beste lettertype website

Het beste lettertype voor je website kiezen

Je bent vast bekend met het concept van kleurenpsychologie en hoe bepaalde kleuren ons beïnvloeden. Wat je misschien niet weet, is dat we ook beïnvloed worden door lettertype psychologie.

Veel bedrijven zijn geneigd om te zonder na te denken een lettertype online te gebruiken dat vooral uniek en leuk is en dat is zo jammer…

Differentiatie is slechts een van de kwaliteiten die je nodig hebt om in gedachten te houden bij het kiezen van je font. Een font moet meer doen dan alleen maar mooi zijn, het moet ook leesbaar en zinvol zijn.

Het kiezen van een website lettertype lijkt misschien een arbitraire beslissing, maar je moet meer dan alleen persoonlijke voorkeur gebruiken bij het kiezen van het beste lettertype. Ze spelen namelijk een grote rol in de effectiviteit van websites.

Ik leg je daarom graag uit waar jij op moet letten als je een lettertype uitkiest voor je website, logo of design. 🙂

 

Perceptie van een font

Voordat we een duik nemen in de details van lettertypes, en hoe font psychologie invloed heeft op de lezer, is het het ontdekken waard waarom sommige lettertypes zo’n grote emotionele aantrekkingskracht hebben.

Als je een stuk tekst leest in een bepaald lettertype dan kijk je ook naar het lettertype zelf. Je herkent dan onbewust een heleboel eigenschappen. Een font is:

  • dik
  • dun
  • klein
  • groot
  • hoekig

Valt je aan het lijstje hierboven iets op? Het zijn namelijk allemaal bijvoeglijke naamwoorden; je beschrijft visuele kenmerken.

Volgens de ‘Gestalttheorie’ bekijken mensen verschillende delen van iets als een geheel wanneer dat mogelijk is. Je probeert bewust een betekenis te vinden in de dingen, zelfs als er geen voor de hand liggende betekenis is. 

We combineren alle visuele kenmerken van een lettertype en geven er een emotionele betekenis aan.

Daarom ‘voelt’ een font goed of juist slecht aan. 😉

 

De 2 belangrijkste soorten lettertypes

Er worden doorgaans twee verschillende soorten gebruikt: de serif-lettertypen, zoals Georgia en Times New Roman, en de schreefloze lettertypen Arial en Verdana. Times New Roman en Arial zijn beiden oorspronkelijk ontwikkeld voor print en zijn de meest gebruikte lettertypen tegenwoordig. Georgia en Verdana zijn echter specifiek ontwikkeld voor online. En beiden hebben zo zijn voor- en nadelen.

1) Serif

Het Serif lettertype is het meest klassieke en originele lettertype. Je kunt ze herkennen aan de kleine voetjes aan de boven- en onderkant van de letters. Serif dateert uit de tijd van de Romeinen die hun uithaalde aan de boven- en onderkant, het creëren van wat we nu kennen als schreven.

Serif fonts zijn in ons dagelijks leven in bijna elk boek dat we lezen of document dat we openen te vinden (Hallo, Times New Roman). Ze worden vaak gebruikt voor logo’s en print copy en worden algemeen beschouwd als de meest betrouwbare (of conservatieve) lettertypen.

  • Times New Roman
  • Bodini
  • Georgia
  • Garamond
  • Baskerville

2) Sans serif

Sans serifs zijn lettertypes waarbij de kleine schreven ontbreken. Het begon in het midden van de 19e eeuw, maar werd rond de 20e eeuw pas echt een stuk bekender.

Sans serifs worden nog steeds beschouwd als de meest efficiënte, nette en moderne keuze. Sans serif werken goed voor lange alinea tekst, maar ook in headings en logo’s.

  • Helvetica
  • Verdana
  • Arial
  • Century Gothic
  • Calibri

 

Klein overzichtje:

  • Serif Fonts
  • Century Schoolbook
  • Courier New
  • Georgia
  • Times New Roman
  • Garamond
  • Bodini
  • Sans Serif Fonts
  • Arial
  • Comic Sans MS
  • Tahoma
  • Verdana
  • Helvetica
  • Calibri

 

Wat is het beste lettertype voor je website?

Ik ben verschillende onderzoeken in gedoken, nieuwsgierig als ik ben, om te kijken hoe je onbewust je lezer met het lettertype alleen al kunt beïnvloeden. Hieronder lees je het resultaat.

 

1) Maak het lettertype groter: gebruik 14px of zelfs 20px

Het onderzoek van Bernard, Chiam Liao en Mills [1] toont aan dat er bij leestijd een kleine interactie is tussen het type en de grootte van het lettertype. 12px serif lettertypen worden aanzienlijk langzamer gelezen dan de 14px sans serif en serif lettertypen.

Een ander onderzoek van Bernard, Lida en Riley [2] toont aan dat lettergrootte invloed heeft. Bij een 10px lettertype had Verdana de meeste voorkeur. Bij een lettergrootte van 12px geeft men liever de voorkeur aan Arial. Bij een lettergrootte van 14px kiest men liever voor Comic.

Maar in het algemeen zijn 14px lettertypen beter leesbaar, zorgen dat je de tekst sneller leest en kregen vaker de voorkeur dan de 12px lettertypen.

Maar….

Lettergrootte heeft in een ander onderzoek een nog groter effect op de leesbaarheid en het begrijpen van wat er staat. Beide aspecten verbeteren aanzienlijk bij het gebruik van grotere lettergroottes, zoals 18/20/22 px – veel groter dan de typische aanbevelingen van 10/12/14 px.

Ik raad je dan ook aan om lettergrootte 18px en de standaard regelafstand te gebruiken op je website als het doel is om de leesbaarheid te vergroten en het begrip van de tekst te optimaliseren. [3]

 

2) Verhoog de conversie met het best leesbare lettertype

In het onderzoek van Song en Schwarz werd er bij het schriftelijk geven van instructies aangetoond dat men denkt dat het uitvoeren van die instructies minder tijd in beslag neemt wanneer het lettertype gemakkelijk te lezen is dan wanneer het lettertype moeilijk te lezen is. Men is ook eerder geneigd om de opdracht uit te voeren als die werd beschreven in het best leesbare lettertype dan toen het werd geschreven in een moeilijk leesbaar lettertype.[4]

Kortom, kies voor je landingspagina, pagina’s met een formulier of pagina’s met instructies een gemakkelijk leesbaar lettertype.

 

3) Verdana of toch Times New Roman?

Georgia wordt aanzienlijk aantrekkelijker gevonden (ongeacht de lettergrootte) dan Arial, Courier en Comic, terwijl Times aanzienlijk aantrekkelijker werd gevonden dan Courier. Over het algemeen was Verdana in het onderzoek het lettertype met de meeste voorkeur. Times New Roman had de minste voorkeur voorkeur bij alle lettergroottes. Dit is niet zo verrassend, omdat Sans serif lettertypes specifiek zijn ontworpen voor het computerscherm en Times niet. [2]

Maar Georgia and Times worden wel degelijk aantrekkelijk gevonden vanwege hun wereldwijde gebruik op zowel print als online. Hierdoor kennen we het lettertype door en door, deze herhaling zorgt voor een positievere houding tot dat lettertype. Dit heeft ook te maken van het mere exposure effect. Je bent meer bekend met dit type lettertype, waardoor je deze fijn vind om te lezen. Serif-lettertypen hadden in een aantal onderzoeken over het algemeen de voorkeur vergeleken met de schreefloze lettertypen. [1]

 

Welk lettertype je moet gebruiken…

Het website lettertype dat je online gaat gebruiken heeft een impact op je lezers in e-mails of op websites. Vaak zonder het te beseffen reageert je lezer psychologisch op hoe het lettertype eruit ziet.

Je hebt een website met een bepaald doel en het publiek in je achterhoofd. En het is belangrijk om de emoties, die we willen dat onze woorden oproepen, goed overgebracht worden op je lezers. Denk aan je doelgroep en de boodschap die je probeert door te geven, en kies je lettertype slim.

Welk lettertype je moet gebruiken hangt af van de boodschap die je over wilt brengen, maar mocht je een goed font voor je website nodig hebben kies dan voor een sans serif lettertype, in 18px of groter.

 


Bronnen
[1] Bernard, Michael & Chia, Hui & Liao, Melissa & , Mills. (2001). M.M.: The Effects of Font Type and Size on the Legibility and Reading Time of Online Text by Older Adults. CHI ’01 Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems. 2. 10.1145/634067.634173.
[2] Bernard, Michael & Lida, Bonnie & Riley, Shannon & Hackler, Telia & Janzen, Karen. (2019). A Comparison of Popular Online Fonts: Which Size and Type is Best?.
[3] Rello, L., Pielot, M., & Marcos, M. C. (2016, May). Make it big!: The effect of font size and line spacing on online readability. In Proceedings of the 2016 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 3637-3648). ACM.
[4] Song, H., & Schwarz, N. (2008). If it’s hard to read, it’s hard to do: Processing fluency affects effort prediction and motivation. Psychological Science, 19(10), 986-988.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *