A/B testing tools

A/B testing tools vergelijken: welke kies jij?

Er zijn een hoop A/B testing tools op de markt op dit moment, en dat aantal zal alleen maar toenemen aangezien testen steeds populairder wordt in Nederland.

Natuurlijk is niet elke testing tool voor elk bedrijf interessant. Het hangt af van het budget, doelen en technische kennis welke tool er gekozen wordt.

Maar voel je je een beetje verloren in alle keuze? Of wil je gewoon weten welke de beste is?

Ik heb de populairste A/B testing tools die worden gebruikt in Nederland op een rijtje gezet. Ja, er zijn er veel meer. Maar als je een beetje goede ondersteuning wilt of een online marketeer wilt inhuren om te helpen, dan gaat mijn voorkeur toch echt naar een van onderstaande opties. 😉

Weet wat je nodig hebt – en wat je nodig hebt in de toekomst – en kies de A/B testing tool die het beste bij jou past.

 

1. Optimizely

Optimizely is eigenlijk de grote jongen op de markt. Het wordt vaak gebruikt in de wat grotere bedrijven (met grote klanten), en ondanks de aanzienlijke prijsstijgingen door de jaren heen, blijft het toch populair. 

Je hebt enkele krachtige tools tot je beschikking met Optimizely en ze zijn allemaal eenvoudig te implementeren. Optimizely biedt ook het testen van dynamische websites en personaliteit aan, en kan tests uitvoeren op meerdere pagina’s. Met deze tool kun je ook tests uitvoeren op de cookies, op basis van demografie, locatie en doelgroep segmenten. En nog leuker: je kunt ook testen op iOS en Android.

Daarnaast analyseert de tool zelf de data en transformeert het in een kraakhelder rapport. Deze tool integreert goed met vele andere optimalisatie tools zoals Crazyegg of KISSmetrics.

Wordt gebruikt door: KPN, Sony, Thomas Cook, TUI, Ebay, Microsoft en IBM

Voordelen

✔ Terugwerkende filtering
✔ Grote integratie met third party tools
✔ Speciale mobiele testing tool

Nadelen

✖ Targeting is moeilijker
✖ Vrij prijzig

Prijs

De prijs van Optimizely is maatwerk. Daarvoor kun je een aanvraag doen op de website.

 

2. VWO

VWO,  languit ook wel Visual Website Optimizer genoemd, is ongelooflijk populair in de marketingwereld, en is vooral de eerste keuze bij bedrijven met een kleiner budget.

VWO is waarschijnlijk de grootste concurrent Optimizely’s en deze twee platforms zijn zeer vergelijkbaar. Maar VWO heeft minder functies. Het is een van de gemakkelijkste A/B testing tools met een zeer eenvoudige installatie, waardoor iemand vrij snel meerdere variaties van een pagina kan maken en testen.

Wordt gebruikt door: Ebay

Voordelen

✔ Goede klantondersteuning
✔ Resultaatgegevens zijn gemakkelijk te downloaden
✔ Gemakkelijke interface

Nadelen

✖ Slaat geen targeting op

Prijs

De VWO pakketten beginnen bij $49 per maand bij 10.000 bezoekers per maand. Het basispakket wordt duurder voor bedrijven met meer bezoekers per maand. Elk plan wordt geleverd met een 30-dagen gratis op proef.

 

3. AB tasty

AB Tasty is redelijk geprijsd en een van de eenvoudige conversie optimalisatie tools. Zo heeft deze tool ook andere functies, zoals heatmaps, en personalisatie. Bedrijven die net beginnen te investeren in conversie optimalisatie zullen daarom smullen van AB tasty. Omdat het is ontworpen voor beginners, is de tool echt betaalbaar.

AB Tasty biedt A/B testen, split testen, multivariate testen en funnel testmogelijkheden aan. Je kunt ook testen maken op basis van URL, geolocatie of demografie.

Wordt gebruikt door: Mc Donalds, CenterParcs, Jaguar, Unicef, Groupon, Carrefour.

Voordelen

✔ Redelijk geprijsd
✔ Duidelijke interface
✔ Goede klantondersteuning

Nadelen

✖ De statistische significantie calculator is erg basic

Prijs

De tarieven van AB Tasty kun je aanvragen via de website. Ook kun je een gratis een gepersonaliseerde web demo aanvragen.

4. Google Optimize 360

Google Optimize is een A/B testing tool van Google Analytics. Als je op zoek bent naar een redelijk krachtige AB testoplossing met weinig kosten, kijk dan niet verder. Als je wilt beginnen met testen zonder budget, dan is dit een goede plek om te beginnen.

Het is verbazingwekkend hoeveel je kunt met de gratis versie van deze testing tool. Google Optimize heeft van deze tools de meeste functies, maar die kun je alleen optimaal gebruiken als je technische kennis in huis hebt.

De belangrijkste unique selling point van Google Optimize is de integratie met Google Analytics, zodat je automatisch toegang hebt tot inzicht in  het gedrag van je bezoekers.

Voordelen

✔ Ingebouwde functionaliteit integratie met je Google Analytics-profiel.
✔ Gratis

Nadelen

✖ Zonder technische kennis kun je er niet alles optimaal uit halen.

Prijs

Google Optimize is gratis. Om de volledige inzichten en optimalisatie mogelijkheden te gebruiken, doe je er goed aan om de accounts van Google Ads, Google Analytics en Google enquêtes te koppelen, die gemakkelijk te koppelen zijn.

 

Wat is de beste A / B testing tool voor jou?

In deze lijst heb ik de top vier A/B testing tools besproken die het meest gebruikt worden in Nederland op dit moment; van gratis versie tot betaalde tools. Elke optimalisatie testing tool is goed op zijn eigen manier. De beste keuze zal afhangen van je specifieke behoeften.

Hopelijk heb ik je een beetje kunnen duwen in de goede richting en het maken van een weloverwogen keuze. Laat het mij weten als je denkt dat er een andere A/B test tool in deze lijst moet komen te staan.

Welke A/B test tool gebruik jij op je website om de conversie te verhogen?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *