Gesegmenteerd:  Totaal aantal bounces van alle pagina’s in een bepaald segment (selectie van pagina’s) van de website (in een bepaalde periode) gedeeld door het totale aantal instappen van alle pagina’s op dat segment van de website (in diezelfde periode).

Om het even simpel te verwoorden; als ik op je website kom en weer vertrek zonder actie te ondernemen, levert dat een bounce rate op van 100%.

Als ik op je website kom en ik bezoek een tweede pagina, levert je dat de bounce rate van 0% op.

 

Wanneer bounce rate tekort schiet…

Het analyseren van bounce rates is niet zo simpel als “een hoge bounce rate slecht, een lage bounce rate is goed”.

Het is belangrijk om rekening te houden met hoe je bezoekers zich gedragen op je website. En net zo belangrijk is de context van hun bezoek – waarom zijn ze überhaupt bij jou aan het shoppen?

Het maken van beslissingen op basis van bounce rate alleen kan misleidend zijn.

Kan je alle bezoekers over een kam scheren? Natuurlijk niet, omdat bezoekers bouncen om verschillende redenen:

  • Lange laadtijd op productpagina’s
  • Slechte website design en de user interface
  • Slechte site navigatie, vooral op mobiel
  • Artikel niet op voorraad
  • Niet genoeg informatie om een ​​weloverwogen beslissing te nemen
  • Geen informatie over verzendkosten
  • Slechte productfoto’s of omschrijving
  • Het aanbod op de productpagina komt niet overeen met de advertentie waarop ze hebben geklikt
  • Bezoeker werd afgeleid

 

Wat is de gemiddelde bouncepercentage?

Er bestaat niet zoiets als een “goede” bounce rate. Omdat content op je site niet altijd perfect matcht met de intentie van de bezoeker is het mogelijk om een hoge bounce rate te hebben – veel hoger dan de productpagina’s, zonder dat het noodzakelijk een probleem is.

Voordat je je zorgen gaat maken, vergeet niet dat “hoog” een relatief begrip is. De meeste websites bounce rates liggen tussen de 26% tot 70%. Als vuistregel geldt dat een bounce rate van rond 40% groot is. Een bounce rate van meer dan 5% kan ook een probleem zijn.

Bounce rates variëren

Website bounce rates variëren afhankelijk van de verkeersbron, periode, productcategorieën en ga zo maar door. Bezoekers die via Google Adwords worden verworven, kunnen een veel hogere bounce rate hebben dan de bezoekers die via zoekmachines met een commerciële intentie de website bezoeken.

Ook content-rijke pagina’s zijn meestal allemaal “bounce-waardig” en hebben meestal veel hogere bounce rates. Zoals:

  • FAQ pagina’s
  • Service pagina’s
  • Blogberichten
  • Ontvangst-, bedank- en bevestigingspagina’s

Hoe vergelijk je jouw bounce rate dan?

Om een indicatie te krijgen of jouw bouncepercentage ‘gemiddeld’ is, moet je dat percentage vergelijken met je concurrenten en andere bedrijven.

Het hangt dus sterk af van de niche, soort pagina en soort website.

 

Hoe krijg je de juiste gegevens voor een informatieve bounce rate?

Met slechts een kleine tweak kun je al veel meer waarde en inzicht van je bounce rate in Google Analytics te krijgen. Kies hieronder een manier om het meeste uit je bounce rate te halen.

Klein geheimpje: Segmenteren is de beste manier 😉

1. Bepaal een benchmark

Je moet de definitie van een bounce rate aanpassen als je meer bruikbare inzichten wilt hebben. Om dat te doen moet je je trackingscode wijzigen om de manier veranderen waarop e-commerce bounce rate wordt berekend.

Hoe langer bezoekers de content lezen, des te groter de kans dat ze een weloverwogen aankoopbeslissing zullen maken.

Het bekijken van je ‘gemiddelde tijd op pagina’ kan je helpen bij het bepalen van de benchmark voordat iemand wordt beschouwd als een bouncer.

Pas de trackingscode aan zodat iedereen onder die drempel wordt beschouwd als een bounce.

Bijvoorbeeld, als je gemiddelde bezoeker 30 seconden besteed alvorens een aankoop dan kun je iets minder dan 20 of 25 seconden als een bounce te stellen.

2. Gebruik scrolldiepte

Scroll diepte-tracking kan ook een alternatief gemodificeerd bounce rate zijn.

Dit is een geweldige indicatie wat de inhoud is interessant om een gebruiker, en het lost het probleem van de één-pagina-bounce rate (als een gebruiker scrollen, wordt een gebeurtenis verzonden – er is dus geen bounce). Dit is ideaal als je product pagina’s veel informatie bevat onder de fold of voor blogberichten.

3. Ga segmenteren!

Je moet bounce rate segmenteren per kanaal om te beoordelen hoe je marketing campagnes, en de soorten verkeer dat ze genereren, invloed hebben op je bounce rate.

Dat doe je op basis van kanaal:

  • Direct, Organic Search, Paid Search, Display, Referral, Social en E-mail

Of segmenteer op basis van deze statistieken, afhankelijk van jouw website:

  • Locatie
  • Demografische (leeftijd, geslacht)
  • Browser & type besturingssysteem

 

Bounce rate verlagen van belangrijke pagina’s

Overweeg deze factoren als je moet beslissingen op welke pagina’s je je gaat richten om de bounce rate te verlagen:

  • Welk product of pagina’s genereert de meeste inkomsten?
  • Waar zou een verminderde bounce rate zorgen voor de grootste stijging in inkomsten?
  • Welke pagina genereert het meeste relevante verkeer?
  • Welke oplossingen zijn eenvoudig vs. lastig om te implementeren?

 

De conclusie

De (basic) bounce rate zoals je die vindt in je Google Analytics moet je dus met een korreltje zout nemen, want er zijn veel te veel gegevens op een hoop gegooid en geanalyseerd om dat ene percentage creëren. Op zichzelf is bounce rate een ongelooflijk misleidend KPI als je bedenkt hoe sterk het afhankelijk is van hoe je een segment in je data kunt veranderen. Als je er slim mee omgaat, gebruik je het in je voordeel. 🙂

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *